Vågar man köpa lägenhet - rädd för bostadsbubbla!
Hej!Behöver råd från andra. Hur hade ni resonerat? Jag har tidigare ägt bostadsrätter och då levt ganska billigt pga låg ränta och delat boende med sambos osv. Har kunnat spara pengar och samtidigt levt bra. Men för ett tag sen separerade jag och bor nu i andra hand i Stockholm.
Jag vill dock inte bo i andra hand resten av mitt liv. Har stått cirka 5 år i Stockholms Bostadskö vilket inte ens räcker till en garderob i Södertälje rent kömässigt. Det är alltså inte ett alternativ. Och andra hand är ju förbannat dyrt och osäkert och bara väldigt jobbigt. Vill ha någon tryggt som jag kan inreda och göra till mitt, inte sitta på nålar utifrån vad personen som äger boendet planerar göra.
MEN. Jag är så sjukt nojig över att köpa lägenhet nu eftersom jag tycker bostadspriserna är helt vansinniga och jag får inte ihop hur länge det ska kunna vara såhär. Jag har ungefär 580.000 i kontantinsats som jag skulle kunna gå in med. Om jag kollar hemnet så ligger en 1a eller liten 2a i närförort- och till viss del även ytterförort på runt 2 500 000 kr.
Det innebär alltså att om hyran är cirka 3000 kr, räntan idag är cirka 2 procent och man måste amortera typ 2000 kr i månaden på landar jag någonstans 7000-8000 kr i månaden. Om räntan går upp till normal nivå landar jag på typ 10.000 - 11.000 kr.
Det är sjukt mycket pengar, som jag visserligen har råd att betala så länge jag har jobbet kvar, men säg att man blir arbetslös? Och säg sen att det kommer en krasch, då bostäderna går ner 30%. Då har man varken råd att betala sitt boende, eller råd att sälja?
Hur hade ni resonerat? Köpt bostad, haft is och magen och helt enkelt hoppats att ingen krasch kommer. Eller bott resten av tiden i andra hand tills jag stått tillräckligt länge i kö för att få någon lägenhet?