• Anonym (falska förhoppningar)

Han dumpade mig, så varför hör han av sig?

Mitt ex gjorde slut med mig för några veckor sen... Jag är i vanliga fall den som patetiskt nog klänger mig fast och bönar och ber men nu bestämde jag mig för att jag inte skulle kontakta honom i onödan. Jag gjorde klart för honom att jag fortfarande älskar honom när han gjorde slut så han vet vart jag står. Det tog en bara vecka innan han tog kontakt med mig genom att skicka en bild på en grej vi internt brukar skämta om. Kändes verkligen onödigt och även om jag skrattade till så blev jag samtidigt ledsen och insikten att det inte längre är vi slog emot mig ännu en gång. 

Sen har det hållt på såhär med jämna mellanrum. Senast i förrgår ringde han mig sent på kvällen och kollade hur det var och bara småsnackade. Jag blev glad och ledsen på samma gång, bara att se hans namn på skärmen fick mitt hjärta att rusa. Varför håller han på såhär? Han vet ju att jag helst av allt skulle vilja ha tillbaka honom. Börjar han ångra sig eller vill han bara visa att han är en snäll kille som "bryr sig"? När vi pratade i telefon sist så sa han att han saknar mig och att han blir så glad av att prata med mig. Varför säger han så? Det ger ju mig falska förhoppningar. Åhh vet inte vad jag ska tro. 

• Svar på tråden Han dumpade mig, så varför hör han av sig?
  • Iowhannah

Säg till honom att du inte klarar av att han hör av sig. Du kanske t o m behöver blockera honom som kontakt ett tag för att kunna gå vidare.

• Anonym (())

Varför gjorde han slut, har han sagt det? Tycker nog du kan fråga honom rakt ut varför han håller på sådär.

• Anonym (Mitt ex)

Sådär höll jag på med mitt ex som jag hade dumpat. Mycket av gammal vana och för att jag någonstans ville hålla honom kvar.... Han var fortfarande dödskär i mig. Tillslut sa han att han inte ville ha nån kontakt öht med mig om det inte handlade om barnen.

Det gick några månader och jag blev livrädd då jag kände att jag höll på att förlora honom för gott. Då sa jag att jag ville försöka igen. Börja om. Och då blev HAN tveksam ist. Han var rädd att bli sårad igen... Jag vill fortfarande några år senare ha tillbaks honom... Han är fortfarande tveksam...;-(

Anonym (()) skrev 2016-04-08 23:04:27 följande:

Varför gjorde han slut, har han sagt det? Tycker nog du kan fråga honom rakt ut varför han håller på sådär.

Hans känslor hade svalnat sa han.. :( Jag får kanske fråga vad han får ut av att kontakta mig. Troligtvis bara för att han tycker om att prata med mig som kompis och att det känns tomt att inte ha mig i sitt liv öht, inte för att han vill ha mig tillbaka. Men det vore ju väldigt egoistiskt.
    Anonym (Mitt ex) skrev 2016-04-08 23:15:58 följande:

Sådär höll jag på med mitt ex som jag hade dumpat. Mycket av gammal vana och för att jag någonstans ville hålla honom kvar.... Han var fortfarande dödskär i mig. Tillslut sa han att han inte ville ha nån kontakt öht med mig om det inte handlade om barnen.

Det gick några månader och jag blev livrädd då jag kände att jag höll på att förlora honom för gott. Då sa jag att jag ville försöka igen. Börja om. Och då blev HAN tveksam ist. Han var rädd att bli sårad igen... Jag vill fortfarande några år senare ha tillbaks honom... Han är fortfarande tveksam...;-(

Varför kände du att du ville hålla honom kvar i ditt liv? Bara för att det kändes tryggt? Det här är mitt drömscenario och jag har läst mycket om att folk har fått tillbaka sina ex genom att bryta kontakten. I det här fallet verkade ju det fungera i alla fall! Men jag vet inte om det skulle fungera för mig, tror att det fungerar bäst om man har haft ett långt förhållande och som i ert fall har ni ju barn ihop också.

Vi var inte tillsammans speciellt länge, ett halvår ungefär men han är verkligen den finaste killen jag har träffat. Han säger även att ju mindre vi hörs desto mer försvinner hans känslor så slutar vi höras helt kommer de ju troligtvis dö ut helt och hållet? Så svårt att veta hur man ska bete sig. Känns fel att be honom att aldrig mer höra av sig när jag vet att hans känslor kommer försvinna helt då. Samtidigt vill jag inte finnas kvar i hans liv bara för att han gillar mig som kompis, jag vill ju mer än så! 

