• Anonym (juno)

Någon som fryst sina ägg?

Jag är 35 år och singel. Jag har precis genomgått en utredning för att frysa ner mina ägg.

Det känns rätt av flera olika skäl. Men samtidigt är det en stor kostnad som gör att jag ändå tvekar. Jag har råd, men ja... det är så klart något som man tänker över både en och två gånger. 

Att bli ensamförälder genom insemination är av olika skäl något som jag inte vill bli. Det är ett bra alternativ för dem det passar för, men inte för mig. Jag vill ha barn med en partner, men just nu passar det inte och jag vill inte ta "första bästa" för att bli gravid. 

Finns det någon här som gjort det? Kanske till och med fått barn med nedfrysta ägg? Jag vill höra så mycket som möjligt, både positivt och negativt. 

• Svar på tråden Någon som fryst sina ägg?
  • Cookiesmulan

Jag frös ner några ägg när jag var 34 år. Det var på Göteborgs kvinnoklinik/Nordisk Ivf-center. Gick väldigt bra trots att jag bara har en äggstock. Sprutorna var inte så läskiga att ta i magen när man vant sig, jag blev inte uppsvullen av medicinerna, och själva äggplocket gjorde inte ont. De fick ut 14 ägg, och 12 frystes in. Känns som en bra backup. Jag är fortfarande singel. Nu ska jag fylla 37, men har inte tänkt använda dem än. Sparar dem som en sista möjlighet. Nu ska jag leta rätt på en privat donator och pröva att inseminera mig själv först och se hur det går. Lite dyrt att betala 5000 kr/år för att hålla äggen nerfrysta, men det kan det vara värt tycker jag.

• Anonym (Hej!)

Vågar man hoppa in och fråga vad proceduren kostade? 5000:-/år för nedfrysning får man alltså räkna till dessutom?

Jag får snart barn efter insemination och vill gärna ha ett barn till sen, men orolig för att åldern inte räcker till, därför har jag funderat i dessa banor.

• Cookiesmulan

Tror priset landade på runt 36000 kr, för utredning, mediciner och själva äggplockningen. Då ingick nedfrysning första året.

• Anonym (Hej!)

Tack snälla för info!

Lycka till båda två :)

Cookiesmulan skrev 2016-08-06 15:08:46 följande:

Tror priset landade på runt 36000 kr, för utredning, mediciner och själva äggplockningen. Då ingick nedfrysning första året.

Svar på tråden Någon som fryst sina ägg?