• lind1

Ansvar 6-7åring

Hej!
    Min sambo har en dotter som är 6 år, fyller snart 7. Jag och sambon har väldigt olika idéer kring hur mycket ett barn i den åldern ska klara själv och hur "viktigt" det är att barnet får träna. Eftersom det är hans dotter tycker jag det är viktigt att han får "sista ordet" men det gör också att jag inte riktigt trivs i hur vår familj fungerar. När jag träffar andra barn i den åldern tycker jag sambons dotter inte tar samma ansvar men det är så svårt att avgöra när man inte bor med de barnen. Så jag tänkte skiva några konkreta saker jag tycker en snart 7åring ska fixa och höra vad ni tycker (som dottern då inte gör). 

* Plocka undan leksaker och med viss hjälp städa sitt rum (sambon städar undan i princip allt hon plockar fram)
    * Äta med gaffel och kniv (gaffeln går oftast bra men kniv använder hon sällan, istället använder hon händerna. Detta innebär att hon oftast blir jättekletig). 
    * Hälla upp mjölk i glas själv
    * Ställa undan tallrik och glas på diskbänken efter måltid
    * Själv hämta saker hon vill ha, ex en frukt, tv-kontroll, mobiltelefon istället för att ropa att pappa ska göra detta. 
    * Efter tillsägelse från vuxen byta till pyjamas och börja borsta tänderna själv (sen ska vuxen givetvis också borsta). 

Jag tycker sambon servar dottern vilket leder till att hon inte kan sådant jag tror barn i den åldern ska kunna. Middagssituationen är att vi dukar fram allting, även lägger upp mat på tallriken. Hon tänker inte själv på att hälla upp mjölk utan brukar irriterat säga"varför har ni inte gett mig mjölk?". När hon ätit upp lämnar hon tallriken på bordet och plockar inte ens upp matrester som ramlat utanför tallriken och på golvet.
    Jag tror det är viktigt att barn lär sig att själva lista ut vad de behöver/vill och sen göra handling av det (ex jag är törstig, då häller jag upp mjölk åt mig. Jag vill se på tv, då letar jag tv-dosan) och jag tycker inte sambon låter sin dotter träna upp den här färdigheten.... 
    Vad tycker ni, har jag orimliga krav? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-06 21:20
    TILLÄGG:

Det går bra för flickan i förskolan, hon är smart och lär sig saker snabbt. Hon har inte heller några problem motoriskt, kan åka skidor och skridskor. Verkar inte heller ha några "psykologiska besvär" utan har fin kontakt med flera vänner. Så att hon ligger efter tror jag beror på att hon blir servad hemma, inte för att hon har någon bakomliggande problematik. Som jag skriver har skolan aldrig sagt något om att hon inte äter med bestick eller plockar undan efter sig. Jag tror hon tar den lätta vägen hemma för hon tillåts det. När jag ex var på min sambo att hon ska hänga upp sin overall räckte det med dagliga påminnelser i tre veckor och sen var det rutin, dvs hon tar åt sig nya regler snabbt. Därför lägger jag all min skuld på oss vuxna runtomkring henne.

• Svar på tråden Ansvar 6-7åring
  • Friidaliinnea01

Men är detta ett skämt? Sakerna du beskriver gjorde min sambos son när han redan var 4 år.. Nu är han 5 år och sist han var här dammsög han sitt rum själv, inte för att vi ville det utanför att han själv ville det.. Det blev ju kanske inte riktigt bra men roligt när han själv vill ta ansvar

Som sagt dom sakerna du beskriver gjorde min sambos son när han var 4 och jag tyckte han var "bortskämd"/"curlad"

• Sisisisi

Jag har en 7-årig pojke och han gör alla saker som du räknar upp. Jag anser att dessa saker är självklarheter och tycker att jag har väldigt låga krav på vad mina barn ska göra! Många barn har ju dessutom ansvar att duka, hjälpa till med maten, gå ut med sopor osv, vilket jag tänker att mina barn borde ha men vi har inte kommit dit...

Visst kan min unge ropa och vilja att jag gör saker som han kan göra själv och ibland måste jag påminna honom att duka av men som sagt så är dessa krav självklarheter, så jag håller helt med dig! kraven är inte på något sätt orimliga.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • IsDimma

Har hon inte gått på förskola? Det här gör alla mina 4åringar på jobbet. Städar efter sig, dukar av, inklusive skrapa av eventuella rester i papperskorgen, ta mat och hälla upp mjölk eller vatten (undantag kanske för helt fylla mjölkkartonger när dom är så små som fyra år men våra femåringar gör det utan problem).
    Tvätta händerna innan maten. Fixa städning efter tillsägelse eller påminnelse. Ta på sig kläder när vi ska gå ut. Byta kläder om det behövs nya. Ja, det förväntar jag mig av mina fyraåringar! Hjälp med att ta på en vante och dra över byxor över stövlar kanske. Men annars fixar dom det galant. Det här handlar om ett barn som är tre år äldre.
    Mina äldsta barn på jobbet har fyllt sex år och klarar utan problem allt det här du nämner (om än att det är lite annat i förskolan än hemma).

