• Anonym (Lss)

Lön som kund- och personalansvarig?

Jag har sökt en tjänst som kund- och personalansvarig på ett assistansbolag och ska nu på intervju. Tjänsten innebär ett ansvar för ca 15 kunder och uppemot 15st assistenter per kund. Utöver detta har jag såklart andra uppgifter också.

Vad kan man begära i lön? Jag har ingen utbildning inom detta men erfarenhet (inom hemtjänst, hade då 29000), kommer att börja en distansstudie inom ledarskap under hösten.

• Svar på tråden Lön som kund- och personalansvarig?
  • Anonym (Eva)

Jag har koll på lönerna inom ett företag, där får personer med den befattningen en ingångslön på ca 25.000 kr. Du kommer ju inte arbeta som verksamhetschef (eller motsvarande, kärt barn har många namn), så du kan inte förvänta dig en verksamhetschefslön (som i tidigare nämnda företag börjar på runt 35.000kr ).

Vad ingår egentligen i ditt ansvar? Har du en budget? Arbetsmiljöansvar?

• Carambolan

Har du budget- och säljansvar (förväntas du också dra in nya kunder?) eller är du mest en kontaktperson och samordnare mot kund?

• Anonym (Lss)

Budget och arbetsmiljöansvar ingår också i min roll. Det stod inget i annonsen om att få in nya kunder så jag tror inte att det ingår i min roll.

Eva, arbetar du på ett litet/stort företag? Storstad eller i en mindre stad?

• Anonym (Eva)

Stort företag, mellanstor stad.

Jag tror att det i dina arbetsuppgifter ingår att se till att tidsredovisningarna kommer in till FK i tid (och det ser ju lite olika ut beroende på om företaget kör med papper, eller har köpt in någon app-variant typ Aiai), daglig arbetsledning (utan att ta över från kunden, menar t ex ra emot sjukskrivningar, lösa luckor i schemat osv) och annat administrativt. Att lägga budget brukar inte ingå i den typen av tjänst, men däremot givetvis att följa en budget. Att få in nya kunder brukar inte heller ingå.

Svar på tråden Lön som kund- och personalansvarig?