• Anonym (sorgsen)

Vill köpa ut sambon ur huset

Nu är det dags att gå skilda vägar. Jag har sagt att jag vill separera till sambon men han verkar inte ens ta det på allvar, han trallar på som vanligt. Jag håller på bli galen tror jag. Kan inte äta eller sova och har sådan stor sorg inom mig att han inte förstår vad jag säger. Jag vill inte bli ovän med honom men fortsätter han så här så slutar det väl så.

I alla fall så har jag sökt bostad till mig och våra tre barn men det är inte lätt att hitta och det är dyrt. Dessutom så äger jag ju halva huset så det måste jag väl också stå för om jag flyttar innan försäljningen.

Men eftersom han inte förstår allvaret så händer ju inget. Så jag funderar på att försöka köpa ut honom ur huset istället om det nu går.

Huset har lån på 2,2 miljoner och är värderat till 3 miljoner. Jag har en lön på 35500 i månaden. Tror ni att det skulle funka,

Har någon annan gjort så här?????

Hjälp snälla jag känner mig så fastlåst

• Svar på tråden Vill köpa ut sambon ur huset
  • Carambolan

Men det här måste ni ju göra upp om tillsammans. Tänk om han vill köpa ut dig?

Rent praktiskt så behöver du alltså betala honom 400 000 och samtidigt ta över hela lånet på 2,2 miljoner. Har du besparingar eller behöver du låna upp på huset för att köpa ut honom?

• Anonym (sorgsen)

ja självklart måste vi göra det tillsammans :)

Men tänker lägga det som ett förslag till honom men är lite nyfiken om det ens är möjligt.

Nä alla våra besparingar har gått åt till renoveringen av detta hus. Var ett ruckel typ när vi köpte det men nu börjar det arta sig.

Ja han kanske vill köpa ut mig men vem bestämmer vem som får göra det då?

• Bondförnuft
    Anonym (sorgsen) skrev 2016-04-16 07:20:22 följande:

Huset har lån på 2,2 miljoner och är värderat till 3 miljoner. Jag har en lön på 35500 i månaden. Tror ni att det skulle funka,

Ja, det bör fungera med din lön.

Jag har gjort samma sak. Dock var vårt hus värt något mindre, men å andra sidan var det också lite lägre lån. Jag och banken räknade igenom det hela och fick det till att gå ihop. Jag var rädd att det skulle bli för dyrt men tänkte att jag testar i alla fall, annars är det ju bara att sälja huset. Det gick dock väldigt bra. :)

Berätta dina tankar för honom. Om ni båda vill ha huset och köpa ut varandra blir det en diskussion så klart. Å andra sidan låter det som om du i första hand kommer ta hand om barnen? I så fall är det ju inget snack om att det är du som får första-tjing på bostaden ...

Ett annat tips om du är orolig för ekonomin, är att du även kan boka ett möte med budgetrådgivaren i din kommun, så kommer hen att räkna tillsammans med dig också, på både hus- och levnadskostnader. Lite mer neutralt än banken.

När jag träffade budgetrådgivaren så sa han typ att "Ja, men det är på gränsen"
    När jag träffade banken sa hon ungefär samma sak.

Visade sig att det inte var någon fara eftersom båda räknade på högre konsumtionskostnader än jag har.
  • Anonym (Prata)

Du måste prata med både sambon och banken.

Däremot är det inte så enkelt som att du ska köpa ut honom med värderingssumman minus lånen delat med två. Det är annat som ska tas hänsyn till.

• Anonym (xyz)

Det är stor risk att banken inte går med på att du själv har lån på 2.6 miljoner, vilket behövs om du sk köpa ut sambon. Du har för låg lön. Om sambon går med på att du betala en del i form av en skuldsedel (dvs du lånar av sambon) så kan det vara möjligt.

• Anonym (sorgsen)

Hur mycket måste man tjäna mån tro för att ta över ett sådant lån?

Vill mest för barnens skull bo kvar så de får gå kvar i samma skola, Men det är så dyrt i detta område.

Nä tror inte att sambon skulle gå med på något sådant tyvärr

• Anonym (xyz)

SBAB har en kalkylator på sin hemsida. Det är möjligt att en annan bank kan låna ut lite mer, men alla banker har blivit tuffare nu.

• Anonym (sorgsen)

Är det samma villkor som gäller att överta lån så som med nya?

Kalkylen beräknas med kontatinsats och det behöver jag ju inte

• Noname00

Prata med banken, inte bara din egna utan även andra tex SBAB som oftast är mycket mer förmånlig än sin egna bank.

Gör även en lista, hur mycket är det kvar att göra på huset, vad kommer att behövas i buffert  för oförutsedda kostnader.

• Bondförnuft
    Anonym (sorgsen) skrev 2016-04-16 11:30:59 följande:
    Är det samma villkor som gäller att överta lån så som med nya?
    Nej. Om du ser mitt exempel högre upp... jag hade med min lön inte fått låna till ett hus om jag skulle köpt ett för samma summa den dagen, men det var okej att jag tog över lånen och köpte ut min före detta. Förmodligen för att vi haft den banken sedan vi köpte huset och vi alltid betalat amortering och ränta i tid. (De vågade satsa på mig).

Ring och beställ tid på banken för samtal, så slipper du fundera och oroa dig.
    (Enbart du, inte ditt ex, på detta första samtal).
Svar på tråden Vill köpa ut sambon ur huset