• Anonym (Nedstämd)

Lönesamtal

Hej, 

Nu vankas det lönesamtal nästa vecka inom företag (medelstort 40-80 personer). 

Jag anser att jag har för dålig lön sett till vad jag kan, är upplärd på företaget samt har jobbat här i 2-4  år. 

På min avdelning när jag började så var vi 8 st, under resans gång så har folk bytt jobb och nu är det endast 2 kvar (jag och en till) som har gedigen erfarenhet inom yrket.

Vi två har spetskompetensen som ingen annan på avdelningen har, ändå så har de betydligt högre lön än vad jag och den andra personen har som har varit här länge och har bra yrkeskompetens.

Nu till min fråga; Hur ska jag motivera att få högre lön? Det känns fel att peka ut andra och säga att "jag kan detta, det kan inte hen". Mycket arbete faller på mig med tanke på att jag är den som kan utföra arbetet, de andra har inte kompetensen för att klara av det. Jag har också fått agera handledare (hålla i utbildning för de nya). 

Jag känner att jag vill ha en större löneökning, en rejäl sådan som inte endast motsvarar de fjuttiga procenten som arbetsgivaren är tvungen att ge. Hur ska jag gå tillväga? 

• Svar på tråden Lönesamtal
  • Anonym (Bea)

Lönesamtalet är ingen löneförhandling (enda gången du förhandlar om din lön, är innan du skriver under anställningsavtalet). Chefen bestämmer ensidigt din ev löneökning.

Din chef ska titta på din slutlön, inte lönepåslaget. Stolpa upp argument för varför du anser att du bör få högre lön. Jämför dig aldrig med andra.

• Anonym (@)

Lönen är redan klar när du kommer dit , det är ingen löneförhandling du ska på .

• Anonym (Åplyhjkkklltttjjkknbv)

Klart du kan påverka!
    Du skriver ju själv - spetskompetens och att du agerar handledare. Utveckla detta så har du bra argument.

• Anonym (@)
    Anonym (Åplyhjkkklltttjjkknbv) skrev 2016-04-08 03:06:02 följande:

Klart du kan påverka!
    Du skriver ju själv - spetskompetens och att du agerar handledare. Utveckla detta så har du bra argument.

En löneförhandling kan man ev påverka men inte ett lönesamtal
  • Anonym (Försök!)

Klart du kan påverka lönen vid ett lönesamtal. Det finns det många som gjort!

Jag är ganska "feg" när det gäller sånt här, men jag brukar förbereda mig noggrant inför samtalet (och förstås gjort ett bra jobb under året :) ) och min uppfattning är att det gett resultat. 

Här är några bra tips tycker jag: www.ingenjorskarriar.se/verktyg/guider/article3429698.ece

• Bondförnuft
    Anonym (@) skrev 2016-04-07 19:25:11 följande:
    Lönen är redan klar när du kommer dit , det är ingen löneförhandling du ska på .
    Självklart kan du påverka. Vi har lönesamtal varje år, och det kan helt klart påverka utslaget genom att lyfta fram det man gjort under året och speciellt om man kan visa på att man hjälpt till att lyfta organisationens mål.

Sen är det också en chans att påverka nästa års lön, genom att få reda på vad man behöver förbättra får att lyfta sin egen lön framöver.
  • Anonym (@)
    Bondförnuft skrev 2016-04-08 10:42:02 följande:
    Självklart kan du påverka. Vi har lönesamtal varje år, och det kan helt klart påverka utslaget genom att lyfta fram det man gjort under året och speciellt om man kan visa på att man hjälpt till att lyfta organisationens mål.

Sen är det också en chans att påverka nästa års lön, genom att få reda på vad man behöver förbättra får att lyfta sin egen lön framöver.
    Då ingår löneförhandling i era lönesamtal . Ett rent lönesamtal är endast att meddela vilken lön man får höjning , det är redan beslutat sen innan vad det blir , visst kan du ju säga till att du vill ha högre men det hjälps oftast inte då nya lönen redan är satt
  • Bondförnuft
    Anonym (@) skrev 2016-04-08 14:21:36 följande:
    Då ingår löneförhandling i era lönesamtal . Ett rent lönesamtal är endast att meddela vilken lön man får höjning , det är redan beslutat sen innan vad det blir , visst kan du ju säga till att du vill ha högre men det hjälps oftast inte då nya lönen redan är satt
    Det är du som har fel benämning på de olika sakerna.

vision.se/Din-utveckling/Lon/Lonesamtal/

www.unionen.se/rad-och-stod/ditt-lonesamtal
  • Anonym (a)

det beror på många saker. Kan vara stor skillnad på om det är ett privat företag eller ett kommunalt eller statligt ,tex. 

jag ska snart ha samtal jag med, men det är inom kommunal myndighet och jag vet att min chef mest kommer tala om för mig vad den nya lönen är. Om jag inte är nöjd med den får jag kontakta facket

• Anonym (Samtal i dialog)

Stor skillnad på lönesamtal (där lönen redan är satt) och löneförhandling (där det är just en förhandling om löneökning). Det är givetvis alltid bra att kunna motivera bra prestation du gjort under året, men även lika viktigt att jobba med förbättringsområden (då man alltid kan utvecklas).

Svar på tråden Lönesamtal