• Anonym (Misslyckad)

Kommer aldrig få ett jobb igen... Mår så dåligt

För ett par år sedan när jag precis hade gått ut gymnasiet fick jag mitt drömsommarjobb, det blev dock inte alls så bra som jag trott. Jag blev uppsagd efter 2 månader. Sedan dess har allt bara gått åt helvete på jobbsidan och jag har mått riktigt dåligt nu i flera år. Efter sommaren var jag arbetslös i ungefär 3 månader innan jag flyttade till Australien för att arbeta som nanny.

Nu är jag heltidsstudent på ett stort universitet. Läser en av de svårare utbildningarna i landet, vill inte outa mig för mycket så går inte in på något närmare. Har alltid haft lätt för skolan och får bra betyg. Har ungefär 3 år kvar på utbildningen.

De jobb som jag har sökt har varit sommarjobb. En sommar testade jag att jobba inom hemtjänsten, det var verkligen inte ett jobb för mig så jag sa upp mig innan sommarens slut. Jag försökte verkligen men jobbet passade inte mig alls. Den sommaren sökte jag massor av andra jobb men fick inget. Gick då sysslolös typ hela sommaren vilket var riktigt långtråkigt och jag kände mig allmänt värdelös medan alla andra hade fått bra sommarjobb och jag kunde inte klara av det jag hade.

I år har jag sökt över 30 sommarjobb. Tre stycken har hört av sig än så länge, två gick inte alls då jag inte kan få ledigt från skolan för att gå på deras utbildningar. Ett jobb har jag varit på intervju på och det var verkligen ett drömjobb, relaterat till min utbildning. Nu skulle allt äntligen vända, jag skulle få ett sommarjobb som alla andra och inte behöva känna mig så jävla misslyckad. Idag ringde de och sa att jag inte hade fått jobbet. Det var så nära men nej.

Det är väl delvis därför jag är så ledsen just nu men det känns som att jag aldrig kommer få ett riktigt jobb igen. Jag är så osäker på mig själv när det kommer till jobb vilket är olikt mig, är annars väldigt självsäker och ambitiös. Tänker ständigt på det här med jobb och det får mig att må så dåligt även i skolan och mitt vardagliga liv. Det känns som att jag har hamnat i en ond cirkel och det finns ingen väg ut. Överväger att söka mig till hemtjänsten igen bara för att ha ett jobb och bita ihop hela sommaren, det är trots allt ett bra jobb. Har sökt sommarkurser i år i alla fall så helt sysslolös blir jag inte. Det ser dock inte alls bra ut på CV:et... När jag väl ska söka riktiga jobb kommer de ju undra varför jag inte har haft några sommarjobb... Mår så jäkla dåligt och känner mig så misslyckad. Det känns som att det krävs ett underverk för att något annat av de jobb jag har sökt ska höra av sig nu, det har gått minst 1-3 veckor sedan jag sökte dem och nu annonseras det knappt ut några jobb längre.

Förlåt för lång och lite rörigt inlägg... Behöver prata av mig lite...

• Svar på tråden Kommer aldrig få ett jobb igen... Mår så dåligt
  • Vinterliljan

En bransch som skriker efter vikarier är förskolan. Testa att söka sommarjobb inom förskolan!

• Anonym (Misslyckad)

Har inte sett några annonser om förskolan alls? Inte via kommunen i alla fall. Trodde de inte behövde så mycket folk på sommaren? Skulle mer än gärna jobba där!

• Anonym (Allvarligt?!)

Du sa alltså upp dig från ett sommarjobb för "att det inte passade dig"?!?!? Seriöst? En begränsad kort tid över en sommar? Jag vantrivs med mitt jobb, men vet du vad? Jag måste försörja mig som alla andra. Därför stannar jag tills jag har ett bättre alternativ. Så jäkla kass inställning. Ett jobb är inte alltid kul. Men man står ut...

• Anonym (Barnskötare)

Jag jobbar som barnskötare (vikarie)  och det behövs sällan vikarie under sommaren eftersom de slår ihop förskolorna.  Efter sommaren så får man jobba varenda dag om man vill det.

Vinterliljan skrev 2016-04-04 18:09:43 följande:
    En bransch som skriker efter vikarier är förskolan. Testa att söka sommarjobb inom förskolan!

