• Anonym (Milla)

Menskopp

Är det någon här som använder menskopp? Hur lång tid tog det för er som hade problem i början innan det började gå lite smidigare att få i/ur den?

Jag fick en och tänkte ge den en chans men det känns ju helt omöjligt. Jag vet inte om jag är för trång eller vad problemet är... När jag fått in den så står det att jag ska vrida den så den vecklar ut sig, men jag får ju inte in två fingrar för att kunna "greppa den" och att ta ut den är ju ett helvete...då är den ju utvecklad och det gör tokont..jag sprack första gången jag testade... =S

Någon med tips som kan göra det lite enklare?

• Svar på tråden Menskopp
  • Anonym (Milla)

Ingen?

• Anonym (F)

Det första jag tänker när jag läser det du skriver är att jag undrar om du har rätt storlek? Eftersom du fått den tänker jag. Det finns ju flera olika märken, modeller och storlekar och alla menskoppar passar inte alla. När jag började med menskopp tog det tre menar innan jag kunde både ta i och ur den utan problem. Och när du ska ta ut den måste du trycka in den lite så att vakumet släpper annars är det både svårt och kan göra lite ont att ta ut den. Det finns många bra filmer på YouTube med olika tekniker för i- och urtag. Sen kan du gå in på menskopp.se där du kan fylla i ett formulär och få svar på vilken kopp som skulle passa dig bra.

• syntharen

Det låter som du har för stor storlek. Har du fött barn? Hur gammal är du? Jag har inga problem med min, visst ibland krånglar den när jag försöker få den att veckla ut sig. För nåt år sedan köpte jag en ny men i ett annat märke, den var inte bra. Siliconet var för hårt så jag gick tillbaka till min gamla. Så det kan vara att den du har inte funkar för just dig. Koppen får inte vara för hård och tjock tycker jag.

• hejnina

Du SPRACK? Jag misstror dig inte, jag har bara svårt att förstå hur det gick till. Vad har du för kopp? Jag har en mjuk som är lite större (femmecup) och en mindre som är ganska hård (meluna). Jag gillar den mjuka bättre.

Jag hade problem att få ut min första gången men sen fattade jag att jag skulle krysta ut den. Nu inga problem.

Jag får inte heller in två fingrar utöver menskoppen men jag får in ett, som jag drar med längs övre kanten typ för att se så den veckas ut sig. Det har den varje gång jag testar.

Vet inte om jag kan bidra med några tips tyvärr :/

• Bondförnuft

Jo, du får in två fingrar. Det är bara att fumla vidare så går det. Vaginan är töjbarare än du tror.

När du ska ska ta ut den, dra inte rakt ner! Det är ett vacuum som håller den på plats, så in med ett finger och två och pressa lätt på sidan av koppen, så släpper vacuumet. Sedan kan du vrida/vicka, dra försiktigt.

Öva på lite till. Menskopp är verkligen en fantastisk uppfinning.

• Anonym (Milla)

Tack för alla svar! Jag ska kolla formuläret och kolla runt lite på youtube.

Jag är 31, har inte fött barn. Det är den minsta storleken från Lunette som jag har, så jag får kolla runt lite och se om jag kan hitta hur den är jämfört med andra. Jag gissar att det är hårdheten som jag ska kolla på, för jag kan ju inte ha hur liten som helst eftersom jag blöder en del..

Ja, sprack var kanske att ta i (?), men jag började blöda och fick röda sträck som såg ut som små skärsår mot bakre/nedre kanten. Gjorde hur som väldigt ont ett bra tag efter och det tog ett tag innan jag kunde ha sex igen =/

• Anonym (Milla)

Jag ska försöka att inte ge upp för det känns ju helt fantastiskt om det fungerar..både för miljön, smidigheten och att man slipper lägga en massa pengar på tamponger :)

• Fia 28

Det tog ganska länge innan jag fick det att börja gå smidigt. Jag bytte även kopp till en mjukare då mitt problem var att jag inte fick in den innan den hann veckla ut sej halvvägs, och det gjorde ont som fan. Hade först femmecup och den är inte alls mjuk jämfört med de som faktiskt är riktigt mjuka. Har nu en fleurcup som passar mej perfekt. 
    Precis som flera här skriver så ska du krysta ut den en bit. Jag för inte in några fingrar när jag ska ha ut den, utan krystar så den kommer ut så långt så jag får tag i botten och kan lirka ut den.

