• Pappskallen

Problem med veckorna!

Hej,

Jag är i ett läge där jag är separerad från mitt barns mamma sedan tre år tillbaka och lever nu med en ny sambo plus hennes tidigare barn. Barnen är båda flickor, och lika gamla.

Jag har dock ett problem, som är gigantiskt stort i min värld.
    Sambons dotter är här majoriteten av tiden förutom varannan helg då hon är hos sin far. Min dotter är här varannan vecka. Vi har dom dock inte här under samma helg, vilket givetvis ställer till stora besvär med familjeaktiviteter. Dessutom arbetar vi inte dagtid Måndag - Fredag. Det blir mycket kvällar och helger, och där är detta 2 av 5 helger (Attraktiv Arbetsgivare) ett helvete. 

Helgerna är dock den tid då vi egentligen ens har möjlighet att planera ihop något, vi har blandannat en stuga som vi brukar åka till. Vi kan dock aldrig åka med båda barnen, vi kan inte ha ett fredagsmys med båda barnen, ingen helgmiddag, Ja... saker som vi inte kan göra kan räknas upp i oändlighet och du kan givetvis räkna upp egna saker utöver det.

Samtidigt har jag stora samarbetssvårigheter med mitt ex, där istortsett Allting blir ett problem och ingen diskussion får tas varken face-to-face eller via telefon. Allt måste tas via SMS. Dessutom är jag totalt utstängd från dotters liv hos sin mor där både Facebook och Instagram är blockerat. 

Vi gick på familjerådgivning i början eftersom att samarbetsproblemen uppstod redan från start, men det avbröts efter att "jag hade fått för mycket rätt i alla frågor". Redan där vädjade jag om vikten av att byta ordningen på veckorna, rådgivaren höll med om att det var lämpligast att ha barnen samtidigt och jag fick löfte om att exet skulle ändra i arbetsschemat så att vi kunde byta. Hon hade då dessutom förmånen att själv önska sitt schema och skulle så göra när perioden för önskemålen skulle komma. Sedan dess (Två och ett halvt år) har jag tjatat, yttrat vikten av att byta vecka och skrivit kilometerlånga SMS med anledningar och det är nu äckligt uttjatat. Under vägens gång har jag blivit lovad att hon ska FÖRSÖKA byta - några gånger, och jag har stått ut med läget tillsvidare fram till egentligen nu då hon säger att hon inte kommer byta i sitt schema, det är rent av omöjligt. Vi båda jobbar åt Kommunen på olika enheter och jag har lyckats ändra i mitt schema totalt nio gånger för att det ska Passa med Veckobytet.Veckobytet har som sagt aldrig kommit (annat än löften i samband med mina schemaändringar) och jag har fått finna mig i att jobba helt fel i veckoordningen.

Hon valde ordning på veckorna eftersom att hon hade fast jobb då det begav sig, medan jag var en Vikarie, och då fann vi det lämpligast att vi utgick från hennes schema. 

Det hade givetvis inte varit något problem om det inte vore för att jag träffade en sambo med ett barn, som i sin tur har en syster från ett annat förhållande och den systern har - jag kan inte hela deras story - men hon bor i en annan kommun och får bara vara hos sin far varannan helg, därför är sambons dotter där varannan helg så att dom kan vara tillsammans. Och den helgen infaller när min dotter är här. 

Som sagt är jag galet less på läget nu och vill verkligen få till en ändring. Mitt Ex ska snart få ett till barn och är just nu sjukskriven och blir sedan mammaledig, vilket jag då ser som perfekt läge att få till en veckoändring, då hon har väldigt lång tid på sig att själv kunna få till ett skifte i sitt arbetsschema till när hon kommer tillbaka. 

Det vägras dock

Jag behöver ta hjälp av någon för att få till det här. Jag vill få veta om en förälder verkligen får bestämma veckoordningen en gång och att den ska vara så för alltid. Eftersom att hon dessutom inte tycker att det är lämpligt att mitt och sambons barn är är samtidigt, medan jag såklart tycker att det är jättelämpligt, så behöver jag nog få ett tredje utlåtande från Socialtjänsten? om vad som är lämpligt för barnet. Jag inser själv att jag behöver åtminstone inleda samtal med familjerätten och vädra frågan om Veckorna och gärna även om det stora samarbetsproblemet.

Vi har gemensam vårdnad, med växelvist boende. Men vi har egentligen ingenting gemensamt i vårdnaden överhuvudtaget annat än att jag får veta om hon blivit sjuk eller haft sömnproblem.

Nu för väldigt kort tid sedan kom det till att välja skola för dottern och det var nästan ett rent krig under dessa samtal. Egentligen löstes valet enbart för att hon är skriven hos mig och skulle ändå placeras närmast mitt boende. Innehållet i den diskussionen skulle jag också kunna ta upp, men det hör inte riktigt hit. Samarbetsbesvären blev dock värre iochmed det och mynade tillochmed ut i att under min utlandsresa i två veckor så fick jag inte prata med min dotter via Skype eller Videosamtal överhuvudtaget för Appen/liknande Appar fungerade inte på hennes telefon (modern telefon). Erbjöd att låna ut laptop, surfplatta och en telefon det fungerar på... men det var inte Okej det heller.

