• Tineling

Vilket sorts olja använder man med att baka drömmar?

Hejhej! är sugen på att baka drömmar och har aldrig gjort det förut men undrar nu vilket sorts olja brukar man ha till baket? står bara olja på receptet. Behöver svar ganska snabbt för jag tänker baka idag.

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Vilket sorts olja använder man med att baka drömmar?
  • Jennie Brunflo

Helst en smakfri sådan.

Rapsolja går kanonbra!
    Eller matolja.

Olivolja är mindre bra....kakorna tar smak och kan färgas lite lätt av oljan. (proffs känner skillnad på olivoljekakor och vanliga kakor....jag gör det inte. )

• morningsunlight

Hmm, har aldrig hört att man ska ha olja i drömmar????

Men om det står så i receptet så kan du väl ta vilken olja som helst.

Matolja, solrosolja, olivolja... ja, vad du har hemma...

• Jennie Brunflo

Klart du ska ha olja i drömmar!

• Tineling

Å tack jag fick svar snabbt ja det verkar som det finns olja i de flesta recept för jag hittar inget recept på drömmar utan olja. Om nån har receptet så skriv här så vore jag glad.

Det får väl bli rapsolja eller matolja!

• morningsunlight

Jaha, ok.

Jag har 3 olika recept på drömmar och inget av dem innehåller olja...

Men men.

Lycka till med bakandet! Skrattande

• Trossens mamma

jag ha bara haft olja i mina drömmar. trodde inte de gick utan motorolja. *skratta* nej men vanlig matolja...eller rypsolja...

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Lilja84

säger det samma som morningsunlight , har 2 olika recept , men ingen olja ska vara i (däremot smör)

/Lilja flower power
  • Jennie Brunflo

Du ska vispa socker och smör och sedan SAKTA hälla i olja under vispning...vispa så allt blir ljusgult (vitt står det säkert i receptet) och sedan häller du i resten av grejerna.

Klicka ut på plåt med två skedar. (behöver inte vara så runt eller snyggt...det fixar kakorna själva)

Sivs drömmar 150ºC

150 g margarin
    4½ dl socker
    1½ dl olja (typ kron)
    1-2 msk hjorthornssalt
    5 dl vetemjöl

Vispa margarin och socker poröst. Vispa i oljan.
    Blanda alla torra ingredienser och rör i. Smöra en plåt (fast jag hade bakplåtspapper). Klicka ut glest på plåten och grädda ca 20 min.
    Låt kallna på plåten.

• Trossens mamma

Jag ha bakat chokladdrömmar. de va rätt goda...men inte så vackra dock

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Jennie Brunflo

Sockerdrömmar heter de drömmar som blir grymt porösa...och det är dom med olja.
    De utan olja heter egentligen drömmar och de blir mer som småkakor....lite hårdare.

Chokladdrömmar.....blir som porösa godisbitar och är gryyyyyymt goda.....

• Tineling

Ja ska man smälta margarinet för det gjorde jag och så blev degen smulig så det inte gick att knåda och göra fina bollar men jag fick krama den hårt i handen och forma till bollar och chansade med att grädda dom och det blev faktiskt bra till slut. Jag gjorde så här smälte margarinet i mikron och sen vispade jag margarinet, sockret och oljan försiktigt och sen hällde jag i övriga ingredienser och vispade lite tills det blev smuligt då försökte jag knåda ihop till en deg men det gick inte så bra. Vad för fel gjorde jag? är det kanske för margarinet var för varm?

• Jennie Brunflo

Margarinet ska inte smälta alls...det ska vara i fast form...direkt från kylen.

• SweetStarAngel

Jag har bakat på både matolja och olivolja och fått bra resultat. Har aldrig sett recept på drömmar utan olja dock

• Jennie Brunflo

Sweeet:

Nej, jag känner inte heller skillnad på olivoljedrömmar och vanliga....men min syster hon SER skillnad på dom och känner på smaken.

Svar på tråden Vilket sorts olja använder man med att baka drömmar?