• Marte

VÄSTERÅS?

Hej alla. Jag och min familj ska flytta till Västerås. Staden är ny för oss så vi vill gärna veta mer och gärna lära känna någon annan barnfamilj. Jag och min man har 2 barn, en på 8 och en på 6 år. Vilka områden är ok att bo med barn i när det gäller Västerås? Finns det bra resp dåliga skolor att rekommendera? Någon som vill ha kontakt. Vore toppen i så fall. Hälsningar Marte

• Svar på tråden VÄSTERÅS?
  • Mellanmjölkens land

Mina barn är yngre (äldsta fyller 5 nu i veckan) så jag har inte stenkoll på skolorna.

Bäckby, Råby, Rönnby och Vallby skulle jag nog undvika. Har hört att det är rätt stökigt där. Många av de barnen väljer Engelska Skolan istället för de kommunala skolorna

Skallberget/nordanby har vad jag förstått ok skola.

Haga är ett trevligt område (vi har bott där) men skolorna i närheten är inte lysande. Malmabergskolan har en väldigt bra förskola men tyvärr är skolan inte lika bra. Emausskolan har jag hört väldigt skiftande saker om. Vildmarken (?) har jag hört gott om och nu har de fått ett riktigt kontrakt vilket de inte hade när vi flyttade därifrån.

Vi bor på Irsta. Lite utanför stan med en skola som brukar ranka rätt bra i mätningar. Det är mycket barnfamiljer här ute så det är rätt högt tryck på barnomsorg/skola med relativt stora klasser som resultat. Det finns även en 0-3skola med friluftsinriktning och små klasser som verkar bra.

På Gäddeholm byggs mycket nytt just nu och det ligger fint vid vattnet. Tyvärr är det skolbuss till Irsta som gäller för barnen där ute, ca 1 mil.

Svar på tråden VÄSTERÅS?