Det är rakt av lönlöst att diskutera vidare om Veckobyte nu. Därav söker jag råd, tips eller kanske även tillrättavisning om att jag tänker helt fel. Historier från andra med liknande problem är också tacksamt, lösningar, rakt av Lagar och Paragrafer är till nytta. Ja, jag söker Hjälp och Svar på mitt problem.

Nu har ni en stor bakgrund att utgå ifrån iallafall :)

• Svar på tråden Problem med veckorna!
  • fjanten

Har hon svarat på varför hon inte vill byta veckor?

• Pappskallen

Av vad jag vet, så handlar det inte om vilja. Hon har som sagt kunnat tänka sig att byta - många gånger. Det beror Bara på att det är OMÖJLIGT att ändra i arbetsschemat. Även fast vi har samma arbetsgivare och hon har förmånen att lägga önskeschema och så vidare, så Går det helt enkelt inte att byta något i hennes schema. Handlar, tydligen, inte om vilja.

Jag TROR dock att det gör det. Jag är rätt övertygad om att det går att ändra i arbetsschema, men... jag TROR att hon inte ens vill försöka. För att det gynnar mig. Men det är en spekulation bara. 

Därav ett nytt försök nu när hon är mammaledig en tid.

Och jag har föreslagit lösningar med att göra bytet på fredagar, så att hon är här rätt helg, sen vardagarna. Gett förslaget att hon är här varje helg, Fredag till Måndagmorgon varje vecka. Jag har föreslagit allt jag kan tänka mig. Slut på förslag nu, tyvärr

• Anonym (sedas)

Men eftersom ni har dessa enorma samarbetsproblem, vore det inte tusen ggr enklare att din sambo och dennes ex byter sitt barns helger? Och pratar med sambons ex om att även byta systerns helgveckor. Eller har även det separerade paret samarbetsproblem? Jag tänker att även om det är omständligt att fler måste byta, så kanske det ändå är enklare än göra med ditt ex som inte verkar alls flexibel.

Sen är det jättetråkigt att ditt ex inte sätter sitt barns bäst först, och inte för barnets skull kan lägga sina egna känslor åt sidan och anstränga sig i att samarbeta. Ledsamt att läsa. Jag vet inte riktigt vad jag kan ge för råd till det, men när din dotter blir äldre kan hon själv börja komma med önskeml om att få vara där helgerna din sambos barn är hemma hos er.

• Pappskallen

Sambons ex... har sin dotter varannan helg via en rättslig bestämmelse och den helgen är cementerad fast ganska hårt. Dom har minst lika mycket samarbetsproblem. Tyvärr.

Jag har så himla svårt att tro att det ens är tillåtet att ha såna samarbetsproblem. Det är ju verkligen inte till fördel för ett barn och den Gemensamma Vårdnaden fungerar inte som jag föreställer mig att den bör

• Anonym (Domstol)
    Snövits skrev 2016-04-09 20:50:38 följande:

Du kan inte tvinga hon byta veckor om hon inte vill, tyvärr..... så det är bara att gilla läget.

Ts kan alltid stämma henne och ha möjlighet att få igenom det på så sätt.
  • Pappskallen

Har någon något mer att dela med sig av?

Tänker ringa Familjerätten och boka en tid iallafall

• Anonym (Been there..)

Jag har varit i dina skor! Jag ringde familjerätten och där kom vi överrens om dagar och umgänge, där var INGET hugget i sten! Utan de såg till BÅDAS fördelar och önskemål men främst barnens situation. Vi fick samarbetssamtal och det var vi tvungna att ha, den som inte gick med på det fick det till sin nackdel i framtida tvist. Tillslut anlitade jag advokat, fick igenom ensam pga samarbetet, brist på vill säga. Hoppas inte du ska behöva gå så långt, men rådet är att ringa familjerätten! Helt klart! Båda föräldrarna måste få sina önskemål igenom, det är lag på det i gemensam vårdnad. Ingen äger sina veckor! Man har rätt till 50% hur de procent ser ut är inte hugget i sten!

• Anonym (Sårvård)

Hej

Min erfarenhet är tredje parts lösningen. Sluta med tjat sms! Iofs redan kört nu men för framtiden. Välj striderna!

Argumenten på papper så tjafs undviks,

Mitt ex lyssnar på vettiga argument när tredje part är inblandad, Får ofta nej "bara för att" när jsg frågar, så vid stora frågor som din är ,trycker jag på fam rådgivnings knappen i övrigt så lite kommunikation som möjligt.

Mår inte du bra i din familjesituation drabbas som vanligt era gemensamma barn, bästa argumentet!

Svar på tråden Problem med veckorna!