• Kattii

Hur stort vardagsrum har ni?

Vi har ett vardagsrum på ca 20kvm, och nu funderar vi på om vi ska dela av det och göra ett barnrum. Barnrummet blir då ca 8kvm. Tror ni att det funkar? Vill ju inte att vardagsrummet ska bli för trångt.

• Svar på tråden Hur stort vardagsrum har ni?
  • Nettan N

Jag tror att det blir väldigt trångt då. Men det beror ju oxå på vad man har för möbler och hur man möblerar.

Kollade just hur stort vårt v-rum var och det ligger på 35 kvm. Jag skulle inte vilja ha det mindre!

• cjn

Vårt vardagsrum är på 40kvm, jätteskönt. Det går som ett stort L så vi har en matsalsdel och en mysdel med soffa & tv.

Ska göra ett lekrum i gillestugan till min son, skönt att bo stort.

Kattii... Hur ser erat vardagsrum ut, blir det en naturlig avdelning?

• Kattii

Antingen gör vi ett barnrum i vardagsrummet, eller så får vi trängas 4 personer i vårat sovrum (jag, sambon, vår son på 1år och lillan som kommer i sommar)

Vårat vardagsrum är avlångt och öppen planlösning mot kök och hall. tänkte skärma av den delen som är mot hallen då, så kommer inte se konstigt ut.

• Icca71

Vårt vardagsrum är rektangulärt och på 38kvm. Nu har man vant sig med ett härligt stort rum. Jag skulle inte kunna tänka mig att dela av det faktiskt. Vi har en del av rummet med "soffhörna" och den andra håller på att förvandlas till en "myshörna" med liggfåtölj, hyllor och belysning (så att maken kan läsa tidningen och lyssna på musik under tiden jag kollar tv:n - fast ändå vara i samma rum...).

• Nettan N

Då har jag nog hellre ett trångt vardagsrum om alternativet är att bo fyra stycken i ett sovrum.

• Icca71

Absolut! Dela hellre av vardagsrummet och sitt mysigt tajt i soffan än trängas i ett sovrum!!!!

• Minis mamma

Vårt v-rum är 40 kvm, med en matrumsdel och en tv hörna. Kanon

• Marie IE B

Vårt L-formade vardagsrum är 63 kvm med tanke på att husets totala boyta är ca 150 så hade jag nog gärna avvarat några kvm för att få de andra rummen (främst badrummet) lite större. Rummet är stort men oerhört svårmöblerat p g a många fönster, öppen spis, altandörr och fyra dörrar till andra rum. MÅNGA kvm är bara tomyta och passage.
    I ert fall låter det som pest eller kolera. Ett vardagsrum på 12 kvm eller fyra personer i ett sovrum. Rent spontant skulle nog inte jag vilja ha både en 1-åring och en nyfödd i sovrummet. Om ett barn vaknar så vaknar garanterat också det andra.

• Maryveken

Vårt v-rum är ca 42 kvm, vi har som delat det utan vägg.. matrumsdel och en tvdel. lite klurigt då vi har så mycket fönster överallt. men det blev rätt bra tillslut.

M

• Zannis

Vårat vardagsrum var som ett stort L, på ca 35 kvadrat. Vi delade av det och gjorde ett sovrum på ca 12 kvadrat så då blev vardagsrummet på 23 kvadrat. Vi blev jättenöjda med det, men jag tror inte att jag skulle vilja ha vardagsrummet nå mycket mindre än så.

• Jenny70

Vårt är 63 kvm, men då är allt i ett...så det är ju inte riktigt sant att bara vardagsrummet är så stort. Utan det är även kök, hall & matplatsen...men eftersom allt går ihop så kan jag knappt kolla vad enbart vardagsrummet är...

• skriva

Ca 40-50 kvm.

Skulle nog kunna gå att spärra av det och bygga ett rum av den ena delen om vi verkligen behövde men helst låter jag bli eftersom vi har bibliotek där.

• Tate

Vårt vardagsrum är 25 kvadratmeter och det tycker jag känns rymligt. Jag tycker nog att ni kan dela av ert, speciellt om ni har öppet mot köket också. Ska ni bara ha en myshörna med soffa och teve i vardagsrummet så räcker det gott och väl, bara dte finns tillräckligt mycket fönster så att det inte känns instängt. Och finns inte det så kan ni ju alltid sätta in ett till. Sedan får man ju möblerna avar noga utvalda, och inget onödigt får ta upp plats. Men ett till sovrum låter helt klart prioriterat i ert fall.

• Karpet

Vi har ett jättestort vardagsrum som är 105 kvm men då är det kök också i samma. Alltså öppen planlösning. Jag skulle inte vilja ha ett vardagsrum som är mindre än 20 kvm, då skulle jag hellre ha det trångt i det sovrummet. Jag spenderar mer vaken tid i vardagsrummet än i sovrummet.

Svar på tråden Hur stort vardagsrum har ni?