• Anonym (Beroende)

Varför är jag känslomässigt beroende av honom?

Jag är sambo med en man som jag älskar högt. Han är strax över 30 och jag är 28. Vi har levt tillsammans i lite mer än 3 år nu.

Utåt sett är jag en stark individ, en glad person som är social och folk tror ofta att jag har ett högt självförtroende. Ser bra ut och är både högutbildad och socialt kompetent.

Innan jag träffade min sambo var jag tillsammans med en kille som jag mötte på gymnasiet. Vi växte samman och han var hela min värld, hela jag knäcktes i den relationen och jag tappade mig själv. Vet inte ens om jag någonsin byggde upp mig och det känns som att någon eller några pusselbitar av mig själv saknas. Att de aldrig kom på plats.

För jag kan känna mig som ett behövande barn. Försöker att analysera mig själv och gå på djupet av hela problematiken för att hitta ro och lösningar men varje gång faller jag! Känns som att jag identifierat problemen men att jag inte lyckas hitta lösningarna.

Jag gjorde allt för min före detta. Han var allt och jag var inget. Hans ord var min lag och jag arbetade runt honom hela tiden. Vet inte om det var för att han krävde det helt och hållet eller om det var en kombination av hans starka personlighet och krav men också min vekhet och osäkerhet. Jag ville ju göra allt för honom så att han skulle ge mig kärlek i gengäld och aldrig lämna mig. Som ett barn som försöker bli bäst i förälderns ögon.

Till slut lämnade jag förhållandet för att det på något sätt ringde en klocka efter alldeles för många år. Jag bara slängde mig ut i världen och startade om. 
    Sedan träffade jag min nuvarande efter ett tag och som sagt har vi varit ett par i över 3 år nu.

Jag märkte ganska snabbt att jag började falla tillbaka i gamla mönster fastän jag inte ville det. Sakta men säkert blev jag mer och mer osäker och tappade mig själv. Han blev min värld. Och med det menar jag alltså att mitt värde började ligga i vad han tyckte om mig, vad han sa till mig, hur han betedde sig osv. Och jag inser att jag verkligen är känslomässigt beroende av honom.

För att inte påverka honom med mina problem, för att inte vara en tyngd för honom så gör jag allt i min makt för att kontrollera dessa känslor och inte låta dem få utrymme. Ibland visar jag mig svag och kanske svartsjuk, ledsen, rädd att bli lämnad osv. Men det är ytterst sällan. Resten av tiden biter jag ihop och är en glad och positiv partner som säger OK och är glad med honom.

Innerst inne upplever jag bara att jag är SÅ VEK. Jag är rädd för att bli lämnad. Rädd för att bli förlorad. Bli en förlorare. Rädd för att tappa honom som att han vore det absolut bästa och sista på jorden, som att han vore någon gud och det dyrbaraste som gått på vår mark. Som att ALLT som betyder något finns i honom.

Jag blir då naturligtvis rädd för att mista detta för mister jag det mister jag allt. Så en del saker upplevs som hot för mig. Hör han inte av sig så mycket under dagen kan jag tänka att han har det trevligare där han är utan mig. Att han har kul med någon annan - kille som tjej. Att han har trevligt och glömmer bort mig.

Går han ut med jobbet tänker jag att kanske lyckas någon kollega få honom intresserad. Vad händer då?

Han gör alla dessa saker SÅKLART. Han gör det han vill och behöver. Men under tiden kan jag sitta för mig själv och ha extremt destruktiva tankar..
    Och jag förgör mig själv. Långsamt.

Finns det någon som kan rekommendera någon bok, ett tankesätt, en hemsida, samtalskontakt, vilken hjälp som helst.
    Har upplevt att när jag fått prata med folk som utmanar mitt tänkt, lyssnar och guidar.. då kommer jag framåt!

• Svar på tråden Varför är jag känslomässigt beroende av honom?
  • Rusticola

Du verkar ju väldigt klok och insiktsfull själv. Kan du inte prata med nån förälder eller "klok gumma/kompis" i din omgivning så kommer du själv på svaren?