• Lady Di

Alltså de basisgrejorna började jag införa på min bonusson redan vid 4-5 år. Sen 3 år tillbaka (fyller snart 10) har han fixat sin frukost helt själv, så som ta fram, göra mackor el hälla upp fil o müsli, plocka undan, stoppa i diskmaskinen osv. Städa rummet gjorde han helt själv redan innan jag var en del av hans liv.
    Min 3 åring gör med än din bonustös! När sluta dalta o sätt lite ansvar på tösen. De mår hon bra av.

• Lena

Hon plockar inte av bordet men är med och lagar mat en dag per vecka.

• Margaux

Min sexåring gör allt det där men är inte så bra med kniven... och det är en del tjat för att få honom att byta om.

• elyse

Allt det där (eller liknande) kommer hon att behöva göra i skolan.

När tycker din sambo att hon ska börja göra de här grejerna, då? När hon är ledsen för att klasskompisarna sagt åt henne att hon äter som en bebis?

• lind1

Tack för all respons! Biomamman har samma åsikt som pappan vilket gör att jag känner mig väldigt ensam i detta och undrar om jag har en helt vriden åsikt. Flickan har gått i förskola (Waldorf, har en känsla av att de har lägre krav där) och går nu i förskoleklass/6års. Såvitt jag vet har ingen pedagog sagt något om detta till föräldrarna.... Jag har i omgångar pratat med min sambo och han har gjort en del förändringar (för några månader sen hängde hon inte upp sina kläder och nån gång i veckan hjälpte han henne ta av hennes overall för hon "kunde inte"). Dessutom har vi på mitt initiativ (dvs tjat) börjat införa att hon själv ska ta mjölk och börja hämta tandborsten. Men det känns som en fruktansvärt lång uppförsbacke då det kräver flera månaders diskussioner för att han ska börja införa nya regler och då är han inte konsekvent utan behöver konstant påminnelse. I ett år har jag sagt att hon borde kunna ta mjölk själv men fortfarande står i och stampar.  Jag har ibland tagit över ex nattningen för att visa vad jag tycker är rimligt. Ex om vi tillsammans bestämt att vi ska börja lägga oss kl 19.30 kommer jag att stänga av tvn då även om hon tjatar och gråter för hon vill se mer. Och om hon inte är klar med sina kvällsbestyr kl 20 blir det ingen godnattsaga för då har hon själv valt att göra andra saker istället. Ibland går det bra men oftast slutar det med att hon gråter, klänger sig fast i pappan och säger att pappa ska natta henne. Varpå han återgår till gamla mönster, fixar allt och så får hon godnattsaga även om klockan närmar sig 20.30. Dvs jag tror inte det går att jag ska införa nya rutiner utan det måste komma från pappan och biomamman. 
    Som ni säger tycker jag inte det är snällt mot flickan och det kommer bara leda till problem för henne i framtiden. Dessutom är det så jobbigt att leva i ett hem som har helt andra värderingar än mina och när jag påtalar detta är det jag som har orimliga krav :/

• mammatilltretrollsnart

Det är ju olika från barn till barn vad de klarar av, vuxna får ju anpassa kraven efter barnets förmågor. Att duka undan sin tallrik borde Fungera då hon säkert tränat på det i andra miljöer, fsk osv. Det krävs säkert en del påminnelser innan rutinen sitter.
    Att begära att hon i den åldern ska ansvara för att få klart barberaren för att få nattsaga låter helt galet i mina öron.
    Om ni kommit överens om att påbörja läggningen 19.30 så tycker jag att man låter barnet se färdigt programmet som slutar närmast 19.30 och att man som vuxen då är där och stänger tv:n. Inte mitt i ett program bara för att kl är 19.30.

• mammatilltretrollsnart

Oj vad tokigt det blev.. Barberaren... Skulle vara ansvara för tidsuppfattningen menade jag. Att på eget ansvar lyckas få färdigt nattbestyren i tid för att höra saga låter orimligt tycker jag. Om man nu inte har stöd av en tumstock el vuxen som påminner och stöttar så att barnet lyckas. Men det är ju min åsikt :).

Svar på tråden Ansvar 6-7åring