Ansvar 6-7åring
Hej!
Min sambo har en dotter som är 6 år, fyller snart 7. Jag och sambon har väldigt olika idéer kring hur mycket ett barn i den åldern ska klara själv och hur "viktigt" det är att barnet får träna. Eftersom det är hans dotter tycker jag det är viktigt att han får "sista ordet" men det gör också att jag inte riktigt trivs i hur vår familj fungerar. När jag träffar andra barn i den åldern tycker jag sambons dotter inte tar samma ansvar men det är så svårt att avgöra när man inte bor med de barnen. Så jag tänkte skiva några konkreta saker jag tycker en snart 7åring ska fixa och höra vad ni tycker (som dottern då inte gör).
* Plocka undan leksaker och med viss hjälp städa sitt rum (sambon städar undan i princip allt hon plockar fram)
* Äta med gaffel och kniv (gaffeln går oftast bra men kniv använder hon sällan, istället använder hon händerna. Detta innebär att hon oftast blir jättekletig).
* Hälla upp mjölk i glas själv
* Ställa undan tallrik och glas på diskbänken efter måltid
* Själv hämta saker hon vill ha, ex en frukt, tv-kontroll, mobiltelefon istället för att ropa att pappa ska göra detta.
* Efter tillsägelse från vuxen byta till pyjamas och börja borsta tänderna själv (sen ska vuxen givetvis också borsta).
Jag tycker sambon servar dottern vilket leder till att hon inte kan sådant jag tror barn i den åldern ska kunna. Middagssituationen är att vi dukar fram allting, även lägger upp mat på tallriken. Hon tänker inte själv på att hälla upp mjölk utan brukar irriterat säga"varför har ni inte gett mig mjölk?". När hon ätit upp lämnar hon tallriken på bordet och plockar inte ens upp matrester som ramlat utanför tallriken och på golvet.
Jag tror det är viktigt att barn lär sig att själva lista ut vad de behöver/vill och sen göra handling av det (ex jag är törstig, då häller jag upp mjölk åt mig. Jag vill se på tv, då letar jag tv-dosan) och jag tycker inte sambon låter sin dotter träna upp den här färdigheten....
Vad tycker ni, har jag orimliga krav?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-06 21:20
TILLÄGG:
Det går bra för flickan i förskolan, hon är smart och lär sig saker snabbt. Hon har inte heller några problem motoriskt, kan åka skidor och skridskor. Verkar inte heller ha några "psykologiska besvär" utan har fin kontakt med flera vänner. Så att hon ligger efter tror jag beror på att hon blir servad hemma, inte för att hon har någon bakomliggande problematik. Som jag skriver har skolan aldrig sagt något om att hon inte äter med bestick eller plockar undan efter sig. Jag tror hon tar den lätta vägen hemma för hon tillåts det. När jag ex var på min sambo att hon ska hänga upp sin overall räckte det med dagliga påminnelser i tre veckor och sen var det rutin, dvs hon tar åt sig nya regler snabbt. Därför lägger jag all min skuld på oss vuxna runtomkring henne.