• Anonym (Karina)

Skadligt?

Hej!

Jag har en son på snart två år. Han föddes till synes frisk och har enbart varit sjuk i förkylning några gånger.

När jag var gravid tog jag endast folsyra och omega 3 då jag sällan äter fisk.

Nu är jag gravid igen med nr 2 i vecka 11 och har börjat tänka på det här med kalcium. Jag äter nästan aldrig mejeriprodukter.

Jag ska köpa kalciumtabletter under denna graviditet men frågan är om avsaknaden av kalcium i förra graviditeten kan ha försvagat sonens skelett eller något liknande? Han fick ersättning i stället för bröstmjölk från det att han var två månader och nu dricker han 5-6 dl lättmjölk om dagen. Så från två månaders ålder vet jag att han fått i sig tillräckligt med kalcium i alla fall. Men under graviditeten och de två första månader har han alltså inte fått så mycket kalcium.

Kan det ha skadat honom? Kommer han när han blir äldre bli benskör och ha lättare för att bryta benet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skadligt?
  • Anonym (Närå)

Det är snarare du som riskerar att bli benskör om något. Fostret parasiterar friskt på mammans kropp och snor allt det behöver från det som finns lagrat i din vävnad. Han fick sitt kalcium från din kropp under graviditeten, så honom gick det ingen nöd på. Glad

• Anonym (Karina)

Ok. Men hade jag tillräckligt mycket kalcium lagrat i kroppen då, tror du, med tanke på att jag nästan aldrig under mitt 30- åriga liv ätit mejeriprodukter? Avskyr mjölk, smör och ost och har alltid gjort.

Anonym (Närå) skrev 2016-04-12 17:37:03 följande:

Det är snarare du som riskerar att bli benskör om något. Fostret parasiterar friskt på mammans kropp och snor allt det behöver från det som finns lagrat i din vävnad. Han fick sitt kalcium från din kropp under graviditeten, så honom gick det ingen nöd på.

• Pentra

Hej! ... Om man vill undvika benskörhet, eller motverka en begynnande, så borde man utesluta så många mejeriprodukter som möljigt, som är baserade på komjölk. Detta eftersom mejeriprodukter från just kor innehåller sammansättningar som inte är bra för människokroppen. Detta är eg känt sedan många år...men det talas det sällan något om...eftersom det hotar hela vår mjölkindustri som i nuläget bygger på komjölksproduktion... Visserligen finns det kalcium/kalk i komjölk men annat i komjölken kräver kroppens eget kalk för att tas om hand. Tyvärr så kräver komjölksprodukter mer kalk av kroppen, för att tas om hand, än vad dessa ger, så siffran hamnar alltid på minus...vilket då leder till att skelettet urkalkas alltmer... Däremot är mjölk från får, get och kamel, samt mejeriprodukter gjorda på deras mjölk, väldigt nyttiga, kalkrika och till gagn för kroppen , eftersom dessa mejeriprodukter inte har samma lömska sammansättning som de från korna. Naturligtvis är kalcium-/kalktabletter också att rekommendera om komjölksprodukter ingår i ens kost. Alltså, ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Denna kombination är mycket viktig då dessa katalyserar varandra. Exempel på annars kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier. Och eftersom kalk inte är värmekänsligt så går t.ex. malda sesamfrön att användas på alla möjliga sätt i matlagningen. Och, kom också ihåg, cola-drycker innehåller fosfor vilket, intaget i för stor mängd, orsakar en obalans i kroppen som leder till en följdprocess där kalket dras ur skelettet, vilket i sin tur med tiden även detta leder till osteoporos/benskörhet... ... Men, skall man dricka komjölk så skall det absolut vara något av de fetare alternativen eftersom fetterna i just mjölk är ovärderliga och optimala för vår hälsa. Det finns över 400 olika fettsyrearter (fettsyror) i just mjölk; fettsyrearter vilka inga andra livsmedel uppvisar; vilka alltså är optimala för människokroppens behov, där t.ex. de kortkedjiga smörsyrorna har en stor cancerhämmande effekt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Karina)
    Pentra skrev 2016-04-12 18:01:40 följande:

