• Anonym (Seriös!)

    Hur funkar IVF/PGD? (Välja kön)

    Då nummer två oxå blir en pojke så har vi redan bestämt att om 2-3 år åker vi utomlands och gör en PGD och skaffar en trea då min dröm är att få en dotter.

    Jag kommer då vara runt 35 år och har innan blivit gravid på första och andra försöket vid normal tillverkning så att säga.

    Har/hade regelbunden mens och ÄL innan och efter graviditet 1, samma nu vid graviditet 2.

    Men hur funkar en ivf egentligen?

    Lägger dom in embryon? Befruktade ägg?

    Hur ofta får man besöka kliniken?

    Eller blir man inseminerad med sperma som är sorterad?

    Plockar dom ägg från mig? Gör det ont?

    Vet att Cypern gör PGD, men vilka fler länder gör det?

  • Svar på tråden Hur funkar IVF/PGD? (Välja kön)
  • Anonym (Therese)

    Är dåligt insatt på klinikernas rutiner, men kanske lika bra att vända dig till dem?

  • Anonym (Linda)

    Där min kompis gjorde de tvättade de spermierna och gjorde en insemination eftersom hon fått tre pojkar på normalt sätt innan så hon hade inga problem att bli gravid. Hon gjorde två inseminationen innan det tog sig. Tror hon åkte till USA

  • Klokkeblomst
    Jag tror att vi planerar det hela kirurgiska resor Danmark .. Vi skapade en hemlig Facebook-grupp: Kön Selection Skandinavia, hoppas du kommer att vara en medlem - så att vi kan dela erfarenheter och tankar ..
  • Sylta34

    Hej!

    Jag har inte Facebook.
    Skulle dock gärna vilja veta lite hur man kan gå tillväga och typ vad det kostar. Har 4 söner och kan inte sluta drömma om en dotter.

    Tack på förhand!

  • Anonym (erfaren)

    Förstår din längtan sylta.
    Pris beror på land. Tjeckien. ca 50 tkr för en cykel, Cypern, är dyrare. Ryssland ca 100 tkr och USA är nog 150-200 tkr. Obs att det är olagligt i tjeckien och resten av eu.
    De flesta göra grundjobbet i sverige, alltså ultraljud, blodprover, medicinering, mera ultraljud, och åker därefter utomlands till vald klinik för att göra resterande del av behandlingen. 
    Embryot måsta växa 5-6 dagar innan man kan ta biopsi. Alla embryon klarar sig inte. Det bruka ta 2-4 v innan man får svar så återföringen gör man inte vid samma resa. Du får räkna med två resor per ivfbehandling.

    Googla pgd/cgh och ivf så får du massa info =)

    Att man lätt blivit gravid naturligt spelar ingen roll vid IVF. Det är väldigt många osm har haft superlätt att bli gravid och när de gör ivf har de dåligt med ägg, dåliga hormonnivåer etc etc. Så man vet aldrig hur de kommer att gå på förhand.

  • Sylta34

    Tack för ditt svar!

    När det skiljer så mycket i pris så undrar jag om det är lika stor skillnad i kvalitet?

    Har du själv gjort denna behandling?

  • Anonym (erfaren)

    Sylta
    Nja beror nog på ekonomin i landet. Exvis är levnadskostnaden billigare i tjeckien mot usa. Många i europa som är barnlösa söker hjälp utomlands. 

  • Anonym (-.-)

    Alltså inte meningen att göra någon ledsen men är ni inte oroliga för hur era pojkar känner det när ni går så långt för att få en flicka ? Vad säger ni till dem ?

  • Anonym (Längtan)

    Ännu en som funderare på PGD. Är det någon som har gjort det och kan berätta mer? Att göra ultraljud, medicinera och ta blodprover i Sverige verkar ju bra. Men vilken klinik ställer upp på det tro?

  • PiffaTjejen
    antalya2015 skrev 2018-01-31 13:08:56 följande:

    Hej

    Vi förmedlar IVF i Cypern .Kan ta kontakta med oss för vidare information.

    0704097194


    Kan man fortfarande kontakta er?
  • Tora C

    Hej! 

    Jag skulle bara nämna att det finns flera bra Facebook-grupper för de som via IVF vill välja kön på sitt barn utomlands. Dessa grupper går dock inte att hitta om man bara söker på dem eftersom de är dolda, utan man måste bli tillagd av någon som redan är inne. 

