• Svartajägaren

Mycket sammandragningar = mindre fosterrörelser?

Är gravid i v 38 (37+4) och har genom Hela graviditeten haft en väldigt vild och aktiv bebis! Nu idag har jag haft täta sammandragningar och har då upplevt att det har rört sig mindre där inne. Har känt av rörelser men inte lika hårt och vilt som tidigare. Även hickningar.

Nu undrar jag om sammandragningarna och de minskade rörelserna kan ha något samband? Någon annan som känt likadant?

• Svar på tråden Mycket sammandragningar = mindre fosterrörelser?
  • Iowhannah

Jag tror det. Jag upplevde samma sak, när jag hade sammandragningar eller förvärkar så var bebisen väldigt stilla (kanske för att sammandragningarna är som ett slags massage för bebisen). Så länge man känner normala rörelser när livmodern är avslappnad så behöver man inte oroa sig.

• Kristalii

Jag upplever oxå att bebisen är lugnare de dagar jag har mycket sammandragningar.

• Svartajägaren

Okej vad skönt att fler också känner så! :) då kan man slappna av lite!

Jo, det rör sig emellanåt några gånger vid olika tillfällen på dagen, men som sagt när jag haft mycket täta sammandragningar så rör det sig mindre än de dagar när jag haft mindre sammandragningar! Samt tycker jag hon rör sig på ett annat sätt. Lite "mildare" om man säger så.

• Cyanea

Jag hade ringt förlossningen vid minskade fosterrörelser och åtminstone fått det konstaterat svart på vitt att det är normalt. De finns till för din och ditt barns skull, så var inte rädd för att rådfråga dem. Säger de att det är lugnt är det förmodligen det, vill de göra en kontroll - åk in på en gång. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. 

Jag hade mycket sammandragningar men upplevde inte att dottern blev lugnare de dagarna, ibland var det raka motsatsen. 

Jag menar inte att skrämmas, det ser förmodligen toppen ut, men som sagt: hellre en gång för mycket än en gång för lite :) 

Lycka till :) 

• Svartajägaren

Jo absolut. Man vill ju inte riskera någonting!

Idag har det däremot varit mindre sammandragningar och livat värre i magen så det var nog bara en lugn dag :) men givetvis ska man höra av sig till förlossningen om man känner att något inte stämmer! :)

Svar på tråden Mycket sammandragningar = mindre fosterrörelser?