Gå ut ur facket..?
Hej!
Funderar på att gå ut ur facket, ni som gjort det, ångrar ni er? Hur gjorde ni med hemförsäkringen? Annat man kanske bör tänka på innan man gör det??
Hej!
Funderar på att gå ut ur facket, ni som gjort det, ångrar ni er? Hur gjorde ni med hemförsäkringen? Annat man kanske bör tänka på innan man gör det??
Du bör tänka dig rent allmänt. Varför ska du går ur facket?
Se till att du bara lämnar facket och INTE a-kassan!
Tror du att löner och annat förhandlar sig själv???Det kostar att ha folk som gör sådant...Och så har man ju ingen som kan hjälpa en när man råkar illa ut....
Min lön förhandlar jag själv..Och genom att gå ur facket får jag ju löneökning kan man ju säga!!!!!!
Nä, a-kassan går jag inte ur!
Som sagt tänk dig för både en och två gånger innan du går ur facket.
För det första så har men oftast flera försäkringar genom facket, dessa försvinner... bl a hemförsäkringen, den hemförsäkring du tecknar privat är alltid en hel del dyrare. många fack har även grupplivsföräkringar som oxå försvinner vid ett urträde.
För det andra så får du ingen, absolut INGEN hjälp den dagen du kanske behöver det vid en evt. konflikt med en arbetsgivare utan du får helt enkelt klara dig själv, oftats innebär det ord mot ord och du står som förlorare. Det är ytterst svårt att driva en konflikt/ärende alldeles själv.
För det 3:e, A-kassan ger enbart ekonomisk trygghet för stunden. inget annat. Du har inga försäkringar, inga kollektivavtal.
Att vara med i facket brukar jag jämföra med att ha en bilförsäkring... det är något man betalar till, är med i för att helst slippa använda. Men den dagen det behövs så har man tryggheten i att veta att man inte behöver stå ensam eller betala allt ur egen ficka.
När man hade uppsägningar i mitt företag så satte facket att "svartfötter" först på listan, före alla andra..Vips! Man fick igenom det och de åkte först!!!!!!! Undrar inte om de ångrade sin snålhet....
Glömde en sak... facket och kollektivavtal styr juh mycket mer än bara lönen.
Det styr arbetstider, uppsägningslängd, ledighet... ja helt enkelt det mesta. Det blir väldigt mycket enklare för en arbetsgivare att t ex sparka en arbetstagere som inte är medlem i facket. Då riskerar arbetsgivaren inte någon konflikt.
Nu vet jag inte vad du TS betalar i fackavgift men oftats är det inte så många hundra kronor i månaden det rör sig om. Iaf så lär du knappast tjäna mycket på att gå ur. Att bara vara med i själva a-kassan är nämligen inte billigt... jag har för mig att Alfa-kassan tar ut en avgift på ca 1500-2000 kr/år samt att du då får betala alla de försäkringar du har genom facket idag ur egen ficka. En hemförsäkring kostar ändå en hel del per månad.
Jag gick ur eftersom jag tyckte att jag blivit så illa behandlat av facket och jag blev arg på deras märkliga regler, visserligen kunde jag kanske bytt till ett annat fackförbund istället men det var inget som kändes lockande. Jag är fortfarande med i a-kassan, och jag har inte ångrat mig. Min man är med i facket så hemförsäkringen får vi billigare ändå.