• Anonym (Kraftlös)

    Sjukskrivning under föräldraledigheten

    Finns det någon här som varit sjukskriven för utmattning, depression eller liknande under sin föräldraledighet? Ja, psykisk ohälsa helt enkelt.

    Jag är totalt utmattad och har fått be mannen vara hemma flera gånger, några dagar i taget. Men några få dagar räcker inte för att bli bra. Jag vågar knappt gå till vårdcentralen av rädsla för att bli nekad. Det hände nämligen under min förra föräldraledighet. Jag var utmattad och orkade inte med någonting, men fick ingen sjukskrivning. Det drabbade mitt barn som fick en sur och trött mamma som dagligen började gråta för allt och inget.

    Är så rädd att bli nekad igen. Och vad händer om jag sjukskriver mig själv hos försäkringskassan ofta, med jämna mellanrum? Kommer de att reagera? Jag orkar inte med tillvaron just nu och behöver avlastning.

  • Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledigheten
  • Anonym (abc)

    Vad har du för sysselsättning annars då? Kan inte bara gubben vara hemma och du jobbar. Att gå till jobbet kan kännas som skön avkoppling! Då tar ju han nätterna också.

  • Anna Hbg

    Jag fick förlossningsdepression med mitt första barn och blev sjukskriven.

    Pappan var då föräldraledig istället för mig.

    Gick först till vc som remitterade mig vidare till en psykiatriker som sjukskrev mig och gav mig medicin.

  • Anonym (Kraftlös)
    Anonym (abc) skrev 2016-04-08 14:34:32 följande:

    Vad har du för sysselsättning annars då? Kan inte bara gubben vara hemma och du jobbar. Att gå till jobbet kan kännas som skön avkoppling! Då tar ju han nätterna också.


    Jag är i det eländiga tillstånd som kallas arbetslöshet. Och att söka jobb och börja på ett nytt jobb där man ska prestera och visa sig alert känns inte helt rätt just nu.
  • Anonym (Kraftlös)
    Anna Hbg skrev 2016-04-08 14:42:08 följande:

    Jag fick förlossningsdepression med mitt första barn och blev sjukskriven.

    Pappan var då föräldraledig istället för mig.

    Gick först till vc som remitterade mig vidare till en psykiatriker som sjukskrev mig och gav mig medicin.


    Jag ammar och vill inte sluta med det pga medicin. Känns som om en del läkare försöker pracka på en medicin fastän man inte vill.
  • micjos

    Jag blev sjukskriven pga bl.a. Depression när min yngsta tjej var liten och då var min man hemma som föräldrar ledig 1 år. Jag var också arbetslös innan.

  • Anonym (abc)
    Anonym (Kraftlös) skrev 2016-04-08 16:33:56 följande:
    Jag är i det eländiga tillstånd som kallas arbetslöshet. Och att söka jobb och börja på ett nytt jobb där man ska prestera och visa sig alert känns inte helt rätt just nu.
    Ah, då är du i samma sits som jag var när min lille föddes. Jag ville gå direkt ut i jobbsökande efter 11 dagar tfp, jag tänkte att pappan kunde vara hemma. (Det fanns orsaker till att jag ville göra så, så klart).

    Första veckorna behövde jag då A-kassa innan ett projekt skulle dra igång. Gissa om det var lätt?! NEJ!

    De hade ungefär en miljon frågor om varför jag inte var hemma med mitt barn. Frågor som (med dömande röst) "ammar inte du ditt barn" osv. Till slut fick jag dra jämställdshetskortet och svara att "skulle ni verkligen gjort en så här omfattande utredning av en man som efter 11 dagars tfp gick tillbaka till ordinarie sysselsättning". Då kom pengarna!

    Nu är det ju sjukpenning du ska ha och inte A-kassa, men jag skulle inte bli förvånad om det är ungefär samma attityd där. Dra jämtälldshetskortet om du får problem!!!! Hota lite med Aftonbladet.

    Klart du ska må bra!
  • Anonym (Kraftlös)
    Anonym (abc) skrev 2016-04-08 16:47:23 följande:

    Ah, då är du i samma sits som jag var när min lille föddes. Jag ville gå direkt ut i jobbsökande efter 11 dagar tfp, jag tänkte att pappan kunde vara hemma. (Det fanns orsaker till att jag ville göra så, så klart).

    Första veckorna behövde jag då A-kassa innan ett projekt skulle dra igång. Gissa om det var lätt?! NEJ!

    De hade ungefär en miljon frågor om varför jag inte var hemma med mitt barn. Frågor som (med dömande röst) "ammar inte du ditt barn" osv. Till slut fick jag dra jämställdshetskortet och svara att "skulle ni verkligen gjort en så här omfattande utredning av en man som efter 11 dagars tfp gick tillbaka till ordinarie sysselsättning". Då kom pengarna!

    Nu är det ju sjukpenning du ska ha och inte A-kassa, men jag skulle inte bli förvånad om det är ungefär samma attityd där. Dra jämtälldshetskortet om du får problem!!!! Hota lite med Aftonbladet.

    Klart du ska må bra!


    Så bra att du hade skinn på näsan och sa ifrån.
  • Anonym (varför)

    Om du vet med dig redan att du mår såhär dåligt när du får barn så fattar jag inte hur man kan välja att sätta fler barn till världen.

    Din man får såklart vara föräldrarledig med ert barn medans du är arbetslös eller får sjukpenning.

  • Anonym (Kraftlös)
    Anonym (varför) skrev 2016-04-09 15:15:37 följande:

    Om du vet med dig redan att du mår såhär dåligt när du får barn så fattar jag inte hur man kan välja att sätta fler barn till världen.

    Din man får såklart vara föräldrarledig med ert barn medans du är arbetslös eller får sjukpenning.


    Fy fan vilken vidrig människa du är. Någon dom har förlossningsdepression ska inte få föda fler barn? Ja, du är klockren du.
Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledigheten