• Karo Q
    Äldre 5 Apr 00:56
    4334 visningar
    6 svar
    6
    4334

    Bättre spermier efter badstopp?

    Hej!

    Min sambo hade bara 4 miljoner spermier visade det sig när vi kollade på en klinik. Vi hade diskuterat innan om att han borde sluta med sina varma bad och barnmorskan på kliniken höll med om att det var viktigt att göra. Jag undrar här om någon har erfarenhet av detta, att ha haft dålig spermieproduktion men fått ett bättre resultat efter att ha slutat med varma bad - kan det vara enda orsaken när det är så lite spermier? Kanske till och med någon har blivit/gjort sin partner gravid efter badstopp? Jag skulle så gärna vilja att det gick på naturlig väg och vill veta om det finns något hopp. Han ska förresten till en androlog, men jag vet inte när. En remiss är skickad.

    Tack för svar!
  • Svar på tråden Bättre spermier efter badstopp?
  • Äldre 5 Apr 14:46
    #1
    +1

    Det kan ju absolut inte skada att sluta bada varmt. Ge honom zink och folsyra i stora doser också för det kan bevisligen hjälpa.

  • Karo Q
    Äldre 5 Apr 15:00
    #2

    Vad bra, zink och folsyra, det ska jag göra!

  • Äldre 5 Apr 15:02
    #3

    maken hade lågt en gång och oavsett orsaken till det gav jag honom zink ( 45 mg per dag) och folsyra ( 2 piller per dag) och även astaxantin och antalet gick upp från 20-48 miljoner på 2 månader. Glad  Badförbud hade han i 8 år så nu när vi inte försöker själva längre badar han gärna hett och ofta. Tungan ute

  • Karo Q
    Äldre 5 Apr 15:12
    #4

    Åh, jag blir glad av sådana här inlägg! Sjukt att det blev så stor skillnad så fort. Och hoppingivande!

  • Äldre 5 Apr 15:14
    #5
    +1

    9 månader senare var det 225 mille så det kan ha berott på en infektion strax före den IVF:en. Men man kan ändå prova allt som går. Och ta om provet. Spermieantal och kvalitet är sällan konstant utan kan ändras beroende på en rad faktorer. Som för varmt. Hoppas det går bra nu!

  • Äldre 3 Feb 00:30
    #6

    Min kille hade inte superbra spermieprov men det största "felet" de påpekade var för högt DFI dna-fragmentation. 27 låg detta på vilket vidare remitterade oss till icsi direkt.

    Efter att minskat varma bad från 3 ggr i v till mac 1 gg i v & inte så varmt + en massa vitaminer bla: folsyra, zink,c-vitamin, omega 3, d-vitamin mm var hans DFI endast 13 vilket var ett bra värde & fungerade fint både för insemination och ivf.

    Så Ja, definitivt tror vi båda att för varma & många bad är negativt för dom små simmarna & att man kan förbättra kvaliteten på dessa om man slutar :)

Svar på tråden Bättre spermier efter badstopp?