• Mellanmjölkens land

Bjuda på på ett 5årskalas?

Nu är det snart dags för 5årskalas. Har ni några bra tips på vad man kan bjuda på som uppskattas av en grupp ca 5åringar?

Födelsedagsbarnet själv vill ha tårta och tillhör de få i den åldern som faktiskt gillar det men vad mer kan vi bjuda på? Gärna något som kan förberedas innan eller som inte tar jättemycket tid att fixa. Kalaset är på lördag nästa vecka och av erfarenhet vet jag att det ändå är en miljard sista-minuten-grejer som ska fixas så har helst allt fika utöver tårtan klart kvällen innan

Det jag kommit på är chokladbollar. Några rullade i strössel, några i kokos och några i pärlsocker. De är ju lätta att förbereda innan och sen slänga in i frysen. Kanske nån typ av köpta kakor?

Vad gillar era 5åringar?

• Svar på tråden Bjuda på på ett 5årskalas?
  • Poledra

Efter några kalas där jag bakat och stått i innan och sen bara fått slänga halvätna kakor/bullar/tårtbitar (trots att det inte varit äckligt ????) har vi gått över till glass med olika tillbehör (strössel, chokladsås, maränger etc) och alla har ätitnoch varit nöjda. Nån gång har vi haft typ chokladbollar eller kex också men glassen är det som funkat bäst!

• nnnnnnnn

Om födelsedagsbarnet önskar tårta, så fundera på om ni ska ta det på kalaset eller på en hemmafest (familjen eller släkten).
    För glass är ett bra alternativ!

Annars har vi bara kört med:
    Korv + bröd + saft/sugrörsdricka
    pinnglass eller strut
    godispåse

Det har räckt, för de har fullt upp med att leka!

• Carambolan

Vi har också kört på glass, glasstårta eller marängswiss i olika konstellationer i den åldern. Satsa på tillbehören med flera olika sorters strössel och såser, maränger, bananskivor, godis (typ smarties, gelehallon, mini-marshmallows) och rån eller andra glassvänliga kex.

• Lena

Baka inte mer, tårta räcker. Ha något matigt till som korv med bröd eller pizzabitar

• Pedalen

Vi gjorde plättar och lät barnen göra egna pannkakstårtor. Men vi var inte så många, så då funkade det bra.

• elyse

Chokladpudding i portionsstorlek fungerar för de flesta 5-åringar.

• Fröken Apelsin

Jag tycker tårta och saft räcker bra, så fiskdamm såklart. Vill ni bjuda på någon mat tycker jag korv med bröd, hamburgare eller hemmalagad pizza är bra.

• Mellanmjölkens land

Jag har oxå varit inne på glass eftersom de flesta barn gillar det men födelsedagsbarnet har verkligen snöat in på tårta. Fördelen med att baka själv är ju oxå att man lätt kan ta hänsyn till diverse allergier utan att det allergiska barnet behöver känna sig utanför. Lite påverkas alltså av om nått av barnen har några spännande allergier.

Mycket av det roliga med tårta är att eftersom jag bakar den själv kan jag färga den i diverse roliga färger (förra året hade vi lila bottnar med rosa jordgubbsmouse och en krona i gul marsipan). Är det nån som testat att färga glass och göra en tårta av den istället? Det är ju inte som att ungen inte gillar glass

• ABC73

Man kan göra roliga glasstårtor. Ett år gjorde jag en tågtårta av glass till min äldsta.
    Man kan ju färga glass också, både med karamellfärg och med olika bär. Går ju också att köpa glass i olika färger och läga ihop till någon form av glassbomb.

Min minsting älskar chokladbollstårta, och den var väldigt populär bland kompisarna också. Enkel att göra också- chokladbollssmet i en skål täckt med plastfolie, och sedan strör jag färglatt strössel på. Kan säga att föräldrarna åt resterna med god aptit

• Brumma

Vi bjuder alltid på ngt matigt innan tårtan. Enkelt men ändå :)

Korvbläckfiskar brukar gå hem. Går bra att örbereda innan.

Skär typ denniskorv i bitar. Ca fem stycken per denniskorv. Dela spagetti i ca fem-sex-sju cm långa bitar. Stick in i ena sidan på korven. När barnen kommer - släng i den i kokat vatten o låt logga där ca 10 minuter. Vips så har du bläckfiskar :) www.kokaihop.se/recept/blackfiskar-3

Eller pizzabullar. Köp "pizzamix" alltså färdig utkavlad pizzabotten. Bred på den medskickade tomatsåsen. Strö skinka på (finns att köpa färdigstrimlad i många affärer i "salladsbaren"). Strö lite riven ost på o toppa med pizzakrydda. Rulla ihop som om du bakar bullar. Skär i bitar (ca 2cm breda) o lägg i bullformar. Lägg in i ugnen strax innan barnen kommer. Lätt att äta. Kladdar inte. De flesta ungar gillar både pizza o bullar så.. ;)

• Anonym (Celia)

Några olika frysta tårtor så de kan välja vilken de gillar. Eller glass, typ bog pack med olika tillbehör som strös och frukt i skålar att plocka från.

• Mellanmjölkens land

Födelsedagen var idag så vi testade med glass här hemma med familjen. Färgade en del vaniljglass blå och smetade ut längs kanterna på en frukostskål som jag klätt med plast. Fyllde med mer vaniljglass och stoppade tillbaka in i frysen igen. Idag dekorerade vi med snö-strössel och vips hade vi en Frost-glasstårta. La färska jordgubbar runt kanten. Mycket populärt med våra bägge barn och även de vuxna åt med god aptit. Nästa gång tror jag att jag ska testa med ett lager med mixade jordgubbar på mitten nånstans, eller kanske som "botten".

Tack för tipset! Ska göra en liknande grej men med en större behållare så att det räcker till alla barnen. Kanske kompletterar med lite chokladbollar och ev köpekakor (en av kompisarna är väldigt petig och det är ju kul om alla har nått de kan äta).

Svar på tråden Bjuda på på ett 5årskalas?