• Vonohlsson

Slutat röka, fått en preggofriend och vad händer nu?

Till att börja med: det här är första gången jag är gravid.

Fick mitt första extremt jättesvaga plus på bim+1 (alltså nu i fredags). Var tvungen att egentligen vänta till igår för att få mitt hyffsat tydliga plus ???? så jag vet inte om jag plussade på bim+1 eller bim+4. Men plus blev det i slutändan iallafall och idag ska jag ringa mvc.

Jag och min sambo skämtar jämt när vi ser gravida, om att de har ätit så mycket pannkakor och sagt att "men Gutt är det!" och skrattat lite med varandra. När jag fick mitt tydliga plus skrev jag ett brev till min sambo som jag gav honom tillsammans med testet när vi möttes i dörren. Han hade slutat och jag skulle börja jobba. Men jag valde att stanna för att se hans reaktion av överraskningen.

I brevet hade jag skrivit :" Hej! Jag är en pannkaka! För tillfället bor jag i mammas mage, men tar du bra hand om mamma och mig så ses vi i December! Hoppas på det bästa! Mvh Pannkakan"

Han började skratta och höll om mig hårt. Jag tror han blev glad :)

Hur berättade ni för era respektive? :D

En sak som är rätt otroligt för min del är att min absolut bästa vän också är gravid och hon ligger bara två veckor före mig i tid! Vi hade verkligen inte planerat att vara gravida tillsammans, det bara blev så ???? är det några fler som har en preggofriend? :D

Och så till saken...vad händer nu? Att jag ska ringa mvc, det har jag fattat. Och jag slutar röka och snusa nu också. Det är inte lätt, men absolut värt det.... Vad mer behöver jag tänka på? Jag äter redan folsyra och har gjort ett par månader... Hoppas verkligen barnmorskan informerar!

• Svar på tråden Slutat röka, fått en preggofriend och vad händer nu?
  • volvo142

snusa är lika illa de är NIKOTINET som är det farliga! hoppas du kan sluta. Roligt att du är gravid :)

• volvo142

Jag kanske misstolkade du har slutat med båda? eller vad är frågan egentligen?

• Vonohlsson

Haha, alltså, jag skapade denna tråden mest bara för att få ur mig ???? det är VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT mycket som snurrar i mitt huvud just nu! Att både ha adhd och och vara gravid är en utmattande upplevelse för hjärnan, det kan jag skriva under på!

Själva frågan, på vilken du försökte svara är kort och gott: vad mer än att sluta med nikotin och äta folsyra behöver jag tänka på? Jag är ute efter att få höra andras erfarenheter och vad som har funkat för dom :)

Och ja, jag har slutat att både snusa och röka. Det kryper i hela kroppen och suget är otroligt. Men istället försöker jag äta frukt och ta promenader och hittills funkar det. Jag slutade med nikotin och alkohol med en gång när jag misstänkte att det var något.

• Iowhannah

Grattis till graviditeten!

Min sambo visste att jag skulle testa (och han var rätt säker på resultatet också) så jag hade inte möjlighet att hitta på nåt sånt där kul som du gjorde. Jag sprang in i sovrummet och hyperventilerade och typ slängde testet på honom xD

Min bästa vän var också gravid samtidigt som jag, men hon var tio veckor före mig. Dock kul att ha det gemensamt :) Sen så lärde jag känna en del gravida genom forum också.

Ang vad du bör göra så verkar du ha bra koll. Kolla även upp kostråden från Livsmedelsverket, det finns en del saker man bör undvika att äta som gravid.

• Linnis92

Byt ut folsyran mot ACO eller Apotekets "gravid". Det kommer din blivande BM ändå att be dig om.

Sen är det bara att vänta, i lite drygt 9 månader.

Lev som vanligt, det är inte farligt, träna, ha sex, hitta på saker. Det ända man egentligen behöver sluta med är just nikotin och alkohol.

Även ett svagt pluss är ett pluss, så du kan räkna din BIM+1 som pluss :)

Grattis till graviditeten !

• Lady Di

Grattis! :D
    Njae du har ju redan gjort de som är vettigast när man blir gravid o röker o snusar. Sen kommer du till bm för ett hälsosamtal o där går hon igenom kost osv. Men innan du har tid där så tänk på att allt kött alltid måste vara genomstekt och inga opastöriserade produkter. Finns farliga bakterier som bebis inte kommer må så bra av.
    Annars njut i fulla drag bara.
    O jo, de som många erfarar (jag har inte gjort) är att man lätt kan få näsblod men de är inget konstigt :)

Min man fick veta att vi väntade nr 2 på julaftonsmorgon :)

• Nicoolina

Stort grattis till graviditeten! :D Vad roligt!

Jag har nyligen plussat jag också och bebis beräknad till december, sjukt spännande!

Håller med om suget efter nikotin/tobak! Jag var storsnusare tidigare, och bytte tvärt till Onico, vilket ju är fantastiskt, men... Begäret efter en riktig prilla är ibland helt övermäktigt och man blir typ helt galen i hela kroppen, haha!
    Men, det kommer bli bättre, och det är ju värt det i slutändan :)

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • Nicoolina

På din fråga om vad som händer nu.. En lång väntan! Haha! Ta det lugnt, inte stressa, kolla lite kost- och motionsråd, men jag är säker på att du kommer få reda på mer av din BM när ni träffas :) jag ska på hälsomöte typ, om två veckor, spännande att se vad det ger :)

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
Svar på tråden Slutat röka, fått en preggofriend och vad händer nu?