• Anonym ((Hjälp))

Venlafaxin, någon som också haft problem?

Jag har tagit Venlafaxin i snart 3 månader, innan har jag gått på Fluoxetin men avbröt för "verkan" minskade och jag blev jättedeprimerad igen, fick byta till Venlafaxin och jag klarar inte av det. Jag har blivit allt från förvirrad, trött, svettas så jag blir dyblöt på nätterna, klåda, hjärtklappning, humörsvängningar åt helvete, känslolös ibland, svullen mage och fiser och så... Min man sa häromdagen att han trodde jag blivit kär i någon annan för jag hade blivit så konstigt vilket såklart inte är fallet..Pratat med läkaren och han skulle kontakta psykdoktor för och prata om ev medicinering, men han har inte ringt på 1 vecka nu..
    Någon mer som haft ett helvete med antidepressiva? I början med Fluoxetin var jag mitt vanliga jag fast utan depressionen och de tankarna jag hade, men sen har det bara gått utför jag är på gränsen till att inte orka..
    Snälla säg att det löser sig, men jag vill inte stöta på de hemska utsättningssymptomen man kan få av Venlafaxin.
    Finns det någon som mått som jag?

• Svar på tråden Venlafaxin, någon som också haft problem?
  • Anonym (rävgift)

Låter som min dotter. En vidrig medicin. Läkarna är alldeles för snabba att skriva ut rävgift som venlafaxin. Svettningar, humörsvängningar, mardrömmar, ständig trötthet, aldrig känna sig utvilad. Det är sånt du kommer få dras med är jag rädd. Det är säkert individuellt men min dotter hade det likadant. Hon slutade med skiten efter ett antal år. Tog ledigt i tre veckor och låg hemma i soffan och mådde skit under utsättningen.

• Anonym (Bullen)

Usch, sådär ska du inte behöva ha det! Ligg på och prata med din läkare och be om att få en annan medicin. Har du möjlighet att få samtalsterapi, stödsamtal eller något liknande, eller blir du bara hemskickad med pillren? Höjer du fortfarande dosen eller har du legat på samma ett tag?

Jag äter Venlafaxin och den enda tydliga biverkningen jag har är de där förbannade svettningarna när jag sover. Tur att jag är singel så jag inte blöter ner någon annan. För mig har de positiv verkan, även om jag är känslig för att missa en dag - ångest deluxe direkt. Illamående och yrsel har jag också problem med ibland.

Så pass dåligt och märkligt du mår av Venlafaxin låter det som att det är mer besvär än det är värt. m du får över till en annan medicin kanske du kan be om Atarax (eller hellre något bra som faktiskt funkar :P) som är ångestdämpande och kan lindra det värsta.

• Anonym ((Hjälp))
    Anonym (rävgift) skrev 2016-04-15 12:34:01 följande:

Låter som min dotter. En vidrig medicin. Läkarna är alldeles för snabba att skriva ut rävgift som venlafaxin. Svettningar, humörsvängningar, mardrömmar, ständig trötthet, aldrig känna sig utvilad. Det är sånt du kommer få dras med är jag rädd. Det är säkert individuellt men min dotter hade det likadant. Hon slutade med skiten efter ett antal år. Tog ledigt i tre veckor och låg hemma i soffan och mådde skit under utsättningen.

Usch, det blir ju ännu jobbigare om man har barn på det som man behöver tänka på när man mår pyton. Har hon någon annan medicin? 
    Detta är hemskt, jag ska väl få sluta men tyvärr tar det sådan tid att få det bekräftat.. Men är så rädd hur jag kommer vara när jag trappar ner..
  • Anonym (D)

Känner igen mig i mycket av det du skriver TS för jag mådde så där på för hög Venlafaxin dos. Jag sänkte med 75 mg och mår tipptopp

• Anonym ((Hjälp))
    Anonym (Bullen) skrev 2016-04-15 13:42:47 följande:

Usch, sådär ska du inte behöva ha det! Ligg på och prata med din läkare och be om att få en annan medicin. Har du möjlighet att få samtalsterapi, stödsamtal eller något liknande, eller blir du bara hemskickad med pillren? Höjer du fortfarande dosen eller har du legat på samma ett tag?

Jag äter Venlafaxin och den enda tydliga biverkningen jag har är de där förbannade svettningarna när jag sover. Tur att jag är singel så jag inte blöter ner någon annan. För mig har de positiv verkan, även om jag är känslig för att missa en dag - ångest deluxe direkt. Illamående och yrsel har jag också problem med ibland.

Så pass dåligt och märkligt du mår av Venlafaxin låter det som att det är mer besvär än det är värt. m du får över till en annan medicin kanske du kan be om Atarax (eller hellre något bra som faktiskt funkar :P) som är ångestdämpande och kan lindra det värsta.

Jo, jag har den möjligheten men känner inte "behov" av att prata med någon just nu. Jag ska nog få byta men det tar ju sådan tid att de tar tag i sånt också, men jag blir absolut inte bara hemskickad, min läkare är ändå bra och har ofta kontakt med honom, men väntar bara på svar nu o att han ska ringa upp, men vet dock inte när.
    Jag låg på 75 i början när jag börja o trappa upp efter 1 månad till 150, och har 150 än.

Det där med svettningarna känns igen, jag blöter ner allt, som tur sover inte mannen nära..

Skönt att det funkar för någon iaf, Jag får absolut inte heller glömma ta annars blir det katastrof, trodde aldrig man kunde må som man gjorde när man glömde. 

Atarax har jag fått om jag skulle få ångest tillfälligt, men inte något jag tar varje dag, utan bara Venlafaxin.
  • Anonym ((Hjälp))
    Anonym (D) skrev 2016-04-15 20:45:50 följande:

Känner igen mig i mycket av det du skriver TS för jag mådde så där på för hög Venlafaxin dos. Jag sänkte med 75 mg och mår tipptopp

För mig hjälpte det inte på 75 mg, därför jag fick höja till 150mg, inte är det bättre hellre än .
  • Loovve

Jag har ätit de i fyra år o känner mest av svettningar som biverkning. Glömmer jag så påminner huvudvärken om art jag glömt.

Äter 325mg per dag.

Svar på tråden Venlafaxin, någon som också haft problem?