Tror det finns många i den situation som gått vidare/kommit över och kan hjälpa (och massa som inte är så insiktsfulla som du så de bara fortsätter leva i det).

Mina funderingar för att lösa dina problem efter den lilla bakgrund jag sett i din tråd är följande: Känner du att du själv behärskar alla områden du måste i ditt liv för att klara det du vill i livet? (Eller är du osäker på något och därför beroende av mannen för det?) Börja i så fall med att erövra det du inte i dag behärskar för det stärker din självkänsla.

Och

Har du andra vänner i livet (inkluderat föräldrar/syskon) som skulle göra att du trivdes med livet även utan din man? Eller är du i beroendeställning där för att du skulle känna dig ensam annars? I så fall kan du antingen skaffa dig bra vänner eller aceptera att du kommer känna dig beroende av din mans vänskap tills du hittar nya nära vänner.

Men jag vet ju alldeles för lite om dig och ditt liv för att ge några träffsäkra råd så ta det för vad det är... gissningar.

Böcker om "självhjälp" ger ju ofta en förändrad bild/lösningar som inte funkar lika bra när.man ska praktisera dem. Bättre då att prata med nån klok människa och i ditt fall verkar du ju komma rätt långt genom att höra på dig själv så det är bara att hitta någon som förstår och lyssnar :)

• Anonym (Förstår)

Hej!

Jag känner igen en del du skriver, då jag har en tendens att gå in i samma "beteende". Jaghar förvisso Borderline och när jag "glömmer bort mig" kan jag bli otroligt "needy" mot min pojkvän. Kan bli jätteledsen om han går på fest själv och är ibland helt säker på att han kommer snubbla över någon som är mer intressant än vad jag är. Då gäller det "bara" att stanna upp och plocka isär sina rädslor.

En sak jag gör konstant, är att vända på situationen. Om han ska gå på fest exempelvis.. Då tänker jag "men JAG går ju på fest ibland, UTAN att titta efter andra. Då kan han säkert också göra det!" Eller ifrågasätta huruvida DU hade velat ha med HONOM i en liknande situation. Och då gäller det att vara ärlig mot sig själv.

En sak som också hjälper mig är att försöka se positiva saker med mig själv. Det låter säkert jättelöjligt men det är så lätt att missa det. Exempelvis "jag klarade min senaste tenta, vilket visar på att jag är driven. Vem skulle inte vilja vara med en så driven person?!" Det är okej att höja sig själv ibland! :)

En annan sak jag tänker på ofta, är en sak min pappa sa till mig. Att en person som inte ser hur bra du är, kommer att lämna dig, hur mycket du än försöker motarbeta det. Och då var det ju lika bra att personen gick. :)

Sedan måste du börja arbetet med att försöka bli bekväm i ditt eget skinn. Lära dig att du klarar dig själv. Att du VILL ha din partner. Men du BEHÖVER inte honom för att överleva. Det är inte förrän då du kan släppa taget lite och slappna av.

Har du provat att gå och prata med någon? Försöka komma fram till var detta beteende kommit ur och varför du känner som du känner. Ring din närmaste vårdcentral, så kan de säkert hjälpa dig hamna rätt.

Till sist vill jag skriva att du aldrig ska skämmas för det här. Prata med din partner. Förklara hur du känner och se vad ni kommer fram till! Du är ju inte ensam i det här! :)

• Anonym (beroende 2:an)

Känner så igen mig i allt du skriver. Från förhållande 1 (enda skillnaden att mitt ex var otrogen och jag lämnade honom pga det) till mitt nuvarande förhållande.

Vi är särbo och jag oroar mig ständigt för att bli lämnad. Har fina vänner och min familj att vara med, men det är ju inte den relationen man söker.

Varför är det så svårt att vara stark o självständig? Vet ju att jag klarar mig rent praktiskt. ..

• Anonym (Xf)

Vete sjutton om du fick för lite kärlek hemifrån som barn, o försöker få den nu. Borde en psykolog kunna hjälpa till med. Eller om du helt enkelt är beroende av att ha en man i ditt liv? Läs boken "Kvinnor som älskar för mycket".

Svar på tråden Varför är jag känslomässigt beroende av honom?