• Anonym (Ex frun)

Köpa ut mig från huset - hur går det till?

Okej.

Here we go.

Jag och mannen ska skilja oss. Vi äger hus tillsammans. 50/50.

Han ska bo kvar. Jag ska flytta.

Huset tog vi lån på 800 000 kr.

Hur räknar man och går tillväga om han ska köpa ut mig från huset? Är det halva beloppet och han övertar lånen?

• Svar på tråden Köpa ut mig från huset - hur går det till?
  • Anonym (Litet koll)

Utifrån nyförvärvad andrahandsinformation - ni får huset värderat (eller kommer överens om ett värde), han tar över lånen och löser ut dig med ev. Övervärde. MEN man räknar ut din del av eventuell vinst utifrån vad den faktiskt skulle bli om ni sålde huset nu, man brukar räkna bort kostnad för mäklararvode, ev. Bundna lån som i så fall skulle behöva lösas ut med ränteskillnad, vinstskatt om sådan blir aktuell...

Det var i alla fall det rimliga sättet att räkna, enligt den bankman som min närstående enade kontakt med.

I princip kan ni dock göra som ni vill, bara ni är överens om det...

• Mr Obvious

Som "Litet koll" skriver, du ska ha hälften av den summa som blir kvar om ni sålde huset och betalade alla lån. Räkna även med mäklararvode.

Ni måste alltså ta reda på vad huset är värt nu.

• Anonym (anlita jurist!)

Ni ska skiljas då är det en bodelning ni ska göra och i bodelningen tillfaller huset en av er, i detta fallet mannen eftersom ni är överens om det. Han köper det alltså inte av dig! När ni bestämt och skrivit under bodelningen så ska han (normalt) betala dig den summa pengar som krävs och med det speciella kvittot hjälper sedan banken honom att söka egen lagfart för fastigheten.

Gå alltså till en jurist så det blir rätt, massa som ska beaktas. Eventuella framtida skatter, avdrag för gjorda renoveringar och förbättringar, fiktivt mäklararvode med mera. Kostade oss 7000kr att göra bodelning via jurist och jag tycker det är jättebra för ingen av oss kan komma dragande med att det blev orättvist och att någon lurades då en oberoende professionell part hjälpt oss med bodelningen.
    Möbler, grejjer, husgeråd och IT har vi självklart delat själva, det juristen hjälpte till att korrekt dela på var bankkonton, fastigheter, bil, skoter, båt.

Svar på tråden Köpa ut mig från huset - hur går det till?