• Mammatillmimmy

Postspinal huvudvärk

Ni som haft den mest jävliga huvudvärk, postspinal huvudvärk, kan ni hjälpa mig med ett par frågor?

Hur länge satt det i?

Hur skedde förbättringen, gradvis eller hux flux?

Sååå tacksam för svar! Dag fyra för mig idag..

• Svar på tråden Postspinal huvudvärk
  • Lively

Förbättringen skedde gradvis men när det väl började bli bättre gick det ganska snabbt. Min värk satt i nästan en vecka. Försök gå upp lite (om så bara ngn minut) och se om det går att utöka för varje gång. Jag lades in ett dygn på sjukhus för att få koffeindropp. Vet inte om det hjälpte men i efterhand hade jag stannat kvar hemma och hinkat i mig kaffe istället (finns viss forskning som säger att koffein hjälper).

MEN det viktigaste: det går över. Det är tufft men det värsta borde strax vara över och du kan om någon må mkt bättre även om du säkert kommer vara trött.

• Mammatillmimmy

Tack för svar!

I vårt landsting ger de inte koffeindropp längre, endast bloodpatch om det blir riktigt utdraget.

Bäljar kaffe och Cola i alla fall.. Hoppas att jag ser ett slut på detta snart.

Ja, det går över som tur är, det är ju den lilla tröst man har. :)

• Mammatillmimmy
    Snövits skrev 2016-04-11 09:18:00 följande:

Vad är postspinal huvudvärk?

En slags huvudvärk som uppkommer om man blivit stucken in i ryggmärgen. Man läcker ryggmärgsvätska, vilket retar hjärnhinnorna på något sätt. Aj aj aj.
  • Mammatillmimmy

Tänkte jag skulle fylla i här hur det blev för mig, ifall någon annan söker svar.

Det har varit svinjobbigt! Att vara upprätt gör att man håller på att förgås. Kaffe har inte hjälpt, inte alvedon heller.

Läkaren sa att man INTE ska äta Ipren, eller läkemedel med ibuprofen, då det är något blodförtunnande, vilket tydligen inte är bra i detta fall. Panodil och alvedon gick bra.

Koffeindropp ges inte längre då det inte har någon bevisad effekt. Det man vet fungerar är blood Patch, men det vill man vara försiktig med pga medföljande risker.

På min femte dag vände det. Som ovan nämt så blev det bättre gradvis, men när det väl börjat Bli bättre går det snabbt.

• Lively

Åh vad skönt att det värsta är över. Tänkte just på dig idag och undrade hur det gått.

Svar på tråden Postspinal huvudvärk