• matt

Uttalas det kex eller chex?

Några klasskamrater och jag har diskuterat, uttalas det "kex" eller "chex"? Min åsikt är att det uttalas "chex". Eftersom i orden, kedja, kök, kela, keramik osv. så stavas det med "K" men uttalas inte så. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Uttalas det kex eller chex?
  • MallaL

Båda är rätt, beror på var i Sverige du kommer från.

Tje-ljud är rätt eftersom det är före mjuk vokal.

K-ljud är rätt eftersom lånord (kommer från eng. cakes) ofta behåller ursprungsuttalet.

• Elderberry

Jag är ju uppväxt med att man säger kex (inte chex), men de flesta ord som börjar på ke i svenskan uttalas ju inte så. Dock så finns det ord som kennel och keso, men de orden kanske uttalas som de gör eftersom de kommer från andra språk (?). Vilket språk skulle isf kex komma ifrån?

Nej, jag kommer nog fortsätta säga kex, tycker det låter bättre, chex låter ju konstigt när det är kort och slutar på x.

• elyse

"Tjex" säger man väl i Göteborgstrakten?

• Drottningen70

Har träffat på ytterst få människor som säger chex. I

Mina öron låter det helt knäppt.

Hur det stavas är inte särskilt relevant eftersom det finns många ord som uttalas olika trots att stavningen är samma.

• flygrl
    MallaL skrev 2016-04-07 17:23:30 följande:

Båda är rätt, beror på var i Sverige du kommer från.

Tje-ljud är rätt eftersom det är före mjuk vokal.

K-ljud är rätt eftersom lånord (kommer från eng. cakes) ofta behåller ursprungsuttalet.

Fast engelskan har tydligen lånat det från fornnordiskan. Enligt Oxford English Dictionary.
  • MallaL
    flygrl skrev 2016-04-07 17:42:03 följande:

Fast engelskan har tydligen lånat det från fornnordiskan. Enligt Oxford English Dictionary.

Intressant! Så då är kanske k-uttalet mer rätt?
  • Bondförnuft
    flygrl skrev 2016-04-07 17:42:03 följande:
    Japp. Kex kommer från engelskans "cakes" som kommer från fornnordiskans "kaka".

Så kex med k-uttal från cakes/kaka. Skrattande
  • flygrl
    MallaL skrev 2016-04-07 17:45:31 följande:
    Intressant! Så då är kanske k-uttalet mer rätt?
    Hoppas det för så säger jag.
  • flygrl
    Bondförnuft skrev 2016-04-07 18:19:04 följande:
    Japp. Kex kommer från engelskans "cakes" som kommer från fornnordiskans "kaka".

Så kex med k-uttal från cakes/kaka. Skrattande
    Kex med k-uttal ftw!
    (Den som säger emot får fajtas mot vikingar ;)
  • nnnnnnnn

Eftersom båda är rätt, så är det ena inte mer rätt än det andra!

Vår generella stavningsregel säger K före e uttalas som i kedja.
    Låneord = får även uttalas som i ursprungsordet (cakes).

Så båda är rätt. Inget är mer rätt än det andra.

• taquine

Säger chex liksom jag säger chiosk, det är så vi uttalar det här på Sveriges framsida

Goodness me
  • Grande Rock

[Chex] har jag aldrig hört, däremot är [tjex] det uttal som användes hemma och därav det jag anser vara rätt.

Born to lose, live to win!
  • Aniiee

Båda är rätt.

Jag säger kex, men är lika van vid att höra tjeks/kjeks (det senare är norska stavningen, uttalas lika dant),

Sidospår!
    Vad är det egentligen för skillnad på kex, småkakor och cookies? Förutom att cookies brukar vara typ tallriksstora....

Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2016-04-07 19:56:20 följande:
    Båda är rätt.

Jag säger kex, men är lika van vid att höra tjeks/kjeks (det senare är norska stavningen, uttalas lika dant),

Sidospår!
    Vad är det egentligen för skillnad på kex, småkakor och cookies? Förutom att cookies brukar vara typ tallriksstora....
    Jag tycker såhär:

Kex = osötade som man äter till exempelvis ost. Digestive, Tuc etc
    Småkakor = sötade. Drömmar, kolasnuttar etc
    Cookies = Stora sötade kakor, ofta ganska sega. 

För övrigt säger jag Kex och tycker Tjex låter helknasigt men jag tror det är precis lika rätt och bara en dialektal skillnad.
  • Rocket Mania
    Rocket Mania skrev 2016-04-07 20:12:19 följande:
    Jag tycker såhär:

Kex = osötade som man äter till exempelvis ost. Digestive, Tuc etc
    Småkakor = sötade. Drömmar, kolasnuttar etc
    Cookies = Stora sötade kakor, ofta ganska sega. 

För övrigt säger jag Kex och tycker Tjex låter helknasigt men jag tror det är precis lika rätt och bara en dialektal skillnad.
    Min autocorrect är för jäkla mystisk. Varför är "kolasnuttar" att föredra framför "kolasnittar"?
  • Anonym (Finlandssvensk)

På finlandssvenska uttalar vi kex med k :) Tror inte jag har hört nån uttala chex på svenska . Men norrmän säger ju kjeks.

• taquine
    Grande Rock skrev 2016-04-07 19:36:48 följande:

[Chex] har jag aldrig hört, däremot är [tjex] det uttal som användes hemma och därav det jag anser vara rätt.

Ja såklart;) När jag tänker efter så säger man ju inte chex som i chef .. utan tjex. Men som andra skrivit är det väl dialektalt. 
    Goodness me
Svar på tråden Uttalas det kex eller chex?