• cemelie

Vågar man åka till Turkiet?

Är det någon som varit i Turkiet på nån av turistorterna på senaste? 
    Jag och en vän bokade igår en resa till Side. Vi tänkte inte alls på att det varit bombattentat där och att det är oroligt. Det är ju mest vid sydöstra Turkiet och inte dit vi ska men man vet ju aldrig! 

Så är det någon som varit i Turkiet på senaste?

• Svar på tråden Vågar man åka till Turkiet?
  • MeEmmA

UD avråder ju alla resor till Turkiet som ligger nära gränsen till Syrien. Jag personligen skulle inte välja att åka till någon semesterort, det har varit bombningar som påverkat turister från PKK år 2006 när jag var där.
    Det finns så många andra ställen att åka till istället så man slipper oroa sig.

• Drottningen70

Många som åker uppenbarligen.

Själv tycker jag det är naivt att tro att bara för att det är turistort så är det säkert. Snarare toppenmål för IS som vill bekämpa västerländsk livsstil och slå till mot den turkiska ekonomin genom att skrämma bort turister.

Skulle aldrig åka till Turkiet, Tunisien Marocko Egypten i dessa dagar...

• cemelie
    Drottningen70 skrev 2016-04-04 15:01:41 följande:

Många som åker uppenbarligen.

Själv tycker jag det är naivt att tro att bara för att det är turistort så är det säkert. Snarare toppenmål för IS som vill bekämpa västerländsk livsstil och slå till mot den turkiska ekonomin genom att skrämma bort turister.

Skulle aldrig åka till Turkiet, Tunisien Marocko Egypten i dessa dagar...

jag skrev ju inte att det skulle vara säkert på en turistort. Kan ju hända var som helst, men menade mest att det är ju runtom gränsen det är. Eller har varit. Även Ankara och Istanbul. 
  • MeEmmA
    cemelie skrev 2016-04-04 15:41:31 följande:
    jag skrev ju inte att det skulle vara säkert på en turistort. Kan ju hända var som helst, men menade mest att det är ju runtom gränsen det är. Eller har varit. Även Ankara och Istanbul. 
    Mm men samtidigt så har inte turistsäsongen börjat ännu sedan allt eskalerade.... Likaväl som det finns många som åker dit ändå så känner jag även till många som undviker det. Att du ens överhuvudtaget behöver ställa frågan här på fl tyder ju på att även du är osäker och varför inte då boka om till något annat resemål?
  • cemelie
    MeEmmA skrev 2016-04-04 15:59:48 följande:
    Mm men samtidigt så har inte turistsäsongen börjat ännu sedan allt eskalerade.... Likaväl som det finns många som åker dit ändå så känner jag även till många som undviker det. Att du ens överhuvudtaget behöver ställa frågan här på fl tyder ju på att även du är osäker och varför inte då boka om till något annat resemål?
    Ja men klart man ändå är osäker. Men inte överdrivet mycket så jag kommer ju fortfarande åka. men kan ju lika gärna hända överallt, så. 
  • MeEmmA
    cemelie skrev 2016-04-04 16:30:09 följande:
    Ja men klart man ändå är osäker. Men inte överdrivet mycket så jag kommer ju fortfarande åka. men kan ju lika gärna hända överallt, så. 
    Visst att det kan hända överallt, men chansen att det händer där är större. Men håll koll på vad UD säger framöver och ha en trevlig resa hur som helst :)
  • K med lilla E

Det händer säkert ingenting och det är rätt att det kan hända överallt. Jag hade så gärna önskat att jag vågat åka till Turkiet, jag tycker det är jättefint där. Vi hade bokat en resa till Side i mitten av juni men bokade om till Grekland istället, vilket känns som en stor lättnad kan jag säga.

Det går säkert att bra att åka till turistområdena i Turkiet men eftersom UD ändå råder en till att hålla särskild uppmärksamhet i stora folkmängder och vid allmänna kommunikationer och hålla sig ifrån ställen där många turister samlas så tycker inte jag att det just nu känns lugnt och skönt att åka dit faktiskt och är det något jag inte vill ha på min semester så är det en klump i magen av rädsla för terrorattentat och då känns Kreta mycket lugnare och skönare.