• Anonym (jo)

Ja, precis, du kanske har en för stor...

Det tog mig nog tre månader innan jag fick kläm på det ordentligt och var nära att ge upp. Nu älskar jag menskoppen och vill aldrig byta tillbaka.

Jag får inte heller in två fingrar för att vrida om den. Jag stoppar in den, och så håller jag emot med ett finger medan jag krystar neråt, så hamnar den rätt och "suger fast". 

• Anonym (Milla)

För stor verkar den inte vara =/
    Jag vaknade inatt vid 4 av att det kändes som att den skulle ramla ut. Det tryckte på rätt bra neråt och jodå, den satt så att lite av själva koppen var precis på kanten. Så det var bara att gå och plocka ut den och stoppa in en tampong istället. Det positiva är att den inte har läckt iaf, men då har jag å andra sidan inte blött mycket alls..

Bara att ge det ett nytt försök idag, men herregud..att det skulle vara så svårt .. har ju bara hört positivt och att allt är guld och gröna skogar innan..det här hade jag inte väntat mig..

• Rocket Mania
    Anonym (Milla) skrev 2016-04-09 11:11:42 följande:
    För stor verkar den inte vara =/
    Jag vaknade inatt vid 4 av att det kändes som att den skulle ramla ut. Det tryckte på rätt bra neråt och jodå, den satt så att lite av själva koppen var precis på kanten. Så det var bara att gå och plocka ut den och stoppa in en tampong istället. Det positiva är att den inte har läckt iaf, men då har jag å andra sidan inte blött mycket alls..

Bara att ge det ett nytt försök idag, men herregud..att det skulle vara så svårt .. har ju bara hört positivt och att allt är guld och gröna skogar innan..det här hade jag inte väntat mig..
    Räkna med att det tar några månader för det att fungera bra. Trösta dig med att när du väl fått in snitsen är det fantastiskt!

Tricket är att få in den lagom långt. Om du vaknar av att den är på väg ut har du nog inte fått in den på "rätt" plats och då förstår jag att den känns stor.

Jag viker min två ggr och för sedan in den. 

Kan du öva i duschen eller med ena foten upp på toastolen? Kanske till och med använda glidmedel bara för att öva på att få in den rätt?
  • Anonym (Milla)
    Rocket Mania skrev 2016-04-09 11:18:00 följande:
    Räkna med att det tar några månader för det att fungera bra. Trösta dig med att när du väl fått in snitsen är det fantastiskt!

Tricket är att få in den lagom långt. Om du vaknar av att den är på väg ut har du nog inte fått in den på "rätt" plats och då förstår jag att den känns stor.

Jag viker min två ggr och för sedan in den. 

Kan du öva i duschen eller med ena foten upp på toastolen? Kanske till och med använda glidmedel bara för att öva på att få in den rätt?
    Förhoppningsvis :) Nu har jag iaf fått en del tips som jag hoppas kommer hjälpa.

När den väl är inne känner jag den inte, utan det är mest när jag tar ut den och till viss del när jag sätter in den som den känns stor... men glider den ut så sitter den ju uppenbarligen inte helt rätt. Jag vet bara inte hur den skulle kunna sitta på så många olika sätt.. veckla ut sig gjorde den ju iaf och jag fick verkligen inte upp den längre...det var inte så att "piggen" hängde utanför eller så...

Jag viker den sådär också, så jag antar att det bara är öva och öva som gäller. Jag står faktiskt i duschen när jag sätter i den ...jag är alldeles för osmidig än för att kunna göra det när jag sitter på toaletten haha, och det hjälper nog en del. Tog även ut den i duschen inatt och då vågade jag veckla ihop den utan att vara rädd för att spilla eller tappa den i toaletten och det gjorde betydligt mindre ont .. litet framsteg iaf haha.
Svar på tråden Menskopp