Jag förstår att ditt ex tvekar, har någons känslor försvunnit en gång så kan de ju göra det igen. Hoppas ni hittar tillbaka till varandra så småningom! Han älskar säkert dig men är livrädd för att du ska dumpa honom igen. 

• Anonym (egoboost)

Antagligen vill han bara ha dig som egoboost. När det blir ensamt är det gött att ha någon att vända sig till som man vet kommer att ge bekräftelse och bra känslor. Ett rent egoistiskt behov eftersom man egentligen skiter i hur det blir för den andra efteråt. Jag tycker att du borde säga till honom att du fortfarande har känslor och att du därför inte vill att han ska höra av sig om det inte är så att han ångrar sig och tänker att ni ska bli tillsammans igen.

• Anonym (Luttrad)

För att använda ett lite gammaldags uttryck: han håller dig varm. Det smickrar honom att du är så kär i honom och han kan inte låta bli att fingra på knapparna, dra i trådarna. Så länge du sprattlar på kroken får du honom att känna sig stark och vacker, men det handlar tyvärr inte om DIG som person. Möjligen som en bakdörr...
    Så gör dig oanträffbar. Det är enda chansen att han k a n s k e ändrar sig.

• Anonym (knulla)

Han hör av sig för att han vill ha någon att knulla med utan några förpliktelser och någon som boostar hans ego under tiden som han söker någon annan att vara ihop med,

• Anonym (Mitt ex)
    Anonym (falska förhoppningar) skrev 2016-04-09 12:20:54 följande:

Varför kände du att du ville hålla honom kvar i ditt liv? Bara för att det kändes tryggt? Det här är mitt drömscenario och jag har läst mycket om att folk har fått tillbaka sina ex genom att bryta kontakten. I det här fallet verkade ju det fungera i alla fall! Men jag vet inte om det skulle fungera för mig, tror att det fungerar bäst om man har haft ett långt förhållande och som i ert fall har ni ju barn ihop också.

Vi var inte tillsammans speciellt länge, ett halvår ungefär men han är verkligen den finaste killen jag har träffat. Han säger även att ju mindre vi hörs desto mer försvinner hans känslor så slutar vi höras helt kommer de ju troligtvis dö ut helt och hållet? Så svårt att veta hur man ska bete sig. Känns fel att be honom att aldrig mer höra av sig när jag vet att hans känslor kommer försvinna helt då. Samtidigt vill jag inte finnas kvar i hans liv bara för att han gillar mig som kompis, jag vill ju mer än så! 

Jag förstår att ditt ex tvekar, har någons känslor försvunnit en gång så kan de ju göra det igen. Hoppas ni hittar tillbaka till varandra så småningom! Han älskar säkert dig men är livrädd för att du ska dumpa honom igen. 

Jag vet faktiskt inte varför jag ville hålla kvar honom. Han var den som trots allt stod mig närmast. Vi hade pratat varje dag under 12 års tid. Mitt ego ville väl ha honom kvar för att det var en slags egoboost att han så gärna ville ha mig... Samt att trots att jag hade lämnat honom så betydde han fortfarande mycket för mig.

Tack för att du tror på oss. Jag hoppas så med (även om mitt hopp förstås minskar ju längre tiden går). Jag är ganska övertygad om att han fortfarande har mycket känslor kvar. Men det krävs mycket jobb att återförenas och just nu är han inte beredd att sänka garden och kasta sig ut, sannolikt för att han är så rädd att bli sårad igen...
  • Anonym (Me hurt)
    Anonym (falska förhoppningar) skrev 2016-04-08 22:59:10 följande:

Mitt ex gjorde slut med mig för några veckor sen... Jag är i vanliga fall den som patetiskt nog klänger mig fast och bönar och ber men nu bestämde jag mig för att jag inte skulle kontakta honom i onödan. Jag gjorde klart för honom att jag fortfarande älskar honom när han gjorde slut så han vet vart jag står. Det tog en bara vecka innan han tog kontakt med mig genom att skicka en bild på en grej vi internt brukar skämta om. Kändes verkligen onödigt och även om jag skrattade till så blev jag samtidigt ledsen och insikten att det inte längre är vi slog emot mig ännu en gång. 

