• nevermind

Är det smartare att köpa lägenhet efter att amorteringskravet trätt i kraft?

Tänkte att färre har möjlighet att buda emot. Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det smartare att köpa lägenhet efter att amorteringskravet trätt i kraft?
  • Carambolan

De stora bankerna har redan amorteringskrav så det kommer förmodligen inte påverka så mycket.

• gbgumman

Väldigt få struntar i amortering och de flesta bankerna kräver det. Tror inte det kommer att påverka. Följer buden från en kranskommun till Stockholm och tycker inte jag märker så mycket stegring och många gånger sjunker även priserna.

• nevermind
    gbgumman skrev 2016-04-12 13:57:04 följande:

Väldigt få struntar i amortering och de flesta bankerna kräver det. Tror inte det kommer att påverka. Följer buden från en kranskommun till Stockholm och tycker inte jag märker så mycket stegring och många gånger sjunker även priserna.

Okej tack. Tänkte bara att många (både i min omgivning och media) har halvt ballat ur på grund av detta.
  • Kapitalismen

Säger som ovan: Jag tror inte det blir någon skillnad eftersom alla banker redan har infört dessa regler eller ännu hårdare. Det gjorde de flesta redan förra året och det har ju inte direkt störtdykt sen dess...

• gbgumman
    nevermind skrev 2016-04-12 16:54:00 följande:
    Okej tack. Tänkte bara att många (både i min omgivning och media) har halvt ballat ur på grund av detta.
    På vilket sett har din omgivning ballat ut? Nyfiken att höra hur snacket går. Media tycker jag är rätt lugna.
  • LillaLoppi

Stämmer det att:

Om jag köper ett hus IDAG (innan kraven gått igenom), så kommer dessa krav ändå att påverka mig senare? - Dvs jag "slipper" inte undan bara för att jag köper huset INNAN kraven gått igenom? (Min bank har inte höga amorteringskrav).

Av nyfikenhet; vilka banker har redan nu dessa krav?

• Kapitalismen
    LillaLoppi skrev 2016-04-13 08:17:15 följande:

Stämmer det att:

Om jag köper ett hus IDAG (innan kraven gått igenom), så kommer dessa krav ändå att påverka mig senare? - Dvs jag "slipper" inte undan bara för att jag köper huset INNAN kraven gått igenom? (Min bank har inte höga amorteringskrav).

Av nyfikenhet; vilka banker har redan nu dessa krav?

Nej det stämmer inte med nuvarande förslag såvida du inte vill ta nya lån på huset för renovering och liknande, då kan du drabbas. Det är inte helt klart hur det kommer fungera då, men risken finns.

Jag känner inte till någon bank som ger lån i dagsläget utan "2% amortering till 70%, sen 1% till 50%"-regeln. I alla fall inte öppet så att säga.

Personligen anser jag att om amorteringsreglerna skulle ställa till det i ekonomin till den grad att man helst vill "hinna med" att ta ett lån innan de tas i bruk så bör man väldigt noga se över sin ekonomi och ta sig en allvarlig funderare på om man verkligen har råd med det där lånet. Det är ju trots allt ganska sunda regler som ska införas.
  • LillaLoppi
    Kapitalismen skrev 2016-04-13 08:52:46 följande:

Nej det stämmer inte med nuvarande förslag såvida du inte vill ta nya lån på huset för renovering och liknande, då kan du drabbas. Det är inte helt klart hur det kommer fungera då, men risken finns.

Jag känner inte till någon bank som ger lån i dagsläget utan "2% amortering till 70%, sen 1% till 50%"-regeln. I alla fall inte öppet så att säga.

Personligen anser jag att om amorteringsreglerna skulle ställa till det i ekonomin till den grad att man helst vill "hinna med" att ta ett lån innan de tas i bruk så bör man väldigt noga se över sin ekonomi och ta sig en allvarlig funderare på om man verkligen har råd med det där lånet. Det är ju trots allt ganska sunda regler som ska införas.

Det har du helt rätt i! Tack.
  • Petter och jag

Det smartaste är att inte köpa ett boende i spekulationssyfte, utan att köpa en lägenhet när man behöver den. Ingen har en kristallkula och kan sia om framtiden Det har viskats om en bostadsbubbla i bra många år nu...

Svar på tråden Är det smartare att köpa lägenhet efter att amorteringskravet trätt i kraft?