Utsatt för våld på jobbet
Jag är ny på mitt jobb och har varit anställd i knappt en månad. Jag tycker väldigt mycket om arbetsuppgifterna och trivs bra på arbetsplatsen. Problemet är en brukare som flera gånger dagligen skadar mig.
Jag har kommit hem med nya blåmärken varje dag och det blir värre och värre. De som jobbat länge accepterar läget och "orkar" inte bråka med arbetsgivaren. Kommunal har redan varit inblandade och de åtgärder som har vidtagits hittills fungerar bara i några dagar/någon vecka.
Skyddsombud har satt skyddsstopp men det upphävs så fort nya rutiner har implementerats och nya rutiner funkar ju inte länge innan det börjar om.
Brukaren har psykiskt funktionshinder.
Förstår inte konsekvensen av sina handlingar.
Jag har bara den här veckan blivit slagen i ansiktet, på ryggen, i magen, på axeln och i bakhuvudet.
Jag har fått en bok kastad i ryggen.
Jag har blivit biten i benet och i armen.
Jag har fått min högra tumme så klämd att jag har fått lov att tejpa den för att ens kunna använda handen.
Jag har fått en stol kastad över mina ben.
Jag har fått mitt vänstra bröst så hårt klämt att jag har blåmärke i form av ett handavtryck.
Jag har rivmärken lite var stans.
På 4 arbetsdagar... Då är jag bara hos den här brukaren ca 2 h per dag.
Jag har bara en timanställning och de jag jobbar med rekommenderar mig att bara härda ut om jag vill jobba kvar. Brukaren flyttar om 3 månader. Men jag vet inte hur mycket mer jag klarar.
Komma hem och ta hand om min familj med alla skador och huvudvärk pga våldspåverkan är svårt.
Säga upp mig blir svårt eftersom vi är beroende av min försörjning nu när min man är svårt sjuk.
Känner panik inför varje gång jag ska in till den här brukaren och vet inte hur eller vad jag ska göra för att klara detta.