• Anonym (skit)

Jag har blivit stämd hjälp!

Jag har en faktura jag inte har betalat på två år , jag blev stämd. Fakturan ligger på 4000 kr, jag har slarvat bort fakturan och inte bott hemma pga familj problem . Har inte heller velat skriva under kronofogden pappret som jag hade fått i brevlådan för jag inte förstod varför jag skulle göra det? 
    en vecka efter fick jag ett nytt papper från tingsrätten att jag är stämd

JAG KAN BETALA HELA SUMMAN !!!!!!!! men jag vill fan inte på förhör och få skit . Ja det är mitt fel ! slarvig person med massa problem omkring.

Men vill inte hamna i problem nu när jag precis fått ett jobb , som sagt jag kan betala men vad kommer hända är min fråga 

• Svar på tråden Jag har blivit stämd hjälp!
  • Anonym (vetej)

Jag vet faktiskt inte exakt vad som händer. Men ring och prata med dom. Ta reda på vad som händer och vad du kan göra. Dock kan du ju räkna med att summan inte kommer va 4000 kr längre, utan betydligt större.

• Långbenopluto

Om du inte förstår varför du ska skriva under ett papper så får du väl ringa nån o fråga, man kan inte bara strunta i det!

Dags att växa upp!

• Anonym (Anonym)

Kontakta Kronofogden och reglera skulden.
    Fordringsägaren återtar väl sin stämningsansökan då förmodar jag.
    Men en betalningsanmärkning kommer du väl att få.

• Anonym (vetej)

Har en kompis som hade massa skulder hos kronofogden, skrev inte på papper m.m. Och blev nog också stämd. Jag tror att han bara betalade allt till krofogden så drog dom tillbaka stämningsansökan. Men han fick ju betalningsanmärkningar så klart.

• Anonym (Hmm)

Nu fattar jag inte. Är du säker på att stämningen och det från KFM är från en och samma? Det låter konstigt.

Om du inte brydde dig om det hos fogden antar jag att du heller inte bestred det inom tidsfristen. Då är ju skulden redan registrerad där, och de vinner inget på att stämma dig. Stämma folk gör man vid tvister, som om de bestrider fakturan.

Kolla igen om de verkligen inte är från två olika.

• Anonym (Hmm)

Tillägg:

Om du inte har några invändningar så mot skulden du är stämd på är det bara att du meddelar tingsrätten det. Ring bara och säg "jag erkänner", så blir det ingen förhandling och du slipper då också övriga kostnader.

Det som händer sedan om du inte betalar är att skulden läggs hos kfm, men där ligger den ju redan. . .

Eftersom detta är ett så kallat småmål kommer du inte att få betala deras kostnader i och med stämningen. Det får de göra själva.

• Anonym (G)

Vad som hänt här är att fordringshavaren drivit saken vidare från KFM till tingsrätt. Det är så att säga nästa steg i att driva in en fordran. Du har ju varken bestritt eller medgivit fordran. Kontakta den du står i skuld till, betala enligt deras instruktion och de tar tillbaka stämningsansökan, varefter tingsrätten avskriver målet. Inget konstigare än så.

Anonym (Hmm) skrev 2016-04-06 22:38:08 följande:

Tillägg:

Om du inte har några invändningar så mot skulden du är stämd på är det bara att du meddelar tingsrätten det. Ring bara och säg "jag erkänner", så blir det ingen förhandling och du slipper då också övriga kostnader.

Det som händer sedan om du inte betalar är att skulden läggs hos kfm, men där ligger den ju redan. . .

Eftersom detta är ett så kallat småmål kommer du inte att få betala deras kostnader i och med stämningen. Det får de göra själva.

Varför uppmanar du till att tingsrätten ska meddela utslag i ärendet? Det är väl bättre att göra upp med motparten (göra rätt för sig) och få ärendet avskrivet än att få en dom mot sig? Inte smidigaste lösningen.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-04-06 22:38:08 följande:

Tillägg:

Det stämmer att det blir ett småmål/förenklad förhandling, men vem som står för kostnaderna beror väl på vad som står i stämningsansökan? Om motparten har yrkat att TS ska betala deras kostnader så får TS göra det om han medger skuld och tingsrätten avgör målet? Om motparten alltid står för kostnaden skulle väl alla som redan har betalningsanmärkningar låta samtliga skulder gå vidare till tingsrätt efter KFM, till nackdel för den som vill driva in skulder? Hur rimligt är det?

TS, vad står det om rättegångskostnaderna i de handlingar som du har fått?
  • Anonym (Hmm)

Anonym (G):

Jag förstår inte hur du kan kalla tingsrätten för "nästa steg". Tingsrätten är första steget man tar till för att få utrett om en betalningsskyldighet alls föreligger. Därefter kan skulden registreras hos kfm. Har man inte aktivt bestridit fakturan från kfm registreras den, man behöver inte aktivt godkänna.

Att "göra rätt för sig" innebär att man betalar. Det ska TS så klart göra och det har inget att göra med till vem man erkänner skulden. Självklart kan man ringa tingsrätten och ett eventuellt utslag från dem betyder i alla fall ingenting när skulden redan hade erkänts och registrerats hos kfm.

Visst kan man kräva in motpart på kostnader. Eftersom TS skrev ut summan och det inte framkom att den höjts förutsatte jag att de inte gjort det. Men det är bra att se en extra gång. Självklart ska TS inte betala för kostnader i samband med stämning när ingen tvist förelåg.

• Anonym (G)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-04-07 08:48:18 följande:

Anonym (G):

Jag förstår inte hur du kan kalla tingsrätten för "nästa steg". Tingsrätten är första steget man tar till för att få utrett om en betalningsskyldighet alls föreligger. Därefter kan skulden registreras hos kfm. Har man inte aktivt bestridit fakturan från kfm registreras den, man behöver inte aktivt godkänna.

Att "göra rätt för sig" innebär att man betalar. Det ska TS så klart göra och det har inget att göra med till vem man erkänner skulden. Självklart kan man ringa tingsrätten och ett eventuellt utslag från dem betyder i alla fall ingenting när skulden redan hade erkänts och registrerats hos kfm.

Visst kan man kräva in motpart på kostnader. Eftersom TS skrev ut summan och det inte framkom att den höjts förutsatte jag att de inte gjort det. Men det är bra att se en extra gång. Självklart ska TS inte betala för kostnader i samband mbed stämning när ingen tvist förelåg.

Nästa steg för att driva in en fordran, efter KFM. Anser du inte att det stämmer eftersom du invänder mot det? Klarläggande om betalningsskyldighet behövs ej i detta fallet eftersom TS aldrig ens avsett att bestrida. Att domstolen ska meddela utslag är helt onödigt i det här fallet.

Ja, jag skrev "att göra rätt för sig" och avsåg med det att man betalar för sig. Är det några mer självklarheter som du vill ta upp?
Svar på tråden Jag har blivit stämd hjälp!