• Bumbleroot

Sifrol som gravid?

Hejsan alla!

Har nyligen plussat för några veckor sedan och lider av RLS, restless legs syndrome, och äter sifrol 0,18 mg till natten. Har diskuterat med en läkare angående detta men han verkar inte så kunnig. Han säger i princip att man får överväga riskerna med hur nödvändigt det är. Men han vet inte vad riskerna är för det finns inga studier. Jag vill ju inte skada min bebis men samtidigt vet jag hur jag mår om jag inte tar den.

Jag har haft rls i över 7 år och det är ärftligt från min mamma, jag har alltså ingen brist på något ämne. Om jag inte tar min tablett kan jag inte sova. Stört omöjligt. Nu vill jag helt enkelt veta om någon annan tagit sifrol under sin graviditet? Hittar ingen information alls :(

/orolig blivande mamma

• Svar på tråden Sifrol som gravid?
  • Lindape91

Hej, hur har det gått för dig? Plussade förra veckan och lider också av svår rls. Äter vanligtvis gabapentin till natten men får inte äta detta under graviditeten. Min läkare har nu skrivit ut sifrol/derinik till natten istället. Blir orolig när man läser på internet att man inte ska äta detta under graviditeten och ändå skriver läkaren ut detta.

• DaisyKajan

Jag är 28 år och har lidit av RLS i typ 10 år. Jag har tagit Sifrol i alla dessa år och det har funkat bra för mig sålänge jag tagit tabletten i tid.

Nu är jag gravid och har bara 1 månad kvar ?? Som ni skriver så bör man inte ta sån medicin under grav. Har tagit järnvitaminer, magnesium och 4 olika sorters B. Tydligen funkar det för vissa men inte för mig. Min grav har varit helt okomplicerad och allt har sett bra ut på ultraljuden. Så jag tror att den största anledningen till att läkare avråder från att ta sifrol när man är gravid är för att det inte finns någon forskning om det!

Hur har det gått för er?

Svar på tråden Sifrol som gravid?