• strike2

Var får jag hälsointyg (APL)?

Jag studerar just nu upp gymnasiet på komvux, och läser kursen Psykiatri 2. I kursen ska jag ha min APL på en akutpsykiatrisk enhet, och behöver därför få ett hälsointyg ifyllt av läkare/sjuksköterska/dylikt. Ringde VC, men de sa att de inte utför hälsointyg. Är nu lite konfunderad, vilka gör det då?

Såg nån hemsida som gjorde det, cityakuten, men där skulle det som minst kosta 1200 kr för intyg? Det verkar ju helt sinnessjukt för en praktik på 4 veckor? De kanske inte ens gör hälsointyg för detta syfte, var mest för adoption osv. Men vart ska jag då vända mig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Var får jag hälsointyg (APL)?
  • strike2
    Snövits skrev 2016-04-13 16:43:46 följande:

Det måste din skola kunna svara på.

Läser helt på distans, så har ingen "skola" per se, men när jag fick dokumenten och informationen mailade så mailade jag tillbaka och frågade var jag får detta, utan att få svar tillbaka. Kan ju försöka igen kanske
  • strike2
    Snövits skrev 2016-04-13 17:14:25 följande:

Tror att skolsköterskan/skolläkaren ska kunna göra detta intyg.

Maila/ring skolan imorgon!

Finns tyvärr ingen som sagt, men tack ändå Tänker dock att min lärare kanske vet ändå, ska testa
  • Långbenopluto
    strike2 skrev 2016-04-13 17:19:32 följande:
    Finns tyvärr ingen som sagt, men tack ändå smile2.gif Tänker dock att min lärare kanske vet ändå, ska testa smile1.gif
    Men du är ju inskriven på en skola även om du går på distans......? Då har du rätt till all service som skolan har. Har dom ingen skolsköterska?
  • strike2
    Snövits skrev 2016-04-13 17:22:06 följande:
    Men du är ju inskriven på en skola även om du går på distans......? Då har du rätt till all service som skolan har. Har dom ingen skolsköterska?
    Nej asså hela skolan är distansbaserad, finns inga lokaler liksom. NTI. Så min lärare sitter i Umeå, jag i Stockholm, någon annan administrativ personal kanske i Skåne osv. Allt är 100% internet.
  • Långbenopluto
    strike2 skrev 2016-04-13 17:30:13 följande:
    Nej asså hela skolan är distansbaserad, finns inga lokaler liksom. NTI. Så min lärare sitter i Umeå, jag i Stockholm, någon annan administrativ personal kanske i Skåne osv. Allt är 100% internet. smile1.gif
    Okej

Jo, men då hopps jag du får svar snabbt imorgon.
  • strike2

Åhh, börjar bli fruktansvärt frustrerad. Här är vad jag gjort: 

1: Ringt VC, fick meddelat att de inte utför hälsointyg, hänvisat till annat företag som gör massa intyg för andra företag eller nåt (?)

2: Ringde det företaget, hon där varnade för att det var dyrt hos dom (1.000- 2.500 kr) och hänvisade vidare till vaccinationscenter som kanske var billigare (tyckte dock detta lät konstigt).

3: Frågade min distansskola, de sa att jag skulle kontakta min kommun (Stockholm), då de är de som ställt detta krav.

4: Ringde Stockholm kommun, hann knappt introducera mitt fall innan han gav mig telefonnumret till Stockholm Stad Komvux

5: Ringde Komvux, men de har hopplösa telefontider som är svåra att timea, så kom inte fram. Har en känsla av att jag inte kommer få mycket svar där heller.

Jag tycker det känns orimligt att betala mellan 1.000 kr och 2.500 kr för ett hälsointyg som jag kan fylla i själv med behöver underskrift från läkare/sjuksköterska, som krävs för en endast 4 veckor lång praktik för gymnasieutbildning.

Eller har jag fel? 

• Cipro
    strike2 skrev 2016-04-13 16:35:13 följande:

Jag studerar just nu upp gymnasiet på komvux, och läser kursen Psykiatri 2. I kursen ska jag ha min APL på en akutpsykiatrisk enhet, och behöver därför få ett hälsointyg ifyllt av läkare/sjuksköterska/dylikt. Ringde VC, men de sa att de inte utför hälsointyg. Är nu lite konfunderad, vilka gör det då?

Såg nån hemsida som gjorde det, cityakuten, men där skulle det som minst kosta 1200 kr för intyg? Det verkar ju helt sinnessjukt för en praktik på 4 veckor? De kanske inte ens gör hälsointyg för detta syfte, var mest för adoption osv. Men vart ska jag då vända mig?

Tacksam för svar!

Det låter synnerligen märkligt. Hör av dig till kliniken på nytt och efterfråga om detta verkligen stämmer. Om det stämmer så fråga också dem vem du skall kontakta gällande detta. De som håller i din utbildning bör dock sitta på korrekt information kring det hela.
Svar på tråden Var får jag hälsointyg (APL)?