Hej! ... Om man vill undvika benskörhet, eller motverka en begynnande, så borde man utesluta så många mejeriprodukter som möljigt, som är baserade på komjölk. Detta eftersom mejeriprodukter från just kor innehåller sammansättningar som inte är bra för människokroppen. Detta är eg känt sedan många år...men det talas det sällan något om...eftersom det hotar hela vår mjölkindustri som i nuläget bygger på komjölksproduktion... Visserligen finns det kalcium/kalk i komjölk men annat i komjölken kräver kroppens eget kalk för att tas om hand. Tyvärr så kräver komjölksprodukter mer kalk av kroppen, för att tas om hand, än vad dessa ger, så siffran hamnar alltid på minus...vilket då leder till att skelettet urkalkas alltmer... Däremot är mjölk från får, get och kamel, samt mejeriprodukter gjorda på deras mjölk, väldigt nyttiga, kalkrika och till gagn för kroppen , eftersom dessa mejeriprodukter inte har samma lömska sammansättning som de från korna. Naturligtvis är kalcium-/kalktabletter också att rekommendera om komjölksprodukter ingår i ens kost. Alltså, ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Denna kombination är mycket viktig då dessa katalyserar varandra. Exempel på annars kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier. Och eftersom kalk inte är värmekänsligt så går t.ex. malda sesamfrön att användas på alla möjliga sätt i matlagningen. Och, kom också ihåg, cola-drycker innehåller fosfor vilket, intaget i för stor mängd, orsakar en obalans i kroppen som leder till en följdprocess där kalket dras ur skelettet, vilket i sin tur med tiden även detta leder till osteoporos/benskörhet... ... Men, skall man dricka komjölk så skall det absolut vara något av de fetare alternativen eftersom fetterna i just mjölk är ovärderliga och optimala för vår hälsa. Det finns över 400 olika fettsyrearter (fettsyror) i just mjölk; fettsyrearter vilka inga andra livsmedel uppvisar; vilka alltså är optimala för människokroppens behov, där t.ex. de kortkedjiga smörsyrorna har en stor cancerhämmande effekt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Är kalcium och kalk samma sak? Jag får väl köpa hem lite nötter och fikon/plommon. Det är ju gott och nyttigt. Jag äter/dricker varken komjölk eller från getter eller får. Det finns väl inte så många fårmjölkprodukter ute i mataffären? Har nog aldrig sett det förutom vissa ostar, som jag ändå inte gillar, tyvärr.
  • Anonym (Karina)

Någon mer?

• Anonym (Närå)
    Anonym (Karina) skrev 2016-04-12 17:47:14 följande:
    Ok. Men hade jag tillräckligt mycket kalcium lagrat i kroppen då, tror du, med tanke på att jag nästan aldrig under mitt 30- åriga liv ätit mejeriprodukter? Avskyr mjölk, smör och ost och har alltid gjort.
    Det finns kalcium i mycket annan mat än mejeriprodukter. Glad Om du hade haft sådan brist på kalcium i din egen kropp att det hade kunnat påverka ditt foster under graviditeten så hade du förmodligen märkt av det på andra sätt också. Riktig kalciumbrist ger t.ex. muskelkramper/ryckningar och det kan även sticka i fingrar och ansikte. Det är alltså inget man går omkring med utan att känna av. Ta det lugnt! Glad
  • Anonym (Karina)
    Anonym (Närå) skrev 2016-04-13 10:36:36 följande:

Det finns kalcium i mycket annan mat än mejeriprodukter.  Om du hade haft sådan brist på kalcium i din egen kropp att det hade kunnat påverka ditt foster under graviditeten så hade du förmodligen märkt av det på andra sätt också. Riktig kalciumbrist ger t.ex. muskelkramper/ryckningar och det kan även sticka i fingrar och ansikte. Det är alltså inget man går omkring med utan att känna av. Ta det lugnt!

Ja, ok. Hoppas du har rätt. Jag tog ju blodprov ett par gånger under graviditeten också. Nu vet jag i och för sig inte om de kollar efter kalciumbrist på labbet. Jag mådde ju bra förutom illamående i början och ryggvärk de sista månaderna. Visserligen var jag ju trött och anfådd en del också, men det blir väl alla.
  • Anonym (Närå)
    Anonym (Karina) skrev 2016-04-13 10:43:09 följande:
    Ja, ok. Hoppas du har rätt. Jag tog ju blodprov ett par gånger under graviditeten också. Nu vet jag i och för sig inte om de kollar efter kalciumbrist på labbet. Jag mådde ju bra förutom illamående i början och ryggvärk de sista månaderna. Visserligen var jag ju trött och anfådd en del också, men det blir väl alla.
    Jag tror du kan vara helt lugn. Trött och andfådd låter helt normalt under graviditet. Hade du haft sådan kalciumbrist att det hade kunnat påverka ditt barn så hade du själv känt av det. Glad Kalcium är ett såpass viktigt ämne i kroppen så den signalerar ganska kraftigt om det saknas.

(Men om det här är något du tänker på ofta och oroar dig mycket över så kan du ju be din vanliga läkare ta ett blodprov och kolla hur dina kalciumvärden är idag. Bara för din egen sinnesro, liksom. Är de bra nu så var de ju troligtvis det även när du blev gravid, om din kost inte ändrats drastiskt.)
  • Anonym (Karina)

Jag ska ta blodprov om ett par veckor hos barnmorskan på mvc. Då ska jag be om att få kolla upp det. Bra idé! Tack. Du har fått mig lugnare. Nu ska jag sluta oroa mig.

Svar på tråden Skadligt?