• Florence12345

Cambridge testet?

Hej! Går sista året på gymnasiet och läser kursen engelska 7 och där har vi fått möjlighet nu att anmäla oss till Cambridge provet. Vår lärare säger att det är en bra investering att ha på CVet, bra om man är intresserad av att studera och senare arbeta utomlands. Dock kostar det 1650kr!!

Jag funderar på att göra det eftersom jag är intresserad av att studera utomlands och även arbete.

Ska nu till hösten 2016 studera ett år i Italien på en designskola, där behövde man inte Cambridge provet. Men i vanliga fall har jag hört att dom flesta skolor utomlands kräver det.

Iallafall eftersom jag ska studera Italien i 1 år funderar jag på att ta det nu. För att efter Italien vet jag inte riktigt vad jag ska göra men som sagt är intresserad av mera studier och även arbete i framtiden utomlands så det kanske är bäst att ta det nu o får der gjort istället att jag måste göra det när jag har kommit hem ifrån Italien. Menar att om jag har hittat en skola efter Italien så om de kräver Cambridge så måste jag då hem till Svergie och göra det och så kanske provdatumet krockar med ansökan in till en viss skola, så kommer jag kanske inte in för jag inte hann göra provet? Kanske också bättre att göra det nu när jag studerar engelska om jag väntar ett år kanske jag har tappat lite eller är det tvärtom att jag är bättre på engelska om ett år för att då har jag studerat i Italien och då använt min Engelska dagligen i 1 år?

För är väldigt skoltrött nu och personligen tycker inte jag att jag är så bra på Engelska, är mer Sveglish. Så är rädd att om jag gör provet nu kommwr jag få jättedåliga poäng. Att det är bortkastade pengar?

Har någon nån tanke? Ska jag göra det nu elr om ett år? Vad är bäst?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Cambridge testet?
  • snedtak

Jag hade avvaktat. Många, men inte alla skolor accepterar Cambridge som bevis på engelskakunskaper. Andra vill ha IELTS eller TOEFL. Så jag hade avvaktat tills du visste om du vill söka dig någonstans och isåfall ta ett av proven som den skolan vill ha.
    Fördelen med just Cambridge är förstås att det inte har en tidsbegränsad giltighet och att det sägs kunna vara användbart även i jobbsammanhang.

Svar på tråden Cambridge testet?