• Anna Hoj

    Två bakåtvända bilbarnstolar - vilken bil?

    Vi planerar att köpa ny bil under året. Dessutom väntar vi vårt andra barn i höst. Vi vill kunna ha två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet, men ändå sitta bekvämt både i passagerarsätet och i förarsätet. 

    Vilka bilmodeller bör vi titta på? Glad

    Vi har inte bestämt än om vi ska köpa ny eller begagnad bil. Om ny, så får det bli i en lägre prisklass.

  • Svar på tråden Två bakåtvända bilbarnstolar - vilken bil?
  • Anna Hoj

    Självklart är det bra att tänka på vilka bilbarnstolar man väljer. Vi har idag en Britax Highway II, den tillhör de mindre stolarna. Men det är riktigt trångt i passagerarsätet för mig som är 1,70 lång(sitter nästan alltid bak istället) i vår Mazda 323. Glad

    Har förstått att även till synes stora bilar kan vara begränsade i utrymme där bak.
    VW passat kanske kan bli intressant om vi kollar begagnat.

  • mammalovis

    Ni får nog helt enkelt ta med era bilbarnstolar och kolla.

    Vi hade två bakåtvända bakom sätena och jag satt i mitten av vår Ford Mondeo för några år sedan, det var trångt för mig p g a krokarna på sidorna.

    Nu har vi ett babyskydd Acta Graco och två bakåtvända, en Maxi Cosi Mobi och Britax maxway och de får precis plats. Så väljer ni att sätta en i mitten och en bakom passagerarplatsen/förarplatsen så ger det ju mer plats på ena platsen i alla fall. Men sedan beror ju allt på hur stor plats ni båda tar! Är din man lång eller kort? Min sambo är 180 och vi får plats med Britaxen bakom föraren, jag är 170 och tar mindre plats.

    Vi får ju plats att sitta fram båda två. Då vi har airbag fram utan avstängning har vi inte provat något annat.

Svar på tråden Två bakåtvända bilbarnstolar - vilken bil?