    Själv heter jag Tora Eriksson på Facebook och om du lägger till mig där alternativt skriver till mig här kan jag lägga till den som vill i de grupperna. Själv letade jag en evighet innan jag hittade en väg in och nu vill jag hjälpa andra som vill ha mer information. Tjejerna i grupperna, inte minst PGD-gruppen som är den svenska, är enormt hjälpsamma och kunniga. Det finns också runt fyra-fem internationella FB-grupper med mycket aktivitet, värme och kunskap. Systerskaps-känslan och stödet är stort. 

    Kort info om IVF med könsselektering för den som inte vill använda Facebook är att Cypern och Ukraina är de mest attraktiva länderna att åka till och att British Cyprus IVF Clinic anses bäst i Cypern och Isida-kliniken anses bäst i Ukraina. Det kostar en hel del och är inte riskfritt (alla lyckas inte), men många har framgång. Det finns olika metoder beroende på vilken situation man är i. Det går också att välja kön via IVF som ensamstående. 

    Hör av sig den som vill veta mer!

    Allt gott,
    Tora

  • kmafroever

    hej
    Har läst denna tråd några gånger då jag är ute efter IVF med val av kön.
    Har hittat några kliniker i Ukraina, turkietockuperadedelen av Cypern och Förenade Arab Emiraten som jag börjat ta kontakt med. Alla har flertalet kliniker vilket gör valet svårt, särskilt i Ukraina och Cypern.
    Vidare går det att väjla kön via IVF i Mexiko och Australien, dock är det för långt bort tycker jag.
    Är det någon som har tips på hur man ska filtrera bort kliniker för att bestämma sig? någon som redan har erfarenhet av någon/några kliniker att dela med oss andra i tråden ?
    Lyckas ej hitta någon facebookgrupp för IVF gender selection överhuvudtaget.
    Har skickat ett meddelande till Tora C här i familjeliv men inte fått något svar.

  • Sylta34

    Kolla upp Ava Clinic i Riga. De gör IVF med möjlighet att välja kön.

    Jag hade kontakt med dem för några år sedan. Det skulle inte vara några problem att få hjälp. Min man ville dock inte. Lyckades till slut med en dotter efter 4 pojkar. Testade alla knep som finns och nu har vi vår flicka.

    Lycka till!

  • kmafroever

    AVA clinic eller någon annan klinik i hela Europa plus Ryssland utför INTE IVF med könsval annat än för medicinska skäl. För det är olagligt att göra det av familjebalansskäl.
    Jag var ändå i kontakt med AVA clinic efter ditt inlägg för att dubbelkolla och svaret var att de inte gör IVF med könsval av familjebalanskäl, inga andra kliniker runtom i Europa heller för den delen. Kan ha varit andra regler år sedan, men nu är det TYVÄRR det som gäller.

    Förtydligande så är det inte turkockuperade delen av cypern man kan göra IVF med könsval på. Turkiet är inte en del av Europa och det är inte i den grekiska delen/orginalcypern man hittar klininkerna.

  • Anonym (Sahar)
    Anonym (erfaren) skrev 2017-01-10 23:15:53 följande:

    Förstår din längtan sylta.

    Pris beror på land. Tjeckien. ca 50 tkr för en cykel, Cypern, är dyrare. Ryssland ca 100 tkr och USA är nog 150-200 tkr. Obs att det är olagligt i tjeckien och resten av eu.

    De flesta göra grundjobbet i sverige, alltså ultraljud, blodprover, medicinering, mera ultraljud, och åker därefter utomlands till vald klinik för att göra resterande del av behandlingen. 

    Embryot måsta växa 5-6 dagar innan man kan ta biopsi. Alla embryon klarar sig inte. Det bruka ta 2-4 v innan man får svar så återföringen gör man inte vid samma resa. Du får räkna med två resor per ivfbehandling.

    Googla pgd/cgh och ivf så får du massa info =)

    Att man lätt blivit gravid naturligt spelar ingen roll vid IVF. Det är väldigt många osm har haft superlätt att bli gravid och när de gör ivf har de dåligt med ägg, dåliga hormonnivåer etc etc. Så man vet aldrig hur de kommer att gå på förhand.


    Exakt, att man har lätt att bli gravid på naturlig väg innebär inte att man lyckas med IVF på första försöket. Även om man har många ägg så säger det ingenting om vilken kvalité det är på äggen.
Svar på tråden Hur funkar IVF/PGD? (Välja kön)