Anonym (Me) skrev 2016-04-17 17:45:01 följande:
Tycker absolut att många curlar sina 1,5 åringar. Ve de föräldrar som mosar manet mat, som delar upp en smörgås i småbitar innan det ges till barnet. Låter barnet själv bestämma sovrutiner m.m m.m
Allt detta tycker jag absolut faller under begreppet curling. Förstår uppriktigt inte hur vissa föräldrar tänker! Är nog en stor risk för att de föräldrar som påstår att "det inte går att curlar en 1,5åring" är just de föräldrar som vi andra syftar på...
Självinsikt brukar många sakna...
Men att mosa mat eller dela en smörgås kanske man gör för att barnet inte har fått alla tänder än? Det ser jag inte som konstigt alls om man har ett så litet barn som en 1,5 åring. Eller om barnet får styra sovrutinerna i den åldern - det är väl mest ett problem om barnet går på dagis och måste vara anpassad till att gå upp tidigt och följa rutinerna där? Är man hemma med barnet spelar det väl ingen roll om barnet är uppe till kl. 22 om man som förälder känner att det är OK. Jag tycker inte alls de sakerna har med curling att göra.
Några exempel på vad JAG skulle tycka är curling:
* Ett lågstadiebarn som inte kan dela maten själv eller bre sin egen smörgås.
* En 10-åring som inte får vara ensam hemma eller gå till och från skolan själv en kort sträcka utan att mamma/pappa följer med.
* En 14-åring som inte kan gå på rutinkontroll hos tandläkaren själv.
* Ett barn där föräldern inte tillåter att andra vuxna säger till eller sätter gränser vid olämpligt beteende.
Till exempel....