• Anonym (Cotton ear)

Vad är det med mitt öra? Låter som en havsvåg.

Jag fick ett susande ljud i örat för några veckor sen. Det låter som en havsvåg ungefär men jag hör det inte om det är lite ljud omkring mig som TV, i en bil och sånt. Jag körde Revaxör och det blev bättre på 4 dagar som man ska använda det och ljudet försvann. Drygt 10 dagar senare kom det tillbaka och jag körde Revaxör i två dagar till och ljudet försvann igen. Det tog ett par dagar och så började ljudet igen. Där står jag nu. Jag vet att jag borde gå till en läkare men kan inte det just nu så jag frågar här om någon känner igen sig och vet vad det kan tänkas vara?

• Svar på tråden Vad är det med mitt öra? Låter som en havsvåg.
  • Agnescecila

Ja. De låter konstigt att det försvinner när du använder Revaxör. Det jag tänker på är tinnitus eller vätska bakom trumhinnan.
    Som du själv skriver bör du gå till läkaren.

• 10oktober

Jag var ett öronbarn som liten och jag hörde alltid ett sådant "havsbrus" i samband med en öroninflammation. Så vätska bakom trumhinnan låter väl rimligt? Men kolla med en läkare.

• Anonym (Cotton ear)
    Agnescecila skrev 2016-04-08 23:35:11 följande:
    Ja. De låter konstigt att det försvinner när du använder Revaxör. Det jag tänker på är tinnitus eller vätska bakom trumhinnan.
    Som du själv skriver bör du gå till läkaren.
    Har också tänkt på tinnitus men kan man få det utan att vara utsatt för jättehöga ljud? Jag har det ganska tyst omkring mig överlag och det högsta ljud jag blir utsatt för är när jag poppar i bilen ibland Cool men jag spelar ju inte så högt eller så länge att det borde kunna ge tinnitus tycker jag.

Jag får googla vätska bakom trumhinnan och se om det kan stämma för jag vet inte vad det innebär direkt.

Om det hade varit en vaxpropp så borde den väl ha försvunnit med typ 7 dagars Revaxör-användande väl?
  • Anonym (Cotton ear)
    10oktober skrev 2016-04-08 23:39:16 följande:
    Jag var ett öronbarn som liten och jag hörde alltid ett sådant "havsbrus" i samband med en öroninflammation. Så vätska bakom trumhinnan låter väl rimligt? Men kolla med en läkare.
    Gör vätska bakom trumhinnan ont? Jag har inte ont tack och lov. Försvinner det av sig själv i så fall? Är öroninflammation och vätska bakom trumhinnan samma sak och hur botas det? Förlåt om jag låter korkad men jag har aldrig haft öronproblem förut så jag är inte så beläst på ämnet. Skäms
  • 10oktober
    Anonym (Cotton ear) skrev 2016-04-08 23:44:41 följande:

Gör vätska bakom trumhinnan ont? Jag har inte ont tack och lov. Försvinner det av sig själv i så fall? Är öroninflammation och vätska bakom trumhinnan samma sak och hur botas det? Förlåt om jag låter korkad men jag har aldrig haft öronproblem förut så jag är inte så beläst på ämnet.

Oj, det är mer än jag vet, jag bara kände igen beskrivningen :) en öroninflammation gör ont ja och vid öroninflammation samlas det vätska bakom trumhinnan. Om man kan ha öroninflammation som inte gör ont eller om man kan ha vätska utan inflammation vet jag inte. Ring 1177? :)
  • Anonym (Cotton ear)
    10oktober skrev 2016-04-08 23:52:12 följande:
    Oj, det är mer än jag vet, jag bara kände igen beskrivningen :) en öroninflammation gör ont ja och vid öroninflammation samlas det vätska bakom trumhinnan. Om man kan ha öroninflammation som inte gör ont eller om man kan ha vätska utan inflammation vet jag inte. Ring 1177? :)
    Spanade nyss in 1177s hemsida om ämnet men tyckte inte att det stämde in så bra. Jag får väl ringa och be om råd nästa vecka men tyvärr kan jag inte ta mig till en läkare fysiskt på ett tag.

