• Anonym (Ullabellasekreterare)

Förhöjd bisköldkörtelhormon?

Jag gick till doktorn pga extrem trötthet. Tyckte att jag var trött hela tid och bara sov, sov och sov. Det visade på första proverna att jag hade en lite förhöjd kalcium värde. Var tillbaka till VC och tog några prover till och nu har jag fått svar att provet visar tecken på förhöjd bisköldkörtelhormon.

Jag ska få en remiss till endokrinologmottagningen men vet inte när jag får tid!?

Känner mig jätteorolig och ledsen.

Är det någon som gjort en sån operation och kan berätta lite!? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förhöjd bisköldkörtelhormon?
  • Anonym (Inte jag...)

.. men en släkting. Hon höll på att bli riktigt sjuk, men efter operationen var det hela ur världen. Detta var 25-30 år sen. Hon har ett ärr tvärs över halsen (fast det syns knappt), men jag tror att man har förfinat operationsmetoderna sen dess och kan lokalisera den felaktiga bisköldkörteln bättre. Hur som helst, hon blev helt återställd efter operationen och var jätteglad att hon blev opererad.

• Anonym (Bella)

Lugn, nu kommer du ju få hjälp. Antingen får du äta mediciner, särskilt om nivåerna endast är lite förhöjda. Eller så kommer du opereras, vilket botar ca 95% av fallen.

Det viktigaste är dock att du blir ordentligt undersökt nu och tar reda på om du har primär eller sekundär sort. Sekundär kan bero på tex D-vitamin brist.

När du får rätt behandling kommer du må mycket bättre igen och slippa komplikationer som benskörhet och njursten osv.

Lycka till!

Svar på tråden Förhöjd bisköldkörtelhormon?