• Anonym (Stolt dagisfröken!)

Blir ni verkligen SÅ kränkta av att kallas dagisfröken?

Varenda gång jag ser nån stackare grina ut offentligt att "kalla mig inte dagisfröken! Jag är förskolelärare/pedagog!" så blir jag verkligen bara sååå trött. Blir ni verkligen såå kränkta av det?

Om någon frågar så säger jag att jag jobbar på förskola. Men inte fan bryr jag mig om ifall en förälder säger till sitt barn att "du träffar ju kompisarna på dagis imorn, säg hejdå till fröken" eller vad det nu kan vara.

Orka vara så himla kränkt!? Eller är det bara extremfallen som grinar ut på FB eller i tidningsartiklar?

• Svar på tråden Blir ni verkligen SÅ kränkta av att kallas dagisfröken?
  • Anonym (Bdndns)

Det är tyvärr dom missnöjda som måste göra en "tala ut" och därav märks. Så det är nog bara extremfall.

• Anonym (Världens bästa fröken!)

Vår dotter har världens bästa fröken! Både i skolan och på fritids.

Skolans fröken är en ung kvinna som har lagom med skinn på näsan och som gör så att alla barnen älskar att gå till skolan! I veckobreven skriver hon under med "Fröken ".

På fritids är det fem "fröknar". Tre kvinnor och två män. De kallar sig själva för "fröken"! Även killarna. Jag är så glad att de tillsammans orkar stå emot allt jobbigt som hänt med killar inom barnomsorgen. De har ett schema så att de aldrig är ensamma med barnen utan alltid minst två. De är toppen på alla sätt och ger barnen en bra balans mellan manligt och kvinnligt. Och de skäms inte alls för att säga "dagis" och "fröken"!

• Duckan

Min mamma jobbade på förskola i en trettio år och aldrig har vi hemma vid bordet sagt nåt annat än fröken och dagis. Dottern går nu i åk 2 och där heter det "fröken Kajsa" kort och gott.

• Rocket Mania

Det handlar väl om att höja status på yrket. Det borde alla förskolepedagoger vara intresserade av.

Jag har inga barn på förskola längre men när jag hade det kallade jag personalen för vad de önskade att bli kallade. Vad jag "tyckte" om saken var rätt ointressant, ville de bli kallade för pedagoger gjorde jag det. Det var inte speciellt jobbigt.

Om vi vänder på frågan, är det så himla jobbigt att kalla folk för det dom vill?

• Duckan

Rocket Mania, så gjorde vi också, sa förskola och pedagoger när vi pratade med personalen och dottern för att inte någon skulle ta illa vid sig.
    Min mamma var ju gamla gardet så hon var van vid ordet dagis och blev inte ett dugg stött över det.

• sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2016-04-12 09:59:39 följande:

Det handlar väl om att höja status på yrket. Det borde alla förskolepedagoger vara intresserade av.

Jag har inga barn på förskola längre men när jag hade det kallade jag personalen för vad de önskade att bli kallade. Vad jag "tyckte" om saken var rätt ointressant, ville de bli kallade för pedagoger gjorde jag det. Det var inte speciellt jobbigt.

Om vi vänder på frågan, är det så himla jobbigt att kalla folk för det dom vill?

Med tanke på att lärarna hade högre status under den tiden man ska magister och fröken, så är det nog att det har nog inget med det att göra.

• Anonym (mamma)

"Fröken" kallas ju varje personal i barnpedagogisk verksamhet, barnskötare som förskollärare som fritidspedagog, kvinna som man. Det är "dagis" som är nedsättande, eller så har åtminstone jag uppfattat det.

• Anonym (oj)

Har aldrig sagt pedagog eller förskola, varför skulle det höja statusen? Det är ändå samma jobb på dagis för en fröken. Varför måste statusen höjas, jag tycker utbildningens kvalité till förskollärare ska höjas och kortas ner till 1,5år.

• Anonym (mamma)
    Anonym (oj) skrev 2016-04-12 10:12:06 följande:

Har aldrig sagt pedagog eller förskola, varför skulle det höja statusen? Det är ändå samma jobb på dagis för en fröken. Varför måste statusen höjas, jag tycker utbildningens kvalité till förskollärare ska höjas och kortas ner till 1,5år.

Fast all personal i förskolan gör inte samma jobb, så det finns faktiskt en skillnad. Och jag tror att det kan bli svårt att höja kvaliteten på utbildningen samtidigt som den kortas ner till 1,5 år.
  • Anonym (Förskollärare)

Att kallad fröken gör mig inget men "dagisfröken" tycker jag inte om. Jag har inte spenderat 3,5 år på Universitet för att bli förväxlad med en "dagisfröken". All heder åt dem som var det innan vi fick Läroplanen för förskolan men så som förskolan är utformad nu så är det inte dagis. Som någon skrev här ovan: är det så svårt för er att kalla oss för det vi vill?

Svar på tråden Blir ni verkligen SÅ kränkta av att kallas dagisfröken?