• Anonym (!!!!)

Nationella prov muntligt - hjälp med ämne

Hej.
    Tänkte att några här kanske kunde hjälpa mig med förslag om vad jag ska prata om i muntliga nationella i svenska 1, som vi ska ha nästa vecka. 

Temat är Att göra gott?
    Exempel på vad man kan skriva om är Idrott - gott för kropp och själ, att bryta mot regler för ett gott syfte, en god miljö - allas ansvar, bland annat.
    Men tycker inte något av detta verkar intressant och kommer verkligen inte på något.

Så som sagt, har ni några förslag som ni tycker låter intressant att skriva om?
    Tänkte lite på adoption först, att det är en god gärning egentligen, men att jag kanske skulle argumentera emot. Men jag är inte adopterad så vågar inte ta tolkningsföreträde.

Väldigt tacksam ifall ni kunde komma med förslag. 

• Svar på tråden Nationella prov muntligt - hjälp med ämne
  • Erizajo

Hjälpa med pengainsamlig eller liknande för fattiga barn typ kanske?

• Carambolan

Jag hade varit lite fyndig och börjat hela framförandet med att prata om matlagning eller bakning, att göra god mat/kakor. Sen hade jag vinklat in det på temat att måltiden är en viktig mötesplats som för människor samman och att man också kan "göra gott" genom att bjuda in ensamma, nyanlända, gamla eller sorgsna till sitt bord och till ett socialt sammanhang.

• Anonym (?)

Jag kom att tänka på nunnorna i Alsike kloster ( tror jag) som gömde flyktingar på 90 talet som skulle utvisas. De bröt mot lagar och regler för en god sak. Kan det vara något kanske?

• Fröken Apelsin

Tolkningsföreträde är ett extremt dåligt ord. Bara för att man tillhör en viss grupp betyder det inte att man är insatt i varesig struktur eller förtryck. Men jag tycker du är fel ute om du tror att adoption är välgörenhet, det handlar om vuxna som vill ha ett barn, de adopterar inte för att vara snälla.

Skulle jag ha fått det ämnet hade jag pratat om välgörenhet. Det är ett så stort ämne att man får välja vad man vill rita in sug på. Det finns välgörenhet utomlands, SIDA, välgörenhet i Sverige, välgörenhet som rör människor, miljö eller djur.

• Anonym (Tove)

Jag tänker omhändertagande av utsatta djur. Det hade jag personligen gillat att berätta om. Ex djurpolis eller katthem eller så.

Eller så hade man kunnat prata om våra tvångsomhändertagningslagar. LVU/LVM/LPT till exempel, och diskutera för vems bästa man tvångsomhändertar och vem som avgör/bör få avgöra vad som är gott handlande/rätt gärning.

Eller.... Ja, om att göra gott i allmänhet. KAN man göra en gärning i ett syfte som är helt osjälviskt? Kan man någonsin påstå att man gör gott utan att man själv också vinner på det? Inte göra gott för att bli erkänd, inte för att få ett tack, inte för att må bättre med sig själv.

• Anonym (Rationell)

Ja prata om mat eller nunnor pa 90-talet... Eller sa pratar du om nagot intressant och relevant, kanske Edward Snowden? Eller varfor inte ta upp nagon som "gor gott" ur sin egen synvinkel, men inte ur de flesta andras. ISIS till exempel. Det hade jag tyckt varit intressant. 

• Martellen

Ska själv ha mitt muntliga prov på torsdag, hade tänkt skriva om "föds man till att vara god/ond" och då försöka koppla det till religion, forskning och uppfostran. Vill du samarbeta med idéer är jag mer än gärna för det.

• Emilyrere

Hej

Jag har samma prov och jag ska lämna min papper till läraren imorgon , men jag vet inte vad ska jag skreva om och vilka källor ska jag använda.

• Simon77

Hej! 

Jag har också muntliga nationella provet!
    Hur gick det för dig har du haft redan hur ser ditt text ut?

mvh

• Xxpeking2016xX

Någon som vet Vad man kan skriva. Om föds människan god eller ond ? Uppskattar all hjälp har NP på onsdag tack på förhand

• nada maraka

hej kan du snälla hjelpa meg genom att säga vilka uppsatrer ni fick på de skrivtliga delen

Svar på tråden Nationella prov muntligt - hjälp med ämne