• Anonym (Trött på LCHF)

LCHF-kritik leder ofta till hot enligt SVT

www.dn.se/nyheter/sverige/lchf-kritik-leder-till-hot/

Någon som är förvånad?

OBS! Det behöver inte vara något fel på LCHF-kost. MEN!

1) Det finns inga mirakelkurer.

2) Det finns ingen diet som passar alla.

3) Det finns lika mycket som talar mot LCHF, som för det.

Själv äter jag allt, men mycket proteinrik mat samt mindre (men inte minimalt) med fett och kolhydrater. Och voila! Jag går ner i vikt. Trots att jag äter potatis, ris mm flera gånger i veckan.

Dock påstår jag inte att min diet är den enda rätta. Och jag hotar inte dem som tycker annorlunda.

Så vad säger ni om att en del läkare och dietister (enligt länken) har börjat "censurera" sig själva för att slippa hot eller otrevligheter från LCHF-fanatiker? När ska vi slippa denna sekt?

• Svar på tråden LCHF-kritik leder ofta till hot enligt SVT
  • seriösanvändare

Nu kommer en del svara: "Men de flesta LCHF-förespråkare beter sig inte så!"

Nej, det kanske stämmer. Men det är ändå lite intressant att vi aldrig hör talas om Viktväktare som går i taket när någon ifrågasätter deras diet eller att det skulle vara det enda hållbara sättet att gå ner i vikt. Eller att vi aldrig hör GI-anhängare hota, skriva otrevliga mail eller svamla om konspirationsteorier. Eller någon annan "grupp" för den delen.

Förutom just LCHF:are...

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Fröken Apelsin

LCHF handlar inte så mycket om mat egentligen, det är en religion och en del är radikala. Det är absolut meningslöst att diskutera med en nyfrälst LCHF: are, det är som att försöka övertyga nästa Jehovas vittne du springer på att de ska lämna sin religion. Det går inte!

• Drottningen70

Det är onekligen lite sektliknande. Kanske bristen på kolhydrater som får dem att uppföra sig irrationellt. Såg senast idag en sektmedlem skälla på Linas matkasse om att de inte tillhandahöll lchf-kasse...

• Anonym (Oj!)

Shit!

Jag äter LCHF, men undviker forum och liknande just på grund av att många beter sig direkt sektartat.

Den gode "Kostdoktorn" konfronterades ju med detta för inte så länge sedan men han enda kommentar var att "de är så glada att det fungerar och då kan man ju bli lite missionerande". Ett skämt!!

• Aniiee
    Drottningen70 skrev 2016-04-07 19:51:40 följande:

Det är onekligen lite sektliknande. Kanske bristen på kolhydrater som får dem att uppföra sig irrationellt. Såg senast idag en sektmedlem skälla på Linas matkasse om att de inte tillhandahöll lchf-kasse...

Tramsigt av dem. Det finns andra matleverantörer som har LCHF-kasse. De får väl vända sig dit.....
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (Oj!)
    Aniiee skrev 2016-04-07 22:03:34 följande:
    Tramsigt av dem. Det finns andra matleverantörer som har LCHF-kasse. De får väl vända sig dit.....
    Har trots allt läst lite på deras forum och jag tror ju inte att deras ilska handlar om att de inte får matkasse. Den handlar om att det finns människor som har mage att vägra lyfta deras metod som den enda sanningen och som har en massa kassar som är "livsfarliga".

Tyvärr tror jag att det är det som det bottnar i.
  • Aniiee
    Anonym (Oj!) skrev 2016-04-07 22:12:10 följande:
    Har trots allt läst lite på deras forum och jag tror ju inte att deras ilska handlar om att de inte får matkasse. Den handlar om att det finns människor som har mage att vägra lyfta deras metod som den enda sanningen och som har en massa kassar som är "livsfarliga".

Tyvärr tror jag att det är det som det bottnar i.
    Det är klart jag fattar att de projicerar, men det är fortfarande tramsigt.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (Galenskap)

De är galna. Många är självlärda och tror på fullt allvar att potatis är socker och att frukt innehåller massor av fruktos. Förmodligen har de ätit för få kolhydrater så att förståndet har runnit ur...

• CarinaL26

Gissningsvis handlar det om sådana som tjänar grova pengar på att marknadsföra lchf. Helt vansinnigt om forskning ska påverkas av radikala idioter.

• Anonym (sekten)
    CarinaL26 skrev 2016-04-08 12:18:28 följande:

Gissningsvis handlar det om sådana som tjänar grova pengar på att marknadsföra lchf. Helt vansinnigt om forskning ska påverkas av radikala idioter.

Inte bara. Jag har folk omkring mig, helt vanliga människor som inte tjänar pengar på LCHF, som definitiv är med i "sekten".

Jag känner folk som äter LCHF som inte är med i "sekten" också, så¨jag vet ju att alla inte blir så.
Svar på tråden LCHF-kritik leder ofta till hot enligt SVT