• brenker

Vad för bidrag?

Jag som ung gravid, är 18 och bor hemma.

Vad kan jag söka för bidrag sen när bebis är född?

Vad har jag rätt till att söka?

Någon som vet på ett ugefär hur mycket man får?

• Svar på tråden Vad för bidrag?
  • Phialia90
    brenker skrev 2016-04-08 17:40:29 följande:

Jag som ung gravid, är 18 och bor hemma.

Vad kan jag söka för bidrag sen när bebis är född?

Vad har jag rätt till att söka?

Någon som vet på ett ugefär hur mycket man får?

Tror du kan få en del från ekonomisktbistånd, men vet inte om dina föräldrar fortfarande är försörjningsskyldiga? Annars får du ju barnbidrag samt underhåll
  • Bestemor

Du borde få ekonomiskt bistånd som kompletering till dina föräldrapennar. Sedan får du ju barnbidrag och bidragsförskott för barnet.

Dina föräldrar är inte försörjningsskyldiga för dig eftersom du är myndig.

Jag tar för givet att du inte går på gymnasiet längre.

• Så vit

Barnbidrag, föräldrapenning, underhållsbidrag (om barnet inte har en pappa som du kommer att leva med) och ev försörjningsstöd. Du kommer ju att få föräldrapenning som alla andra, bara att du kommer att ligga på lägstanivå. Eftersom du bor hemma borde inkomsterna egentligen räcka för dig och barnet så det är inte säkert att du kan för försörjningsstöd, men möjligheten finns om du beräknas hamna under minimumnivån.

• Carambolan

Barnbidrag och föräldrapenning (inte många tusen om man inte jobbat innan dock). Underhåll från pappan.

Bostadsbidrag när du bor själv. Försörjningsstöd (socialbidrag) när du inte är föräldraledig längre utan står till arbetsmarknadens förfogande, om du slutat plugga och dina föräldrar inte längre är försörjningsskyldiga.

• Kasperina

Barnbidraget 1050/månad
    Underhållsbidrag 1573/månad eller vad pappan har råd med
    Föräldrapenning 180kr/dag

• zemer

Du får föräldrapenning, har du ensam vårdnad så får du 390 dagar värde 225 kr per dag och 90 dagar värde 180 kr per dag. Tar du ut 7 dagar i veckan så får du ut ca 4500 kr/mån efter skatt tror jag, i lite över 1 år.

Bor du inte tillsammans med pappan så får han betala underhåll, har han ingen inkomst så betalar försäkringskassan det, på 1573 kr/mån.

Barnbidrag på 1050 kr/mån får du.

Så där har du ca 7100 kr/mån, i alla fall lite över 1 år.

Svar på tråden Vad för bidrag?