4-åring och t.ex. Minecraft - förskolan
Var på utvecklingssamtal igår på förskolan gällande min 4,5 åriga son. Han fick mestadels mycket beröm för att han är så tidigt utvecklad inom många områden (kan t.ex. både läsa redan och räkna minustal). Personalen tycker att han är mer som en mogen 5-åring i sättet.
Ett litet problem som uppstod är att personalen tycker att det är besvärligt att han är för "avancerad" för de andra barnen i gruppen. Hemma spelar han en hel del Minecraft med sin bror som är flera år äldre. Barnen spelar mot varandra, bygger tillsammans, utforskar, gör egna banor m.m. i spelet. Det är ju ett väldigt kreativt spel som ju också används inom skolundervisning på låg/mellanstadiet - om någon inte vet vad Minecraft är. I spelet finns det dock vissa varelser t.ex. zombies och häxor som barnen bekämpar. Min son kan skriva in koder för att bygga saker i spelet m.m. Jag tycker överlag att det är ett bra spel och att han lär sig mycket. MEN han leker ju mycket av detta även på förskolan, t.ex. låtsas att de jagar zombies (ej våldsamma lekar men han har mycket fantasi och berättar mycket för de andra). Han och en annan pojke pratar också mycket om Minecraft och de andra barnen hänger inte med. Några andra föräldrar på förskolan hade uttryckt oro över att småbarnen lär sig att leka zombies och andra saker framförallt av min son.
Vad ska man göra? När barnen har äldre syskon lär de ju sig saker och vad ska jag göra åt det? Jag tycker inte heller att Minecraft är ett våldsspel även om det finns varelser som zombies med. Visst alla 4-åringar kanske inte spelar såna typer av spel men min son lär sig jättemycket och älskar det. Jag tycker inte heller att Minecraft är värre än spel som t.ex. Lego Star wars eller annat.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-08 10:02
Kan lägga till att barnen i hans grupp är 3-4 år. Det finns en 5-årsgrupp men där får bara barnen som ska börja f-klass till hösten gå. Han får alltså gå i den blandade gruppen med yngre barn vilket kanske inte blir så lyckat.