• zera82

Velade fram och tillbaka om just Turkiet, vi valde att inte åka, vi tar Grekland eller Spanien. Finns ju så mycket annat!! Kroatien är fint, Malta mm 

• cemelie
    K med lilla E skrev 2016-04-05 14:05:54 följande:

Det händer säkert ingenting och det är rätt att det kan hända överallt. Jag hade så gärna önskat att jag vågat åka till Turkiet, jag tycker det är jättefint där. Vi hade bokat en resa till Side i mitten av juni men bokade om till Grekland istället, vilket känns som en stor lättnad kan jag säga.

Det går säkert att bra att åka till turistområdena i Turkiet men eftersom UD ändå råder en till att hålla särskild uppmärksamhet i stora folkmängder och vid allmänna kommunikationer och hålla sig ifrån ställen där många turister samlas så tycker inte jag att det just nu känns lugnt och skönt att åka dit faktiskt och är det något jag inte vill ha på min semester så är det en klump i magen av rädsla för terrorattentat och då känns Kreta mycket lugnare och skönare.

Ja, om man inte känner att man vågar åka dit så är det ju skönt att fått boka nånting annat istället :) 
    Vi kommer ju alltid kolla UDs hemsida när vi är där nere. Men tror ju inget kommer hända och kommer nog inte tänka på det alls utan istället njuta av semestern :) 

Var på Kreta förra sommaren och älskade det, så ha en skön resa dit! 
  • cemelie
    zera82 skrev 2016-04-06 19:06:58 följande:

Velade fram och tillbaka om just Turkiet, vi valde att inte åka, vi tar Grekland eller Spanien. Finns ju så mycket annat!! Kroatien är fint, Malta mm 

Ja, finns mycket annat fint! Och som känns bättre än Turkiet. 
  • K med lilla E
    cemelie skrev 2016-04-07 20:15:33 följande:

Ja, om man inte känner att man vågar åka dit så är det ju skönt att fått boka nånting annat istället :) 

Vi kommer ju alltid kolla UDs hemsida när vi är där nere. Men tror ju inget kommer hända och kommer nog inte tänka på det alls utan istället njuta av semestern :) 

Var på Kreta förra sommaren och älskade det, så ha en skön resa dit! 

Tack! Och ni kommer säkert få det helt underbart i Turkiet :)
  • CitySlick

Jag tror att det är jättelugnt att åka till Turkiet. Man får tänka på att det är ett väldigt stort land och procentuellt sett sker inte mycket där jämfört med andra länder. Däremot lever vi ju alla i en mer utsatt värld efter allt som har hänt de senaste åren.

Jag vill tipsa om Istanbul som ett bra stopp på Turkietresan.. Om den nu blivit av så att säga :)

• K med lilla E
    cemelie skrev 2016-04-04 13:09:25 följande:

Är det någon som varit i Turkiet på nån av turistorterna på senaste? 

Jag och en vän bokade igår en resa till Side. Vi tänkte inte alls på att det varit bombattentat där och att det är oroligt. Det är ju mest vid sydöstra Turkiet och inte dit vi ska men man vet ju aldrig! 

Så är det någon som varit i Turkiet på senaste?

Det finns en blogg som heter Louise i Turkiet, en svensk tjej som bor med sin turkiska man i Manavgat nära Side, hon bor ju där och hon verkar lugn och klok!
  • cemelie
    K med lilla E skrev 2016-04-07 21:04:31 följande:
    Det finns en blogg som heter Louise i Turkiet, en svensk tjej som bor med sin turkiska man i Manavgat nära Side, hon bor ju där och hon verkar lugn och klok!
    Ja, jag har sett den bloggen och läst lite! :)
  • Johan75

Men om man nu kommer fram till att man vågar åka till Turkiet, finns det då verkligen inte annat som gör att man funderar ifall det finns "bättre" alternativa resmål? Jag förstår ifall man har en personlig koppling till just Turkiet, men ifall man inte har det? Turkiet idag är lätt att ifrågasätta. Jag kan inte förstå varför man åker dit. Det finns ju som sagt alternativ. 

Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Vågar man åka till Turkiet?