Uppskattar era svar om ni har några förslag eller känner igen det jag skriver om.
  • Anonym (Cotton ear)
    Tow2Mater skrev 2016-04-09 02:29:54 följande:
    www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/0030...
    Thank you. Thank you very much.

Måste nog gå till läkaren för jag hittade en tråd jag hade skrivit här i början av januari så tydligen så har jag haft problemet mycket längre än jag kom ihåg.
  • Anonym (Cotton ear)

Typiskt! Nu har jag det där vågbruset/susande vinden non stop i mitt öra sen igår och jag kan inte gå till en läkare på ett tag ju.

Jag vet att ingen kan ge en diagnos över nätet men vilka alternativ finns?

Vätska bakom trumhinnan?
    Vaxpropp trots sammanlagt 8 dagars Revaxör behandling? 2 gånger 4 dagar på drygt tre veckor gjorde jag det.
    Tinnitus fast jag inte har blivit utsatt för något högt ljud i samband med att problemet uppstod?
    Öroninflammation fast jag som tur är inte har ont?

Vad skulle vara det mest troliga om ni spekulerar lite? Det märkliga är att ljudet tystnar så fort jag droppar i Revaxör. Finns det några fler som har haft liknande som jag?

• Anonym (nn)

Man kan få tinnitus av höga ljud, men även av vaxpropp, vätska etc. Dessutom kan man få tinnitus av nackbesvär/muskelstelhet. Många med spänningshuvudvärk kan få tinnitus och även personer som gnisslar tänder. Men det faktum att Revaxör hjälper temporärt talar väl mest för vaxpropp. Har man stora proppar måste man ofta spola också, det räcker inte med bara Revaxör. Distrikssköterskan på vårdcentral kan ofta spola så du behöver ingen läkartid för det. Och "havsbruset" du beskriver är antagligen pulsslagen du hör, man har ju stora kärl som går väldigt nära örat. Inte alls ovanligt det du beskriver.

• Grävling 75

Jag får vaxproppar som inte går bort med revaxör och då brukar det klucka i örat. Rekommenderar att du går till hälsokostaffären och köper öronljus. Funkar!

• Anonym (Cotton ear)
    Anonym (nn) skrev 2016-04-16 21:13:39 följande:
    Man kan få tinnitus av höga ljud, men även av vaxpropp, vätska etc. Dessutom kan man få tinnitus av nackbesvär/muskelstelhet. Många med spänningshuvudvärk kan få tinnitus och även personer som gnisslar tänder. Men det faktum att Revaxör hjälper temporärt talar väl mest för vaxpropp. Har man stora proppar måste man ofta spola också, det räcker inte med bara Revaxör. Distrikssköterskan på vårdcentral kan ofta spola så du behöver ingen läkartid för det. Och "havsbruset" du beskriver är antagligen pulsslagen du hör, man har ju stora kärl som går väldigt nära örat. Inte alls ovanligt det du beskriver.
    Jag gnisslar visserligen tänder men jag har en bettskena varje natt. Det kanske är en vaxpropp som behöver läkar/sjuksköterske hjälp som du föreslår. Det är säkert mest troligt. Är utomlands just nu så jag kan inte få hjälp på ett tag bara.
    Grävling 75 skrev 2016-04-17 09:16:18 följande:
    Jag får vaxproppar som inte går bort med revaxör och då brukar det klucka i örat. Rekommenderar att du går till hälsokostaffären och köper öronljus. Funkar!
    Öronljus har jag velat testa i 20 år men har aldrig vågat. Kan man göra det själv utan risk för att elda upp håret och öronen? Drömmer

• Grävling 75

Inte farligt alls med öronljus, men man behöver en medhjälpare som kollar lågan. Över håret lägger du en fuktig handduk.

Svar på tråden Vad är det med mitt öra? Låter som en havsvåg.