• acidhouse

    Mäklararvode

    Jag har anlitat en mäklare. Vi har fotat objektet och planerat för visning, nu ligger den på mäklarens hemsida som kommande försäljning.

    Jag har nu fått kontakt med ytterligare en mäklare som har en intressent. Om jag väljer att sälja via den andra mäklaren vad blir jag skyldig att betala till den första som jag har anlitat?

  • Svar på tråden Mäklararvode
  • Butterscotch
    acidhouse skrev 2016-04-04 13:45:29 följande:

    Jag har anlitat en mäklare. Vi har fotat objektet och planerat för visning, nu ligger den på mäklarens hemsida som kommande försäljning.

    Jag har nu fått kontakt med ytterligare en mäklare som har en intressent. Om jag väljer att sälja via den andra mäklaren vad blir jag skyldig att betala till den första som jag har anlitat?


    Om du har ett avtal med mäklaren där denne har ensamrätt på förmedlingsuppdraget blir det ett avtalsbrott och då gissar jag att du kan behöva betala provision till honom även om du säljer genom en annan mäklare (dvs som ett skadestånd). Bättre då att vänta tills ensamrätten har löpt ut (vanligtvis tre månader) och sen säger upp uppdraget med mäklaren. Därefter kan du sälja till vem du vill.
  • acidhouse

    Jag misstänker också att jag behöver betala arvodet. Földfrågsn blir då hur mkt då en del av det är resultatbaserad?

Svar på tråden Mäklararvode