Gravid och amning
Hallon. Har ett barn på 11 mån som fortfarande ammas, ibland mer, ibland mindre, men ca 2-3 ggr per dag och sen nattetid. Plussade idag och undrar givetvis om detta kan vara någon fara för fostret/embryot? Någon som ammat gravid?
Hallon. Har ett barn på 11 mån som fortfarande ammas, ibland mer, ibland mindre, men ca 2-3 ggr per dag och sen nattetid. Plussade idag och undrar givetvis om detta kan vara någon fara för fostret/embryot? Någon som ammat gravid?
Är det planerat att du är gravid nu
Har en bekant som ammat som gravid flera gånger. Hon slutade efter några månader som gravid bara för att hinna få ett uppehåll.
Är det planerat att du är gravid nu
Nej, det är ingen fara. Det finns många som tandemammar sedan när det andra barnet är fött också.
Det är ganska vanligt med så kallad amningsaversion under graviditeten (att man känner motvilja mot att amma), även att brösten blir ömma och att mjölken sinar eller smakar annorlunda.
Bröstmjölken är hormonellt styrd och kommer att ställa in sig på det yngsta barnet. Därför så kommer det mot slutet av graviditeten vara råmjölk. En del äldre barn som ammat ett tag tycker inte om smaken och slutar därför amma, ibland vill de börja om efter ett tag, ibland inte.
Det är ingen fara att det äldre barnet "äter upp all råmjölk", råmjölken finns inte i en speciell mängd utan den är hormonellt styrd och finns under en viss tid. Men det är stor okunskap som råder på ämnet tyvärr.
Grattis till graviditeten!
Jag blev gravid när min son var 6mån och ammade då väldigt mycket, men pga mycket yrsel och lågt blodsocker så började jag må dåligt samt med tröttheten och illamåendet blev det jobbigt. Så jag trappade ner och slutade amma helt när jag var i v 15. Kändes som ett bra avslut eftersom att sonen då hade börjat äta ordentligt och var med på noterna.
Tusen tack för svar, känns lite lugnare