• magelita80

Min 6-åring rymde från skolan

I förra vecka så stack min 6-åring från skolan och vi ska nu ha ett möte med skolan. Är det någon som vet om skolan ska anmäla det här och vart i så fall? Något annat som vi bör tänka på som vi ska upp?

• Svar på tråden Min 6-åring rymde från skolan
  • Birgitta02

Han hade väl tråkigt kan jag tänka. Eller så kanske han inte trivs. Såg samma sak hos min då fyraårige systerson. Han gick hem från dagis efter lunch, satte sig i trappen till lägenheten och väntade tills mamma skulle komma hem. Mamma och dagispersonalen pratade med honom om den oro som uppstår när ett barn försvinner. Så det gjorde han inte igen.

Tycker inte man ska ta så himla allvarligt på det. Jo: om han vantrivs. Men i övrigt tycker jag nog det borde räcka att prata med barnet ifråga. Herregud - ungen är sex år gammal. Impulsiv och dåligt konsekvenstänkande. Anmäla? Varför det?

• mammalovis

Det viktiga är väl att prata med sonen och ta reda på allt runt varför och när han stack. Sedan ligger det ju på ett föräldraansvar att förklara att man aldrig får rymma någonsin. Nu har det hänt och skolan får upprätta en handlingsplan, så det inte kan hända igen.

Jag vet att vi hade en 6-åring som gick hem från skolan i förskoleklass och där blev det samtal såklart och en personal som jobbade i den barngruppen fick alltid vara ute för att hålla koll så det inte upprepades. Jag jobbade på avstånd så jag vet bara om att det inträffade. Fruktansvärt läskigt i alla fall.

• Fiona M

Skolan skriver väl en incidentrapport och arbetar för att det inte ska hända igen, men det kanske inte är det du menar?

• magelita80
    Birgitta02 skrev 2016-04-13 15:04:13 följande:

Han hade väl tråkigt kan jag tänka. Eller så kanske han inte trivs. Såg samma sak hos min då fyraårige systerson. Han gick hem från dagis efter lunch, satte sig i trappen till lägenheten och väntade tills mamma skulle komma hem. Mamma och dagispersonalen pratade med honom om den oro som uppstår när ett barn försvinner. Så det gjorde han inte igen.

Tycker inte man ska ta så himla allvarligt på det. Jo: om han vantrivs. Men i övrigt tycker jag nog det borde räcka att prata med barnet ifråga. Herregud - ungen är sex år gammal. Impulsiv och dåligt konsekvenstänkande. Anmäla? Varför det?

Jo vi har pratat om det. Både innan det hände och efter. Hans förklaring var att de skulle ut på gården och han ville inte ut. Jag vet att han trivs jättebra. Han har sina 3 bästisar i klassen och han hänger med de "tuffa killarna" så han är inte utanför el mobbad. Vi ska ha ett möte med skolan.

Jag menar inte att jag ska anmäla skolan men att skolan ska väl göra en incidentrapport och ev anmäla det någonstans?
  • Mimmla

Varför ska skolan anmäla det någonstans? Sådant händer, det är inte konstigare än så...

• magelita80
    mammalovis skrev 2016-04-13 17:45:03 följande:

Det viktiga är väl att prata med sonen och ta reda på allt runt varför och när han stack. Sedan ligger det ju på ett föräldraansvar att förklara att man aldrig får rymma någonsin. Nu har det hänt och skolan får upprätta en handlingsplan, så det inte kan hända igen.

Jag vet att vi hade en 6-åring som gick hem från skolan i förskoleklass och där blev det samtal såklart och en personal som jobbade i den barngruppen fick alltid vara ute för att hålla koll så det inte upprepades. Jag jobbade på avstånd så jag vet bara om att det inträffade. Fruktansvärt läskigt i alla fall.

Jo vi har pratat om det, nåde innan och efter. Men han är i en trotsperiod, lilla tonåren och han gör ibland som han vill. Han förstår när vi pratar om det och lovar att inte göra om det. Men sen när han får för sig att sticka så glömmer han vad vi pratat om.

Jag känner att fritids har lite dålig koll och det har jag tyckt hela tiden. Dettakommer vi ta upp på mötet. Alla incidenterna när han har försökt sticka och har stuckit har hänt på fritids.
  • magelita80
    Fiona M skrev 2016-04-13 22:51:59 följande:

Skolan skriver väl en incidentrapport och arbetar för att det inte ska hända igen, men det kanske inte är det du menar?

Tack. Precis vad jag menar.
Svar på tråden Min 6-åring rymde från skolan