Sen har det hållt på såhär med jämna mellanrum. Senast i förrgår ringde han mig sent på kvällen och kollade hur det var och bara småsnackade. Jag blev glad och ledsen på samma gång, bara att se hans namn på skärmen fick mitt hjärta att rusa. Varför håller han på såhär? Han vet ju att jag helst av allt skulle vilja ha tillbaka honom. Börjar han ångra sig eller vill han bara visa att han är en snäll kille som "bryr sig"? När vi pratade i telefon sist så sa han att han saknar mig och att han blir så glad av att prata med mig. Varför säger han så? Det ger ju mig falska förhoppningar. Åhh vet inte vad jag ska tro. 

Du kanske ärligt ska blocka honom.Samma sak händer mig just nu.Han min ex nu.Dumpade mig men hörde av sig på mobil och fb.Känndes helkonstigt.Han berättade också att han mött en ny.Men var svårt med henne då han älskade mig fortfarande. Sen berättade han att han har svårt med sex med henne.Får inte stånd för hans kännslor för mig.De blev droppen för mig.Blockerat honom för allt.Gjorde för ont.Försöker komma vidare nu.Tar en dag i taget.Han försöker nu på andra sätt få kontakt men droppen är nådd.Vad fan tror han.Blir ärligt äcklad av hans beteende.Tänk på dig själv.Orkar du med hans fram och tillbaka sätt?De blir ju dubbelt och får en urbalans.
  • The sea refuses no river

Jag håller inte med övriga som menar att han gör detta av egoistiska skäl. Människor är (oftast) betydligt mer komplexa och så, och situationer av denna typ likaså.

När jag och mitt ex gjorde slut, så gjorde vi det stegvis. Vi var lyckligtvis överens. Men under loppet av våran separation, så gick känslorna mycket fram och tillbaka. Exempelvis gjorde vi slut en dag, men fick båda mycket stark längtan till varandra strax därpå och tyckte att vi var förhastade. I slutändan handlade det nog om att vi var så fästa vid varandra, var rädda att förlora varandra - för vi älskade (älskar) varandra trots att vi behövde separera. Kanske är det precis så,  han älskar dig, är rädd att förlora dig - men är utan romantiska känslor.

Idag är jag och mitt ex goda vänner utan någon som helst längtan tillbaka till en kärleksrelation. När vi insåg att vi kunde ha det så blev beslutet mycket enklare. Men det fungerar antagligen inte för dig, då du känner obesvarade romantiska känslor gentemot honom.

• Anonym (Ol)

Så gjorde mitt ex också med mig. Han gjorde slut med mig via facebook (!!) av samma anledning som ditt ex; vi blev mer som vänner. När jag fick hit honom för att göra slut på riktigt (vi bodde inte ihop) så snackade vi först ut och bestämde oss för att avsluta och jag grät och blev lite arg och sådär. Sen när det var avklarat var det klart en väldigt spänd stämning här hemma, å ena sidan ville jag bara få ut honom ur huset, aldrig mer se honom för att gå vidare. Jag var arg och ledsen. Men å andra sidan ville jag hålla kvar honom här så länge som möjligt, för att det gjorde så ont i mig att se honom gå och veta att de va sista gången han skulle vara i mitt hem. Hur som helst, efter att vi avslutat förhållandet började han också sitta och snacka om helt allmänna saker, tv program, våra gemensamma vänner och sånt. Ungefär som om jag bara "okej men då går vi från par till bästisar direkt, jag glömmer vad du sa för fem minuter sen och sätter på kaffet och köper lite bullar". Jag sa åt honom att jag inte var på humör för att prata med honom om sådan saker just nu och att jag ville att han skulle gå. Då frågade han mig om det var OK att vi fortsatte prata med varann och jag sa ja. Jag menade att han kunde skriva om han ville då och då, eftersom han sa att det fick honom att må bättre och ledde till mindre samvetskval. Men han gjorde precis som ditt ex, skrev om allt möjligt hela tiden, pratade med mig som om jag och han fortfarande var tillsammans (förutom kärleksord då). Till slut sa jag åt honom att jag inte ville det, att jag inte kom över honom om han fortsatte och att jag hellre var ledsen och sårad då under en period för att sen gå vidare, än att hela tiden påminnas om honom. Han sa tvärt om, det underlättade för honom att fortsätta hålla kontakten, men han accepterade mina känslor och slutade höra av sig. Nuförtiden hörs vi vid födelsedagar, högtider typ. 

