Uttalas det kex eller chex?
Några klasskamrater och jag har diskuterat, uttalas det "kex" eller "chex"? Min åsikt är att det uttalas "chex". Eftersom i orden, kedja, kök, kela, keramik osv. så stavas det med "K" men uttalas inte så. Vad tycker ni?
Några klasskamrater och jag har diskuterat, uttalas det "kex" eller "chex"? Min åsikt är att det uttalas "chex". Eftersom i orden, kedja, kök, kela, keramik osv. så stavas det med "K" men uttalas inte så. Vad tycker ni?
Båda är lika rätt.
Båda är rätt, beror på var i Sverige du kommer från.
Tje-ljud är rätt eftersom det är före mjuk vokal.
K-ljud är rätt eftersom lånord (kommer från eng. cakes) ofta behåller ursprungsuttalet.
Jag är ju uppväxt med att man säger kex (inte chex), men de flesta ord som börjar på ke i svenskan uttalas ju inte så. Dock så finns det ord som kennel och keso, men de orden kanske uttalas som de gör eftersom de kommer från andra språk (?). Vilket språk skulle isf kex komma ifrån?
Nej, jag kommer nog fortsätta säga kex, tycker det låter bättre, chex låter ju konstigt när det är kort och slutar på x.
"Tjex" säger man väl i Göteborgstrakten?
Har träffat på ytterst få människor som säger chex. I
Mina öron låter det helt knäppt.
Hur det stavas är inte särskilt relevant eftersom det finns många ord som uttalas olika trots att stavningen är samma.
Båda är rätt, beror på var i Sverige du kommer från.
Tje-ljud är rätt eftersom det är före mjuk vokal.
K-ljud är rätt eftersom lånord (kommer från eng. cakes) ofta behåller ursprungsuttalet.
Fast engelskan har tydligen lånat det från fornnordiskan. Enligt Oxford English Dictionary.
Eftersom båda är rätt, så är det ena inte mer rätt än det andra!
Vår generella stavningsregel säger K före e uttalas som i kedja.
Låneord = får även uttalas som i ursprungsordet (cakes).
Så båda är rätt. Inget är mer rätt än det andra.
Säger chex liksom jag säger chiosk, det är så vi uttalar det här på Sveriges framsida
[Chex] har jag aldrig hört, däremot är [tjex] det uttal som användes hemma och därav det jag anser vara rätt.
Båda är rätt.
Jag säger kex, men är lika van vid att höra tjeks/kjeks (det senare är norska stavningen, uttalas lika dant),
Sidospår!
Vad är det egentligen för skillnad på kex, småkakor och cookies? Förutom att cookies brukar vara typ tallriksstora....
På finlandssvenska uttalar vi kex med k :) Tror inte jag har hört nån uttala chex på svenska . Men norrmän säger ju kjeks.
[Chex] har jag aldrig hört, däremot är [tjex] det uttal som användes hemma och därav det jag anser vara rätt.