Självklart kommer du få ett jobb. 
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Allvarligt?!) skrev 2016-04-04 18:50:04 följande:

Du sa alltså upp dig från ett sommarjobb för "att det inte passade dig"?!?!? Seriöst? En begränsad kort tid över en sommar? Jag vantrivs med mitt jobb, men vet du vad? Jag måste försörja mig som alla andra. Därför stannar jag tills jag har ett bättre alternativ. Så jäkla kass inställning. Ett jobb är inte alltid kul. Men man står ut...

Nu handlade det om ett sommarjobb, inte ett heltidsjobb eftersom jag är student vanligtvis och har därför möjlighet att försörja mig. Jag har inga barn heller. Du har helt rätt, jag skulle ha bitit ihop och det var det jag grämde mig över resten av sommaren. Ja, min inställning var kass. Det är därför jag vill göra det rätt denna sommar, ingen är perfekt och jag gjorde ett dumt misstag som jag vill försöka rätta till.
  • Hannahaha
    Anonym (Allvarligt?!) skrev 2016-04-04 18:50:04 följande:

Men är det nödvändigt att sparka på folk som ligger och krälar i skiten!? Jag kan lika gärna säga till dig att du har kass inställning som lägger ditt liv på ett jobb du vantrivs med. Ryck upp dig och utbilda dig till nått du vill jobba med liksom, så kanske du mår bättre och inte känner ett sånt jäkla behov av att klanka ner på andra.
  • Hannahaha

Vet precis hur du känner dig men jag tror egentligen inte du behöver oroa dig för framtiden. Även om du inte haft så mycket sommarjobb kommer du ha en färsk och gedigen utbildning, så chanserna är goda att du får jobb ändå. Hade jag varit du och liksom klarat mig utan att ta jobb jag hatar så hade jag heller inte gjort det. Jag vägrar acceptera att man gör saker som får en att må skit större delen av tiden bara för att man "måste". Nej, man måste inte, man kan utbilda sig till det man VILL göra och sen njuta av liv och arbete.

• Anonym (Misslyckad)
    Hannahaha skrev 2016-04-04 20:30:32 följande:
    Men är det nödvändigt att sparka på folk som ligger och krälar i skiten!? Jag kan lika gärna säga till dig att du har kass inställning som lägger ditt liv på ett jobb du vantrivs med. Ryck upp dig och utbilda dig till nått du vill jobba med liksom, så kanske du mår bättre och inte känner ett sånt jäkla behov av att klanka ner på andra.
    Tack <3 
  • Anonym (Misslyckad)
    Hannahaha skrev 2016-04-04 20:35:15 följande:

Vet precis hur du känner dig men jag tror egentligen inte du behöver oroa dig för framtiden. Även om du inte haft så mycket sommarjobb kommer du ha en färsk och gedigen utbildning, så chanserna är goda att du får jobb ändå. Hade jag varit du och liksom klarat mig utan att ta jobb jag hatar så hade jag heller inte gjort det. Jag vägrar acceptera att man gör saker som får en att må skit större delen av tiden bara för att man "måste". Nej, man måste inte, man kan utbilda sig till det man VILL göra och sen njuta av liv och arbete.

Det är väl det som är problemet, jag vet inte hur stor roll det spelar för framtiden. Jag kommer inte ha något sommarjobb som är relaterat till min utbildning eftersom jag inte är behörig innan examen. Blir mest okvalificerade jobb. Det är dock ganska stor konkurrens på den marknaden jag ska jobba på... 

Förstå mig inte fel, jag vill mer än gärna ha ett sommarjobb men jag lyckas aldrig få något... Trots att jag söker massvis. De finns dock vissa jobb jag faktiskt undviker och de är jobben inom vården och som telefonförsäljare, annars är jag öppen för allt. Skulle vara överlycklig om jag fick jobba på McDonalds, vågar knappt söka dessa jobb för att jag är rädd att misslyckas igen :(
  • Hannahaha

Men om du inte är kvalificerad för såna jobb före examen så är det ju fullt förståeligt att du inte har haft såna jobb liksom. Får jag fråga vad det är du pluggar till?

Var inte rädd för att misslyckas, fan vet hur mycket jag har misslyckats! Man lär sig och utvecklas av det. Att misslyckas är okej, att sluta försöka är dock inte det ????

Svar på tråden Kommer aldrig få ett jobb igen... Mår så dåligt