Kanske är det samma sak med ditt ex, de känns mindre jobbigt för honom att ha dumpat dig om han vet att du inte är arg på honom, det känns lugnande typ? Men om du tycker det är så jobbigt så måste du säga åt honom. Det känns JÄTTEJOBBIGT i början, det kan jag inte förneka, att se honom online och inte skriva, när något händer känns det jättekonstigt att inte berätta de för honom. Men man kommer över det och jag tyckte iaf det var skönare att säga åt honom att sluta skriva, än att hela tiden hoppas på att de va vi igen. 

• Anonym (K)
    Anonym (Luttrad) skrev 2016-04-09 13:13:34 följande:

För att använda ett lite gammaldags uttryck: han håller dig varm. Det smickrar honom att du är så kär i honom och han kan inte låta bli att fingra på knapparna, dra i trådarna. Så länge du sprattlar på kroken får du honom att känna sig stark och vacker, men det handlar tyvärr inte om DIG som person. Möjligen som en bakdörr...
    Så gör dig oanträffbar. Det är enda chansen att han k a n s k e ändrar sig.

Precis min tanke. Väl formulerat. Jag har gjort så med ex, inte för att vara elak utan för att jag saknat dem och allt som var typiskt oss. Jag kan se att det är egoistiskt och ett sätt att hålla något vid liv som jag vet inte kan överleva, men som jag heller inte förmår släppa. Det snällaste mot alla är att släppa.
  • Anonym (knulla)
    The sea refuses no river skrev 2016-04-10 12:04:31 följande:

Jag håller inte med övriga som menar att han gör detta av egoistiska skäl. Människor är (oftast) betydligt mer komplexa och så, och situationer av denna typ likaså.

När jag och mitt ex gjorde slut, så gjorde vi det stegvis. Vi var lyckligtvis överens. Men under loppet av våran separation, så gick känslorna mycket fram och tillbaka. Exempelvis gjorde vi slut en dag, men fick båda mycket stark längtan till varandra strax därpå och tyckte att vi var förhastade. I slutändan handlade det nog om att vi var så fästa vid varandra, var rädda att förlora varandra - för vi älskade (älskar) varandra trots att vi behövde separera. Kanske är det precis så,  han älskar dig, är rädd att förlora dig - men är utan romantiska känslor.

Idag är jag och mitt ex goda vänner utan någon som helst längtan tillbaka till en kärleksrelation. När vi insåg att vi kunde ha det så blev beslutet mycket enklare. Men det fungerar antagligen inte för dig, då du känner obesvarade romantiska känslor gentemot honom.

Vad spelar det för roll vilken label man sätter på det?
    Det är möjligt att anledningarna till att folk gör så är komplexa, men i slutändan är det likt förbannat egoistiskt att hålla någon på standby för att tillfredsställa sina egna behov vad de än må vara. Det är väl inte så komplext?

Jag har svårt att släppa taget, har kvar känslor för, vill säkra min tillgång till sex, vill ha bekräftelse, osv, etc, m.m... därför spelar jag på den andres känslor och håller personen varm trotts att jag inte har för avsikt att ha ett förhållande med personen. Hur fan man vrider och vänder på det så ÄR det jävligt egoistiskt att leka med andras känslor och för att tillfredsställa sina egna behov.
  • Anonym (Me hurt)
    Anonym (knulla) skrev 2016-04-11 11:26:48 följande:

Vad spelar det för roll vilken label man sätter på det?

Det är möjligt att anledningarna till att folk gör så är komplexa, men i slutändan är det likt förbannat egoistiskt att hålla någon på standby för att tillfredsställa sina egna behov vad de än må vara. Det är väl inte så komplext?

Jag har svårt att släppa taget, har kvar känslor för, vill säkra min tillgång till sex, vill ha bekräftelse, osv, etc, m.m... därför spelar jag på den andres känslor och håller personen varm trotts att jag inte har för avsikt att ha ett förhållande med personen. Hur fan man vrider och vänder på det så ÄR det jävligt egoistiskt att leka med andras känslor och för att tillfredsställa sina egna behov.

Håller med dig fullt ut.Det är jävligt egoistiskt.Min ex håller på just nu.Men blockat honom från allt.Han har även ny kvinna.För mycket.
Svar på tråden Han dumpade mig, så varför hör han av sig?