LVU pga LCHF-kost för barn?
Jag såg denna länk:
www.aftonbladet.se/wendela/familj/article14018181.ab
i en annan tråd.
Vad säger ni som läst länken?
Jag såg denna länk:
www.aftonbladet.se/wendela/familj/article14018181.ab
i en annan tråd.
Vad säger ni som läst länken?
Att artikeln är drygt fyra år gammal och antagligen helt inaktuell?
Att artikeln är drygt fyra år gammal och antagligen helt inaktuell?
Vem har dött?
Fast det blir ju lite märkligt att föräldrar kan ge barnet så sjukt dålig mat att de blir feta och måste opereras så tidigt som vid elva års ålder, men att ge LCHF skulle vara fall för LVU? Det känns lite skumt.
Jag tycker absolut inte att man ska sätta barn på diet. Det är galenskap. De växer och behöver en allsidig kost med både proteiner, kolhydrater, grönsaker och frukt.
Men att barnen skulle omhändertagas verkar osannolikt. Det finns ju barn som är så kinkiga med maten att det enda de petar i sig är pannkakor, spaghetti, mackor och frukt t.ex.. Extremt ensidig kost. Men ingen omhändertar dem...
Inget barn har någonsin blivit omhändertaget för att de ätit LCHF. Inte i Sverige och inte i Finland. Det finns inget inom LCHF som är farligt för barn, det är ju bara vanlig mat. Däremot behöver inte friska barn äta väldigt lite kolhydrater och det är inte heller nåt som rekommenderas på seriösa LCHF-forum.
Barn med svårbehandlad epilepsi kan få extremt kolhydratreducerad LCHF-liknande kost som behandling (fast den är även kalorirestriktiv och vätskerestriktiv) och dessa barn växer något långsammare än sina kamrater. Men studier har visat att de oftast tagit igen detta när de vuxit färdigt. Friska barns kroppar borde reagera likadant men de brukar alltså inte äta särskilt strikt...