Beslutsångest! Diagnos?
Jag har en mångårig historia av psykisk ohälsa, och står i kö till utredning. Det tar tid, och jag är desperat, så jag tänkte kolla om någon här har koll på diagnoser.
Ett av mina stora problem är beslutssvårigheter. Under en lång tid har jag undvikit att köpa kläder, för jag skulle ändå aldrig kunna bestämma mig för vilka jag i slutändan bör köpa. Att handla mat tar oftast väldigt lång tid, eftersom att det finns många olika varianter av samma vara.
Jag måste ha koll på alla parametrar innan jag fattar ett beslut. När det kommer till att köpa kläder måste jag alltså kolla i alla butiker innan jag bestämmer mig.
En vän till mig har frågat om jag vill följa med henne på semester. Jag vet inte vad jag ska säga. Då måste jag ju först veta pris, vad vi ska göra där, hur dagarna kommer se ut, etc.
Jag vill gärna iväg, tror jag, men ännu hellre vill jag kanske att hon ångrar sig och att min dörr därmed stängs. Jag har svårt för att bryta mina rutiner, och varje gång jag tänker på dessa beslut får jag ont i kroppen. Därför undviker jag beslut/ börjar skada mig som ångestlättnad.
Är det nån annan här som också har stor beslutsproblematik?