• Äldre 9 Apr 07:38
    7124 visningar
    5 svar
    5
    7124

    tassmetoden och ap

    Jag är lite kluven. Är inte jättepåläst om AP men tycker mycket om det jag har hört. Min son är nu drygt 6 månader och jag har följt hans närhetsbehov så mycket jag kan. Fri amning, sjalande, samsovning, etc. Först nyligen har jag börjat natta honom i vår säng för att sedan gå därifrån - tidigare har han bara kunnat sova i min famn. Har inga klockstyrda rutiner utan han äter och sover när han behöver (även om detta nu har blivit mer regelmässigt av sig själv). Har börjat lite med BLW.

    Men. I augusti, när han är 10 mån, kommer jag att börja jobba och min sambo tar över föräldraledigheten. Han och sonen har en bra relation, men eftersom jag alltid har ammat till sömns är det bara jag som kan natta. Även när han vaknar nattetid, vilket händer ca varannan timme, var tredje en bra natt. Och jag vill kunna sova hela nätter när jag jobbar!

    Har tittat på tassmetoden som ett sätt att göra det möjligt för min sambo att vara mer delaktig. Vad tycker ni om den? Är det liksom förenligt med AP? Jag vill ju verkligen hitta ett sätt att kunna lämna över nätterna, men jag vill inte sabba förtroendet och närheten vi har byggt upp. Plus att det står om tass att det är så himla viktigt att man har rutiner dagtid, och jag har ingen lust att börja tvinga honom att äta och sova efter klockan bara för att.

    Är det här ett omöjligt projekt? Ska jag bara kötta på med nattmningen tills han slutar själv?

  • Svar på tråden tassmetoden och ap
  • Äldre 9 Apr 08:12
    #1

    Jag tycker att du verkar krångla till det i onödan. Låt pappan börja somna barnet på helger och kvällar nu också. Låt dem få hitta sitt sätt. Jag har ammat och sjalar till sömns och barnens pappa har burit till sömns - i famnen eller bärsele - när de varit riktigt små. Nu är det snart sommar. Låt pappan och ert ben ta en härlig kvällspromenad med sjal/bärsele.

  • Äldre 9 Apr 08:32
    #2
    Flickan och kråkan skrev 2016-04-09 08:12:22 följande:

    Jag tycker att du verkar krångla till det i onödan. Låt pappan börja somna barnet på helger och kvällar nu också. Låt dem få hitta sitt sätt. Jag har ammat och sjalar till sömns och barnens pappa har burit till sömns - i famnen eller bärsele - när de varit riktigt små. Nu är det snart sommar. Låt pappan och ert ben ta en härlig kvällspromenad med sjal/bärsele.


    Problemet med att sjala till sömns är att det hittills aldrig har gått att plocka ut barnet ur sjalen utan att han vaknar, och när det gäller nattsömn vill vi ju helst inte ha kvar honom i sjalen. Och bära till sömns utan sjal går helt enkelt inte - vi har en stor kille på drygt 10 kg.

    Det jag tänkte på med tass var att jag på det sättet kan lära sonen att det går att somna i sängen utan tutte, och därefter fasa in pappan som nattare. Tänker att det kan vara lättare än att plocka bort både tutten och mamman samtidigt liksom?
  • Äldre 9 Apr 08:43
    #3
    Misscaswell skrev 2016-04-09 08:32:31 följande:
    Problemet med att sjala till sömns är att det hittills aldrig har gått att plocka ut barnet ur sjalen utan att han vaknar, och när det gäller nattsömn vill vi ju helst inte ha kvar honom i sjalen. Och bära till sömns utan sjal går helt enkelt inte - vi har en stor kille på drygt 10 kg.

    Det jag tänkte på med tass var att jag på det sättet kan lära sonen att det går att somna i sängen utan tutte, och därefter fasa in pappan som nattare. Tänker att det kan vara lättare än att plocka bort både tutten och mamman samtidigt liksom?
    Jag tror snarare på att låta pappa och barn hitta sin väg. Vi har tre barn och det är min erfarenhet. Sedan är de ju som tuttigast och mammigast just i åldern 5-10 månader så jag hade inte hetsat upp mig alltför mycket. Om något skulle jag föreslå att du i så fall börjar med att fasa ut nattamningen så småningom. Fast det är det ju ingen panik med när det är 4 månader kvar tills du ska börja jobba. Varför plocka bort både tutte och den fysiska närheten när barnet ska somna? Sele är oftast lättare att lägga ner sovande barn ur om ni har en sådan. Mycket kommer att ha ändrat sig tills barnet är 10 månader inte att förglömma.
  • Äldre 9 Apr 08:45
    #4
    Flickan och kråkan skrev 2016-04-09 08:43:14 följande:
    Jag tror snarare på att låta pappa och barn hitta sin väg. Vi har tre barn och det är min erfarenhet. Sedan är de ju som tuttigast och mammigast just i åldern 5-10 månader så jag hade inte hetsat upp mig alltför mycket. Om något skulle jag föreslå att du i så fall börjar med att fasa ut nattamningen så småningom. Fast det är det ju ingen panik med när det är 4 månader kvar tills du ska börja jobba. Varför plocka bort både tutte och den fysiska närheten när barnet ska somna? Sele är oftast lättare att lägga ner sovande barn ur om ni har en sådan. Mycket kommer att ha ändrat sig tills barnet är 10 månader inte att förglömma.
    Mm. Det låter vettigt. Jag hetsar upp mig och krånglar till saker i onödan som vanligt :) Tack!
  • Gdh
    Äldre 20 Sep 20:30
    #5

    Vi gjorde så att sonen och pappa fick hitta sin rutin. Så när pappan nattar så somnar han i vagnen, vissa nätter vill han helt uppenbart att pappa nattar, för då klättrar han helt sonika upp i vagnen och vrålar "PAPPAAA!!", vi försökte också med tassmetoden och div, snälla metoder (typ sitta o klappa o ligga brevid å allt mellan himmel och jord) men i slutändan så var det bara amning och sova bredvid som funkade riktigt bra. Är först nu vid 2.5 som sonen somnar i SIN säng, dock efter lite (mest symbolisk) amning och en 3-4 sånger. Sen så sover han i sin säng (står i samma rum som våran) i princip hela natten, ibland kommer han inte över fören tidigt på morgonen, och ibland någon timme efter att vi lagt oss.

    Värt att påpeka kanske är att sonen avskydde allt vad spjälsäng hette, så fort man la ner honom i den så vaknade han, det ändrades totalt när han fyllde 2 och fick en egen säng (juniorsäng från ikea) då kunde man helt plötsligt (utan problem) lägga ner honom i sängen och han fortsatte sova - och vaknade han till så SOMNADE HAN OM utan ett pip (förr så hade han typ satt sig upp vrålandes).


Svar på tråden tassmetoden och ap