• LillaLoppi

    Vart går "gränsen" för ung förälder?

    Hej!

    Jag undrar vart NI tycker att "gränsen" går för att kunna kallas 'ung förälder'?

    Vid vilken ålder, som senast, ska man ha fått sitt första barn för att kunna kallas 'ung förälder'?

    Går gränsen vid sista tonåret, tidigare eller senare?

    Anledningen till frågeställningen är en diskussion mellan två olika personer som är väldigt oense ifrågan.

    NÄR NI RÖSTAR så vill jag att ni ser till enbart ÅLDER, och alltså INTE vart man bor osv. För en 20-åring på landsbygden är lika gammal som en 20-åring i storstan. ;)

    FRÅGAN I OMRÖSTNINGEN: Vid vilken ålder kan man, som äldst, kalla sig 'ung förälder'?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart går "gränsen" för ung förälder?
  • Elderberry

    Upp till 23 för mig.

    ...men det kanske är för att jag är 23, alla äldre än jag är så gammal och jag? Jag känner mig fortfarande som jag gjorde dagen jag gick ur gymnasiet

  • LillaLoppi
    Elderberry skrev 2016-04-04 10:04:55 följande:

    Upp till 23 för mig.

    ...men det kanske är för att jag är 23, alla äldre än jag är så gammal och jag? Jag känner mig fortfarande som jag gjorde dagen jag gick ur gymnasiet


    Men eller hur!?
  • Anonym (Övre tonåren)

    Jag tycker övre tonåren typ 17-19 nånting. Jag tänker på tvprogrammet med unga föräldrar de är ju inte en dag över 17 vid första barnet. Så där omkring är man ung förälder som äldst och över 20 så är man vuxen.

  • LillaLoppi
    Anonym (Övre tonåren) skrev 2016-04-04 10:14:53 följande:

    Jag tycker övre tonåren typ 17-19 nånting. Jag tänker på tvprogrammet med unga föräldrar de är ju inte en dag över 17 vid första barnet. Så där omkring är man ung förälder som äldst och över 20 så är man vuxen.


    Ja, just det! Det tänkte jag inte på.

    Jag var 22 år när jag fick barn. Varken ung eller gammal, skulle jag vilja påstå. Dock så bodde jag på Östermalm i Stockholm på den tiden och då var jag _förhållandevis_ ung - i jämförelse med alla 40-taggare som var med i samma mammagrupp.

    Numera bor jag på en mindre ort och här får "alla" barn omkring 20-strecket.

    Fast nu handlar det ju inte om vart man bor, utan enbart å l d e r n - punkt! ;)
  • Ego Lovers

    När man är tonåring är man ung förälder. Den dagen man fyllt 20år är man vuxen och inte tonåring längre och borde inte betraktas som ung i den bemärkelsen utan som vuxen med alla fördelar och skyldigheter det medför. Jag är snart fyrtio och är fortfarande en ung förälder då min äldsta är 21år. Ung mormor är jag också då jag blev mormor innan jag fyllde fyrtio.

  • sextiotalist

    25 anser jag, eftersom då man är fysiskt och mentalt färdigvuxen, dvs hjärnan genomgår väldigt stora processer fram till 25

    http://www.svd.se/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25

    Men självklart finns det jättebra unga föräldrar, min närmsta väninna under min föräldraledighet var en kvinna om var 18 år. Vi tänkte inte ens på de stora ålderskillnaden.

  • FruToria

    Jag fick barn för ett år sedan, då 23 år gammal. Känner mig precis som jag är - som en ung kvinna. Därav också en ung förälder.

    Mina 4 bästa vänner som fick barn samtidigt som mig är mellan 26-31 år gamla.

    Inga skillnader. Jag är Varken bättre eller sämre förälder. Vi delar samma oro, tankar och ganska mycket samma värderingar i föräldraskapet .

    Ung är för mig även en 27åring.

    FÖR ung skulle jag säga är från 19 och neråt. När man fortfarande går i skolan och inte hunnit med erfarenheten som egen bostad och arbete innebär.

  • Anonym (S)

    Tycker allt under typ 27-28 är ungt! Sen är det "normalgammalt" upp till kanske 38-40 då man blir en relativt "gammal" förstagångsmamma.

  • Anonym (S)

    Förresten TS, varför alternativen 10,11,12 etc? Finns ens några så unga föräldrar? Och är det någon som inte tycker de är "unga"? ;)

Svar på tråden Vart går "gränsen" för ung förälder?