Finns det något att göra?
Jag jobbar med en elev som är familjehemsplacerad och som har haft stora svårigheter i livet som gjort barnet otryggt och utåtagerande.
Detta har gjort att ingen egentligen vet vad eleven kan i skolväg. Eleven har flyttat runt och ingen skola har gjort en ordentlig kartläggning. Det finns ett flertal funktionshinder med i bilden också samt misstanke om låg begåvning.
Mitt jobb är nu är just att göra en kartläggning om kunskapsnivån och sedan jag kom dit har eleven gått v a r j e dag i skolan och tom bett att få gå längre dagar.
Innan hade inte eleven varit där på över en månad och före det varit där men inte varit med på lektioner alt 'ballat ur' totalt. Famhemsmamman har därefter fått lov att vara med i skolan för att hjälpa till att stävja ev utbrott.
Nu, när eleven verkligen landat med mig och med sitt familjehem (efter ca 2 månaders skolgång med mig, fam hemmet är sedan förra hösten) ska eleven hem till hemkommunen igen, inte till föräldrarna, utan till ett annat familjehem.
'Under bordet' har familjehemmet fått veta att detta beslut tagits efter en dispyt med rektorn som ifrågasatt hur ett tidigare beslut kunnat fattats kring eleven.
Det handlar om handläggarens prestige alltså.
Detta är dock inget vi kan vare sig bevisa eller framföra som klagomål (vad jag förstått) men finns det något vi (jag) kan göra? Barnet mår ju bra nu och går i skolan, har en fungerande hemmiljö och trivs.